Komentáře
27/12/2023 David Pravdík

Tržiště Davida Pravdíka. Se mnou přijde zákon!

Grafika: Magazín PATRIOT

Internetové prostředí svým rychlým vývojem někdy připomíná divoký západ. Dlouho platilo, že na internetu je dovoleno vše. Ale jak uvádí kultovní hláška z nadpisu článku, kterou vyřkl Limonádový Joe, i na internetu vás mohou dostihnout zákony a paragrafy. Na co si dát v online marketingu pozor?

Poznámka autora. Nejsem právník, ale Pravdík. Takže na úvod upozornění. Tento článek má pouze informativní charakter a nejedná se o právní radu ani doporučení.

Čas od času při procházení webových stránek klientů narážím na nesprávné nastavení či dokonce absenci cookies lišty. Novela Zákona 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, platná už od začátku roku 2022, zavedla princip opt in a nyní musí uživatelé webů předem souhlasit se sběrem analytických a marketingových dat. Což sebou přineslo vyskakování otravných cookies lišt a nekonečné klikání na tlačítka. Nicméně zákony se musí dodržovat a Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) již ukončil dobu hájení a za nesprávné nastavení nebo chybějící cookies lištu na vašem webu může udělit mastnou pokutu.

Situace ohledně pořádání soutěží zejména na sociálních sítích se již výrazně zlepšila, ale opakování je matka moudrosti. Tuto oblast koriguje Zákon č. 186/2016 Sb. o hazardních hrách, který značně pořádání soutěží zjednodušil. Nezáleží už například na tom, jaká je hodnota všech nepeněžitých výher v soutěži nebo zda proběhne losování náhodným výběrem. Abyste se vyhnuli kontrole z ČOIky, stačí nepoužívat nekalé, nelegální nebo agresivní obchodní praktiky. To zajistíte precizní přípravou pravidel pro pořádání soutěže, která je nutné zpřístupnit soutěžícím po celou dobu pořádání soutěže, ideálně na vašem webu.

Pravidla by měla upravovat také možnosti dalšího využívaní poskytnutých osobních údajů, jako jsou fotografie výherců, telefonní čísla nebo e-maily pro marketingové účely. I pro zveřejnění fotografií zaslaných v rámci kreativní soutěže potřebujete souhlas soutěžícího, protože se jedná o autorské dílo.

Jak se staví k soutěžím finanční úřad? Daň ve výši 15 % musíte odvést u výher v hodnotě nad 10.000 Kč. Drobnější ceny nemusíte vůbec řešit.

Samostatnou kapitolou jsou soutěže na sociálních sítích. Velmi doporučuji přečíst si pravidla pro pořádání soutěží na Facebooku, což řada firem nedělá. Riskují tak zablokování stránky a ztrátu pracně budované fanouškovské základny. Například je zakázáno vyžadovat pro zapojení do soutěže sdílení příspěvku a označování přátel na fotkách i v komentářích. Facebook také vyžaduje zveřejnit odkaz na pravidla soutěže v příspěvku.

Překotný vývoj využití umělé inteligence v marketingu zastihl zákonodárce nepřipravené. Nabídnout mohu pouze několik doporučení

Dávejte si pozor na vkládání osobních údajů do umělé inteligence. Nikdy nevíte, jak s nimi daná aplikace naloží. To samé se týká informací, které podléhají obchodnímu tajemství.

Důkladně si prostudujte obchodní podmínky provozovatelů aplikací v oblasti autorských práv nebo šíření nelegálního obsahu.

Umělá inteligence si často vymýšlí a poskytuje nepravdivé informace. Vždy si ověřte všechny výstupy.

Obecně se doporučuje ve výstupech uvádět, že se jedná o obsah vytvořený umělou inteligencí. Pokud s výstupy dále komerčně pracujete, informujte o tom své klienty vždy.

Obsah vytvořený umělou inteligencí může být hanlivý, nelegání či nekalosoutěžní.

Ani autorská práva ve vztahu ke generovanému obsahu dosud nejsou zcela vyjasněna. Obecně by mělo platit, že pokud jste autorem dat na vstupu, platí autorská práva i na výstupu. Výstup by však měl být opět upraven autorem.

Na závěr přeji, ať vás v online marketingu nepostihnou žádné oplétačky se zákonem.

Autor je marketingový specialista

Sdílejte článek