Auto
30/03/2024 Václav Menšík

Autotest vozu Volkswagen ID.7 Pro. Zpátky ve hře!

Foto: Radim Kolibik

Volkswagen konečně zvedl hozenou rukavici a postavil výborné elektro auto.

Showroom Auto Heller Ostrava je velkorysý, stejně jako horká novinka, kterou si tam dnes s malým fandou elektrických aut jdeme vyzvednout. Junior uchvácen modrým T-Rocem, jenž stojí hned u vchodu, si moc přál, aby auto, které nám Lukáš Zbořil, šéf autosalonu VW v Ostravě, přichystal do nekompromisního redakčního testu, bylo taky tak krásně modré.

Náš ID.7 je k juniorově zklamání černý jak moje svědomí, ale sedačky má prošívané modře a ambientní osvětlení jsme si do modré samozřejmě nastavili taky. Na palubě pak rychle převládla spokojenost. Ta spolu s dokonalým tichem způsobila, že můj malý tester doslova během pěti minut od chvíle, kdy jsme opustili areál Auto Heller, usnul jako miminko.

Hned přepínám auto do eko módu, jedu plynule a úsporně a díky komfortnímu adaptivnímu podvozku mi mladého spáče neprobudí ani tramvajový pás a příčné prahy, které musím překonat cestou za fotografem.

Fotograf Radim to rozhodně uslyší nerad, ale i když by se jistá inspirace v jeho Tesle dala při troše snahy na karoserii Volkswagenu najít, jak by taky ne, když zákony aerodynamiky jsou pro všechny stejné, vypadá vedle jeho Modelu Y můj ID.7 tak nějak víc dospěle a prémiově. Ale zase není příliš nabubřelý, pořád tam trochu vidím ten konzervativní Arteon. Prostě Němec v dobře padnoucím tmavém obleku. Umí zapadnout, vypadat ve společnosti adekvátně příležitosti, ale rozhodně nebude zkoušet žádné dřevěné motýlky, pestré ponožky a podobné trapné výstřelky. Tyhle slepé cesty nechává jiným.

Na druhou stranu, Tesla má vyspělejší dobíjecí infrastrukturu. Tady ještě mají všechny evropské automobilky co dohánět. ID.7 lze nabíjet až 175 kW výkonu, což je na 400V architekturu velmi slušné a Volkswagen tomu jde naproti. Když zadám cestu k nabíječce do navigace, umí mi v zájmu maximální efektivity nabíjení předehřát baterii, jak se u pořádných elektromobilů sluší a patří. Škoda jen, že těch míst, kde lze maximální nabíjecí výkon využít, je v našem kraji zatím tak málo.


Foto: Radim Kolibik

Když už nabíjím, ocením, že kryt nabíjecího konektoru se otevírá nahoru, takže mi na něj neprší nebo nesněží. Mám rád tyhle malé připomínky pověstné německé preciznosti.

Černá metalíza spolu s tmavými devatenáctipalcovými koly dodávají autu eleganci, lehce maskují jeho rozměry a hned po prvních metrech si všímám, jak je auto překvapivě agilní. Dlouhá limuzína má skvělý poloměr otáčení. Oproti Passatu, který v mých očích pořád nastavuje laťku manažerského auta na každý den, je ID.7 sice o kousek delší i širší, ale při parkovacích manévrech mnohem obratnější. Díky tomu, že nemá nad přední nápravou spalovací motor, může kola více vytočit a já tam, kde s podobně velkým kombíkem musím trapně manévrovat, zaparkuju ID.7 krásně plynule a napoprvé.

Zvládl bych to i s přívěsem, jelikož i elektromobily od VW mají asistent parkování s vlekem, který si všichni pamatujeme z oné legendární koňácké reklamy.

Samozřejmě, je to pořádný ingot, baterie i propracovanou pasivní bezpečnost karoserie prostě neokecáš, přesto mu agilita zůstává i na okreskách a ve vyšších rychlostech, kde dokonale vynikne nízký aerodynamický odpor i nízká hladina hluku a stabilita vozu.

Adaptivní podvozek funguje na výbornou. V běžném režimu auto výborně žehlí nerovnosti, jak se na manažerský vůz sluší a patří. Ve sportovním režimu příjemně ztuhne, nechá si až překvapivě hodně naložit a využívá výhod nízko položeného těžiště.

