HR trendy Kamily Markové. Dovolíte si dovolenou?
Já si dovolenou pár dní zpátky dovolila. Přesto, že jsem byla přesvědčená, že vše půjde jako po másle, nakonec tomu tak úplně nebylo. Dalo se to, ale mohlo to být lepší.
Takže, abych pro příště měla lépe definované záchytné body, dala jsem dohromady tento příspěvek. Pokud jeho výsledkem bude pár vychytávek, nebo malá inspirace i pro Vás, splnila jsem svůj záměr.
Plánujte!
Ano, toto zlaté pravidlo můžete využít naprosto všude a bude fungovat. Vždy bude Vaším pomocníkem a oporou. Pro tuto chvíli upustíme od rad, jak si naplánovat itinerář dovolené a jak střídat dny odpočinku s dny aktivními. Na druhou stranu, to, že si naplánujete pracovní itinerář doby před dovolenou a po ní, Vám dodá jistý režim a řád místo zmatku.
Tip: Pokud je to možné, spusťte plánovací akci měsíc před dovolenou. Obzvláště, pokud plánujete měsíční priority nebo KPI. Naplánovaný režim Vám dá oporu v tom, co budete dělat a vyhnete se stresu, který běžně přichází týden před odjezdem, kdy doháníte, co se dá.
Připravte se!
Fáze přípravy na dovolenou je nejzásadnější! To, jakým způsobem tuto fázi zvládnete, bude výrazně ovlivňovat vše, co bude následovat.
Vytvořte To Do List. Sepište si seznam všeho, co musíte, nebo byste chtěli ještě před odjezdem udělat. Úkoly prioritizujte. Začněte od těch důležitých, postupujte přes úkoly komplexní, které se následně mohou větvit a končete těmi, které na Vás případně i mohou počkat po návratu. Cílem je ovšem stihnout vše, ještě než odjedete. To Do List ideálně nasdílejte i s kolegy.
Tip: Dejte si na To Do List zpětnou vazbu se svým kalendářem. Zakomponujte zásadní a časově náročnější úkoly, porovnejte s volnými bloky a rezervou pro neočekávané úkoly. Cílem je, abyste dobu před dovolenou nepřepálili. Jinak se vám změní na zotavovací pobyt.
Sdílejte!
Informujte s dostatečným předstihem své kolegy o tom, že Vás čeká dovolená a vyzvěte je, zda od Vás něco potřebují. Předejdete situacím, kdy Vám následně rozhodí harmonogram úkolů jen proto, že nevěděli, že nějakou dobu nebudete k dispozici. Nasdílejte s nimi i své plány – co před dovolenou dokončíte a co si necháte k dopracování po svém návratu.
Informaci o své nepřítomnosti dopřejte i svým zákazníkům, klientům, dodavatelům. Dejte jim možnost obrátit se na Vás včas a ne, jakmile budete na pláži popíjet mojito.
3, 2, 1, start!
Týden před dovolenou zkontrolujte To Do List, nasdílejte své pokroky s kolegy. Domluvte se s nimi, co se bude dít v době vaší nepřítomnosti. Například, jaké situace mohou nastat a jak je mohou vyřešit i bez Vás. Domluvte si zástup na jednotlivých projektech, zakázkách. Vše sepište do e-mailu a rozešlete celému týmu.
Poslední úkol: přesměrujte pracovní telefon, vytvořte a spusťte si v e-mailu autoresponder. Přidejte kontakt na zastupující osobu a informaci, co dělat v urgentních případech a taky termín, kdy budete opět v pracovním procesu.
Tip: Poslední dny věnujte úklidu. Čistý stůl – čistá hlava. To platí i pro čistý mail, žádné post-ity. Připravte všechno tak, jak si přejete, aby na Vás čekalo po Vašem návratu.
Užijte si dovolenou podle svého gusta!
Pro někoho to znamená naprosto vypnout a zapomenout, že někde pracuje.
Někdo je rád v obraze a sem tam koukne, co se v práci děje a ubezpečí se, že nic „nehoří“, nekoná se žádný průšvih. Pro mnoho lidí to může být způsob, jak být opravdu v klidu.
Udělejte to podle svého. Cílem je, abyste přijeli odpočatí a plní energie, nikoli se staženým žaludkem, co na Vás čeká.
Dejte si den volna!
Přestože jsme už na konci dovolenkového procesu, výrazně to souvisí s plánováním na samotném začátku. Nepodceňujte tedy den volna po svém návratu. Ne proto, abyste vyprali oblečení a naplnili ledničku. Ale proto, abyste si vyhradili jeden den na odbavení všech e-mailů, které vám mezitím zaplnily schránku příchozí pošty. Dá se totiž předpokládat, že první pracovní den se toho na vás sesype víc, než na co budete mít skutečnou kapacitu. Je tedy výrazným usnadněním, když první den do práce přijdete už s čistým e-mailem a připraveni na nové pracovní výzvy.
Autorka je HR manažerka