Auto
15/06/2023 Václav Menšík

Autotest: legendární minibus v elektrice. Hyjé, hippie!

Tohle auto ti rozzáří i to nejšedivější pondělní ráno.

Od chvíle, kdy se tenhle nový plně elektrický minibus představil, jsme věděli, že ho musíme mít! Když konečně dorazil do Auto Heller, dalo nám to chvilku přemlouvání, protože se o něj okamžitě strhla rvačka a prodejce Jiří Prokop na testovací jízdy snad vede i pořadník. Síla a zkušenost našeho prestižního magazínu Jiřího nakonec přesvědčila a jednoho únorového pátečního dne jsme si mohli hipíka vyzvednout.

Mám za sebou hromadu testů, moc dobře vím, že u moderních aut není radno dát na první dojem, ale u sympatického moderního retro Volkswagenu nemůžu jinak. Od první vteřiny jsem okouzlen a přihlouple se směju jako tenkrát poprvé.

Ke spokojenosti by mi v podstatě stačilo na auto koukat, občas se do něj posadit a pustit si Mamas & Papas. To bych ovšem já přišel o další skvělé zážitky a vy o neméně skvělý test. Konec kochání a snění, vyrážíme trochu rozhýbat to naše ocelové město!

Interiér perfektně ladí ke karoserii. Sedačky jsou designově krásné a ergonomicky mimořádně povedené. Sedák si můžu prodloužit a celé sedadlo i bederní opěrku puntičkářsky elektricky nastavit. To ve Volkswagenu vždycky uměli a já to mám pořád rád!

Nezapomněli ani na sklopné loketní opěrky na obou stranách sedaček, jak je u minivanů od VW už dlouhá leta zvykem. Cestování s ID. Buzz je opravdu radost a vážně by byl hřích nechat auto zahálet.

Při plném obsazení se budou hodit odkládací prostory. Jsou v interiéru vážně všude. Stejně jako USB zdířky, kterých je tu prý celkem 7. Úplně všechny se mi najít nepodařilo, ale nemám důvod Jirkovi nevěřit. Někde tu budou!

O výborných předních sedadlech už byla řeč, ostatní prvky vzdušného a praktického interiéru s nimi hrají do noty. Někdo by mohl namítat, že je tu málo měkčených plastů. Ale upřímně, až je budete otírat, když je vysmátí spolujezdci pobryndají pivem nebo dětskou výživou - každý podle priorit, budete za praktické provedení ještě moc rádi.

Posuvná zadní lavice je perfektní pro dva dospělé nebo tři děti, protože ačkoliv lze upravovat sklon opěradel, prostřední místo pro dospělého chlapa úplně není. Škoda jen, že zadní sedačky nelze snadno demontovat. Ale můžu je jednoduše sklopit a vznikne perfektní rovná plocha.

A ta se bude moc hodit, třeba když veselou posádku během jejich cesty za sny přepadne akutní nedostatek pohybů něžnosti. Nebo obyčejná cestovatelská únava. To se pak ID. Buzz promění v příjemný nocleh, který můžeš vytápět nebo klimatizovat podle libosti, aniž bys hlukem a spalinami motoru obtěžoval okolí.

Elektricky posuvné boční dveře jsou věc, kterou by mělo mít každé auto. Řidič je může ovládat tlačítky uprostřed přístrojové desky a samozřejmě je může zamknout, aby mu děti nebo příliš rozjuchaná posádka nevyskočily boso na ulici.

Kufr je o obrovský přesně tak, jak auto naznačuje z vnějšku a pod mezipodlahou skrývá praktické organizéry na kabely, pivo, ukulele, sandály i další nezbytnosti, které na cesty potřebuje nejen průměrný hipík.

Jezdit s elektrickým minivanem je vážně moc příjemné. Zrychlení není tak brutální jako u některých osobních elektromobilů. Je lineární a pod plynem je vždycky dost výkonu pro okamžité a bezpečné předjíždění. A hlavně, když ti do uší hraje California Dreamin‘, nemůže ti být v tomhle stylovém a tichém autě nikdy nedobře.

Škoda jen, že počasí nebylo během testovacího víkendu úplně kalifornské. Cesta z Ostravy do Beskyd při teplotách okolo nuly naznačila, kde má kapacita baterie své limity a z ID. Buzz se stal opravdový stroj času. S plynem na podlaze a s vyhříváním všeho, co dostal minivan do vínku, jsem kilometr dojezdu spotřeboval snad za pět set metrů.

To jsem se ale nechal unést, takže když jsem se uklidnil, dostala se zimní spotřeba do rozumných čísel a reálný dojezd daleko nad 300 km. Navíc má ID ještě jednu vychytávku. Jeho integrovaná navigace umí pro dlouhé cesty vybrat a naplánovat vhodná místa k nabíjení vozu. Cestou k nabíječce si pak nastaví vhodnou teplotu baterie, aby bylo nabíjení co nejefektivnější a pamatuje si třeba i oblíbená místa nabíjení. ID. Buzz zvládne až 170 kW dobíjecího příkonu, a to jsou pak pecky! Takových stojanů u nás zatím ještě není mnoho, ale i z těch běžně dostupných u oblíbených supermarketů lze dostat skoro 50 kW a během nákupu pohodlně nabít třeba třetinu kapacity.

V některých situacích se mi ID. Buzz na obřích kolech zdál trochu drncavý, ale to má jednoduché řešení. Místo dvacítek si objednáš o palec nebo dva menší kola. A ještě ušetříš!

Obrovským překvapením byl rejd toho malého autobusu. Když jsem se poprvé chtěl trochu na pražáka otočit na ostravské náplavce před Dockem do protisměru, byl jsem až v šoku, jak jsem to zvládl doslova na pětníku.

Ve městě je ID. Buzz opravdovým králem. Suverénně se proplétá uličkami a k tomu sklízí obdivné pohledy kolemjdoucích! Zdaleka nejde jen o pozornost mladých snílků v šatech s květinovým vzorem. Ať to byli kravaťáci, děti, pracovníci technických služeb, pejskaři nebo naše modelka a zpěvačka Kaczi, všem jsme spolu s veselým barevným vanem úplně přirozeně rozjasnili ostravské únorové pošmourno a přinesli do něj trochu kalifornské energie. I když zrovna trakaře padaly.

Volkswagen ID. Buzz Pro

Technické údaje

Pohon: Elektro
Maximální výkon: 150 kW
Největší točivý moment: 310 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,2 s
Nejvyšší rychlost: 145 km/h
Dojezd /WLTP/: 407 km

Vnější rozměry

Rozvor: 2989 mm
Délka: 4712 mm
Šířka: 2212 mm
Výška: 1932 mm
Pohotovostní hmotnost: 2353 kg

Cena testovaného vozu: 2 050 639 Kč včetně DPH

Sdílejte článek