Komentáře
18/01/2024 David Pravdík

Tržiště Davida Pravdíka. (Nejen) za reklamu si letos připlatíme

Grafika: Magazín PATRIOT

Při nákupu reklamního prostoru na rok 2024 se dočkáme evergreenu posledních dvou let. Vyšších cen.

Jako když si Jaromír stěžuje na inflační vlnu počátkem 90. let v písni Pane prezidente od Jarka Nohavici: „Pane prezidente, a ještě stěžuju si, že mi podražili pivo, jogurty, párky i trolejbusy, i poštovní známky i bločky na poznámky, i telecí plecko, Řecko i Německo, no prostě všecko“.

A k tomu ještě navíc podraží televizní a rozhlasové spoty. Otázkou je jen to, o kolik to bude.

Jeden z hlavních hráčů na tuzemském komerčním trhu, Media Club, který prodává televizní prostor na kanálech skupiny Prima, Barrandov, Óčko a Paramount, oznámil navýšení ceny reklamy o 22 %. Jedním z důvodů je pokles sledovanosti v televizním médiu cca o 15 % a zároveň vyšší poptávka po reklamě. Zvyšovat se tak budou zejména stopážové a sezonní koeficienty, klienti se mohou „těšit“ na 10% příplatky za pozdní rezervace a umístění k prémiovým pořadům.

Stanice Media Clubu zaznamenaly za prvních devět loňských měsíců podíl na trhu ve výši 30,24 % v divácké skupině 15-69 (zdroj: ATO-Nielsen, celý den).

Televizní skupina Nova počítá ve své obchodní politice pro rok 2024 s navýšením ceny za reklamní prostor v průměru o 18 %. Jedná se o největší navýšení za posledních deset let a je způsobeno vyšší poptávkou po komerčním prostoru a také růstem nákladů při produkci pořadů. Dobrou zprávou pro inzerenty je, že cena reklamy v kanálu Nova Sport, internetových produktů a product placementu, se nemění. A diváky jistě potěší, že VOD platforma Voyo zatím neuvažuje o zavedení reklamy.

Skupina Nova dosáhla v loňském září ve své primární cílové skupině 15-54 let nejvyššího podílu ze všech tuzemských TV skupin. V celodenním vysílání zaznamenala podíl ve výši 36,01 % a meziročně si polepšila o více než jeden procentní bod (zdroj: ATO-Nielsen).

A jak to vypadá u rádiové reklamy?

Mediální zastupitelství Radiohouse, které obchodně zastupuje Rádio Blaník, Hitrádia, Fajn rádio a Rock rádio, připravilo navýšení cen celoplošných produktů o 8 %. Výraznějšího zdražení se také dočkaly produkty digitálního audia, tedy poslech rádia v digitálních streamech a podcastech. Media Club se zastoupením rádií Impuls, Frekvence 1, Evropa 2, Kiss, Beat a Country, avizuje zdražení rádiových spotů na lokální i národní úrovni meziročně o 7 %.

Zdražení se chystá i na diváky a posluchače veřejnoprávních médií. Strany vládní koalice se totiž dohodly na znění novely Zákona o České televizi, Zákona o Českém rozhlasu a Zákona o rozhlasových a televizních poplatcích, jejíž součástí je, s platností od roku 2025, navýšení televizního poplatku na 160 Kč ze stávajících 135 Kč měsíčně, zvýšení rozhlasového poplatku na 55 Kč ze stávajících 45 Kč měsíčně a novou definici poplatníka. Platit by měli nejen vlastníci TV nebo rádiového přijímače, ale i PC, tabletu nebo mobilu.

Tyto změny také nepotěší všechny subjekty komerčního trhu. Provozovatelé soukromých médií již svou nespokojenost s chystanou novelou vyjádřili formou společné tiskové konference. Jako problematické vnímají nerovné podmínky na mediálním trhu, vyvolané zejména možností prodeje reklamy a sponzoringu veřejnoprávním médiím, online prostředím a skutečností, že soukromá média musí svou produkci hradit pouze z reklamních příjmů. Vadí jim také, že není jasné, na co budou média veřejné služby navýšené finance používat a jak bude služba využívána v jednotlivých mediatypech.

I Česká televize zdraží televizní reklamu, i když ne o tolik, jako ty komerční. Zájemci o reklamu si připlatí 4 procenta.

A jak se připravuje nejsilnější médium? PPC formáty, jejichž cena se tvoří aukčně, bude ovlivněna konkurencí a organickým vývojem e-commerce segmentu, kde se předpokládá stagnace nebo velmi mírný nárůst. Prémiové display a video formáty u největších publisherů českého internetu mohou dosáhnout nárůstu o 10 až 15 %.

Podtrženo, sečteno. Při přípravě kampaní sáhneme hlouběji do peněženky a marketingoví ředitelé budou muset složitěji obhajovat návratnost těchto investic před vedením a majiteli.

Autor je marketingový specialista

Sdílejte článek