Komentáře
04/04/2024 David Pravdík

Tržiště Davida Pravdíka. Máte rádi sušenky? Tak si nechte zajít chuť!

Pro polomáčené, esíčka, disco, věnečky a další to naštěstí neplatí. Ty si nadále můžete dopřát dosytosti, pokud si ovšem nehlídáte váhu.

Lehčí dieta se bude týkat hlavně inzerentů, kteří využívají reklamní systémy Google.

Ten totiž zahajuje postupné vypínání podpory cookies (česky sušenek) třetích stran ve svém prohlížeči Chrome, který má majoritní zastoupení na českém internetu. A již nyní cookies experimentálně odebral 1 % ze svých tří miliard uživatelů po celém světě.

A co to ty cookies jsou a k čemu slouží? Jedná se o malé textové soubory, které navštívené webové stránky ukládají do vašeho počítače nebo mobilního zařízení. Cookies zlepšují užívání webů např. trvalé přihlášení nebo funkci košíku, ale zároveň sledují naše chování a sbírají data, která dále slouží k lepšímu cílení reklamy.

Rok 2024 tak přinese řadu zásadních změn v digitální ekonomice. Již od března vstupuje v platnost nařízení EU známé jako Akt o Digitálních trzích neboli Digital Markets Act, které se týká šesti dominantních digitálních společností (Alphabet, Meta, Apple, Amazon, Microsoft a ByteDance).

Jedním z opatření, které musí Google zavést, je způsob získávání a využívání souhlasu pro sběr reklamních a analytických dat tzv. Google Consent Mode. V praxi to znamená, že firmy jsou povinny doplnit své cookies lišty o souhlas s personalizací reklamy (remarketing) a sběr uživatelských dat. Ignorování těchto změn může mít finanční důsledky formou pokut, ztrátu měřených dat či pokles výkonu reklamních kampaní.

A tím trable se sušenkami nekončí. Ve druhé polovině roku 2024 Google přestane podporovat výše zmíněné cookies třetích stran. To citelně zasáhne možnost cílení a vyhodnocování online reklamy. Samozřejmě reklamní systémy se nenechají připravit o své tržby a zisky a pečlivě se na tuto změnu připravují. Google ve svém projektu Privacy Sandbox slibuje systém, který při sběru menšího množství dat zachová stejnou efektivitu cílení reklamy.

Seznam.cz zase nabízí řešení, které nevyužívá cookies uživatelů a kam patří cílení na témata, umístění konkrétních webů, cílení na klíčová slova v obsahové síti a typ Jednoduché obsahové kampaně. Další variantou je využívání právě first party cookies. Ty se zaměřují na vlastní seznamy zákazníků, dynamický retargeting návštěvníků Seznamu a look-alike cílení.

Klienti, kteří se primárně soustředili na výkon a retargeting tak budou muset změnit své komunikační strategie. Ať se sušenkový půst netýká i jejich tržeb z online platforem.

Autor je marketingový specialista

Sdílejte článek