Komentáře
04/12/2023 David Pravdík

Tržiště Davida Pravdíka. Jak prodat zdraví?

Grafika: Magazín PATRIOT

Měsíce srpen a hlavně září patří k jednomu z vrcholů marketingové komunikace zdravotních pojišťoven. Do 30. září a také 31. března každého roku si totiž mohou občané svou pojišťovnu změnit.

Na co se jednotlivé pojišťovny zaměřují a jakou komunikaci využívají?

Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky (VZP) se díky svému dominantní postavení na trhu, pečuje o bezmála 6 milionů pojištěnců, staví do role edukátora v oblasti fungování zdravotního systému v ČR. Zaujala kampaní teleshopingového formátu na webu systemshop.cz, která vysvětluje, jak nákladná je léčba různých nemocí a poukazuje důležitost prevence. VZPoura úrazů je další vzdělávací projekt VZP zaměřený na předcházení úrazů a nehod u dětí a mladistvých. Pro komunikaci VZP využívá i Klub pevného zdraví, který nabízí pojištěncům slevy na nákup zdravotních a sportovních pomůcek nebo volnočasových aktivit. Takový slevový program využívá, v různých obměnách, většina zdravotních pojišťoven.

Dvojkou na trhu je Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra ČR (ZPMVČR) jejímž hlavním reklamním sloganem je „Výhra pro vaše zdraví“ a aktuálním brand ambasadorem horolezec Adam Ondra. Komunikace je směřována hlavně ke sportovním aktivitám a bonusům pojišťovny. V rámci online kampaně spustila ZPMVČR projekt „Zdraví jako vášeň“, který tvoří hlavní obsah na internetu a sociálních sítích. ZPMVČR se zaměřuje také na zdravé rodičovství a na online platformě mohou pojištěnci využít online kurzy a podcasty s odborníky zdarma.

A třetici největších pojišťoven uzavírá Česká průmyslová zdravotní pojišťovna (ČPZP), která vznikla sloučením Hutnické zaměstnanecké pojišťovny, Zdravotní pojišťovny Agel a České národní zdravotní pojišťovny. Její motto „Vaše zdraví je u nás v bezpečí“ je doplněno kreslenými příběhy, které využívá napříč jednotlivými reklamními kanály. V komunikaci se zaměřuje na propagaci zdravého životního stylu, podporu maminek v mateřství i cestovní pojištění, které ve spolupráci s komerčními pojišťovnami nabízejí všechny zdravotní pojišťovny. Zajímavá je výzva „Krok pro zdraví“, která prostřednictvím mobilní aplikace odměňuje pojištěnce za dosažení splněného počtu kroků za období. Mimochodem aplikaci ČPZP Zdraví v mobilu považuji za velmi zdařilou.

Oborová zdravotní pojišťovna (OZP) v reklamě opustila koncept s hravými ambasadory Tomášem Matonohou a Lucií Benešovou a nahradila je prvkem fialové aury, která asociuje péči o zdraví s OZP. Claim „Péče o to nejcennější, co máme“ využívá OZP napříč všemi komunikačními kanály. A mobilní aplikace Vitakarta OZP nabízí konzultace s lékaři 24 hodin 7 dní v týdnu, čerpání benefitů, přehled vykázané zdravotní péče, podání přehledu OSVČ a mnoho dalších funkcí.

Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky (VoZP), se představuje sloganem „Život je boj, pomáháme vám vítězit“, který tematicky navazuje na symbol Armády ČR. U VoZP jsou totiž pojištěni vojáci v činné službě a žáci vojenských škol. Ale jinak je pojišťovna otevřena pro všechny občany ČR. Ambasadory značky jsou válečný veterán Lukáš Hirka a paraolympionik Jiří Ježek, kteří svými životními příběhy inspirují k překonávání, nejen, zdravotních překážek. Osobní příběhy i rady odborníků je možné si poslechnout v podcastu Život je boj. A bonusový program BeneFit Klub zase nabízí slevy na nákup zboží a služeb pro péči o zdraví a zdravý životní styl.

RBP, zdravotní pojišťovna (RBP) historicky pojišťovala pracovníky v dolech regionů Moravskoslezského a Ústeckého kraje jako Revírní bratrská pokladna. V důsledku útlumu těžební činnosti a poklesu pojištěnců z tohoto oboru provedla před několika lety velký rebranding. Změnil se název pojišťovny, logo, celková prezentace značky včetně designu poboček. Komunikační slogan aktuální kampaně je „Jsme s vámi na každém kroku“ a pojišťovna využívá k oslovení svých pojištěnců ambasadory jako například zpěvačku Markétu Konvičkovou. Obsahem kampaní je mimo jiné nabídka plavání zdarma, služeb virtuální pobočky nebo zajištění magnetické rezonance do 2 týdnů.

Marketingové aktivity zdravotních pojišťoven týkající se prevence a péče o zdraví jsou jistě chvályhodné a užitečné. Ale zdravě jíst a pečovat o své tělo i duši musí začít každý sám u sebe.

Autor je marketingový specialista

Sdílejte článek