Komentáře
26/03/2024 Tomáš Schwarz

Strategie Tomáše Schwarze. Svět nepotřebuje PPC agentury

Grafika: Magazín PATRIOT

To je důvod, proč se agentury buď přizpůsobí, nebo jedna po druhé zaniknou. Práce PPC specialistů se za posledních deset let rapidně změnila.

Tehdy správa jedné kampaně zahrnovala detailní rozpady na pohlaví, zařízení…, pravidelnou (denní) kontrolu a optimalizaci a spousty času „naklikávání” ad setů. To je už dnes historií.

Neznamená to ale konec marketingových agentur. Ty jsou – a budou pořád více – potřeba. Základní „proklikávání” v reklamních systémech vzhledem k dostupnosti know-how ale zvládne téměř každý majitel nebo marketingový manažer. Potřeby firem se změnily, a s tím i role agentur – pokud chtějí přežít, nezbývá jim nic jiného, než se přizpůsobit.

Většina firem už nehledá pouze PPCčkaře. A když ano, neumí pojmenovat své potřeby a mají nevyřčená očekávání. Koho tedy hledají? Byznysového partnera, který propojí celý jejich marketing a identifikuje, co firmu nejvíce brzdí v růstu – tzv. úzké hrdlo. Může to být kreativa, analytika, produktové portfolio nebo pricing.

Zároveň je stále důležitější nejen data (správně) měřit, ale i vyhodnocovat a vyvozovat z nich akční kroky. Nejen dělat „hezké věci”, ale i prodávat. Je totiž stále jednodušší vzít telefon a natočit video. A zároveň stále obtížnější pomocí něj prodat.

A co teprve marže a ceny? Tyto základy tvoří základní marketingový mix 4P (product, price, place, promotion). Přesto někteří PPCčkaři operují v rovině „nefunguje, nevím proč, musíte to zjistit vy.“

Jsou to marketingoví dělníci, kteří nad byznysem nepřemýšlí a chtějí mít hlavně vše „naklikáno“. A to v dnešním světě, kde se řešení problému dozvíte během patnácti minut z youtube videa nebo díky AI, nestačí. Zvlášť pokud vezmeme v potaz fakt, že mzdy PPCčkařů rostou, ale mnoho agentur na ně nezvedá nároky.

Může se zdát absurdní, že právě tito „marketingoví dělníci“ mají mnohdy nadání i ambici posunout se do strategičtější role. Agentury jim však v rámci vzdělávání nedávají prostor, protože se zaměřují na krátkodobé cíle.

Faktem je, že hodinové sazby PPC agentur se neustále zvedají, ale jejich kvalita stagnuje. Proč by to ale mělo klienty zajímat? Nemělo. A to je hlavní trend, který v dnešní době pozorujeme. Přesun k full-service strategickým agenturám, které nabízejí C-level consulting.

Nejen, že se věnují operativě, ale pomáhají budovat byznys.

Protože proč platit více za to, že někdo v oboru zaspal a upřednostňuje krátkodobý zisk nad vztahy a dlouhodobým rozvojem? Nadaní marketingoví specialisté stejně jako agentury, které poskytují nadstandardní servis, AI nemusí trápit – práci jim nevezme. To se však nedá tvrdit u těch, kteří se spokojí se šedým průměrem.

Sdílejte článek