Němci hodně mákli na asistentech řízení. ID.7 samozřejmě umí na dálnici samočinně přejíždět z pruhu do pruhu. Umí to ovšem i ve městě, kde rychle a precizně koriguje volantem. Data o vozovce a jízdě odesílá do cloudu a ostatní Volkswageny si je pak mohou stáhnout a využít k větší preciznosti asistenta řízení, který pak funguje lépe třeba i tam, kde na asfaltu chybí vodorovné značení. A že takových míst u nás máme.

Nízký odpor vzduchu významně snižuje spotřebu a je klíčem k dlouhému dojezdu. To už dneska ví každý školák. Dojezd na jedno nabití je podle normy až 587 km. Tolik jsem sice neujel, ještě mám co dohánět v plynulosti jízdy, ale ono je to těžké, když si člověk chce pořád užívat těch 210 kW, které má pod plynem okamžitě k dispozici.


Foto: Radim Kolibik

Přes mou zastydlou pubertu se nakonec během testovacích dní má průměrná spotřeba ustálila pod příjemných 18 kWh na sto kilometrů. A to vůbec není špatné! Měl jsem samozřejmě i trochu štěstí, jaro totiž letos přišlo už začátkem února, což ještě podpořilo efektivitu pohonu mého Volkswagenu.

Kabině dominuje obrovský patnáctipalcový displej, pod kterým je konečně osvětlená lišta k ovládání teploty a hlasitosti. Vše ostatní je jednoduše ovladatelné na displeji či volantu. Před řidičem je další malinký přístrojový štít doplněný head-up displejem s rozšířenou realitou. Ten lze bohatě konfigurovat a být to na mně, malý displej před řidičem bych si odpustil.

Svatým grálem interiéru však není obří displej, i když funguje svižně a vypadá moc hezky, ale famózní sedačka řidiče. Vlastně obě přední sedačky ergoActive Premium jsou skutečně premium a je to příplatek, který má ze všech příplatků nejvíc největší smysl. Sedačky jsou velkorysé, dobře drží tělo v zatáčkách, a přitom jsou pohodlné jako by je udělali na míru mému zdevastovanému tělu. Vážně se mi nechtělo vystupovat.

Masážní programy, klimatizace sedaček i jejich vyhřívání jsou tu samozřejmostí. Volkswagen přidal navíc ještě funkci sušení. V sedačkách jsou čidla, která poznají, že se pasažérovi třeba potí záda nebo zmokl na poslední jamce, takže je čas na to, aby sedačka foukala a zároveň trochu hřála. Přece tě nenechá nastydnout. Úžasná věc!

V druhé řadě naleznou pasažéři obří prostor na nohy, do sedačky pohodlně zapadnou, nad hlavou zůstává dost místa i volejbalistovi na penzi, jen při nastupování musí počítat s drobnou daní za aerodynamiku a eleganci v podobě svažující se střechy. I na to má Volkswagen odpověď! Letos totiž ID.7 dorazí jako čtyřkolka, verze s ještě silnější baterií, a hlavně také kombi! To by mohla být pořádná štika v českém elektrickém rybníčku.

Matrix světla IQ.LIGHT mi vyrazila dech. Čekal jsem hodně, vím, že pokud se Němcům v posledních letech něco opravdu povedlo, jsou to matrix světlomety. Jenže my tu máme druhý svatý grál! S tímhle autem je radost jezdit noční krajinou.


Foto: Radim Kolibik

Trochu zamrzí, že pod přední kapotou není prostor třeba na kabely, které našly své místo pod mezipodlahou zavazadlového prostoru. Velkého zavazadlového prostoru, sluší se dodat.

Volkswagen za své předchozí plně elektrické modely často sklízel kritiku a akcionáři lehce panikařili. Pověstní němečtí inženýři se naštěstí nevzdali, zvedli rukavici, kterou jim hodila konkurence, udělali velký kus práce a začali ji v elektrickém závodě mohutně dohánět.


Technické údaje

Volkswagen ID.7 Pro 2024

Pohon: elektro

Celkový systémový výkon: 210 kW

Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,5 s

Nejvyšší rychlost: 180 km/h

Spotřeba paliva /WLTP/: 15,1 kWh/100 km

Dojezd: 587 km

Vnější rozměry

Rozvor: 2 971 mm

Délka: 4 961 mm

Šířka: 1 862 mm

Výška: 1 534 mm

Objem zavazadlového prostoru: 532 l

Pohotovostní hmotnost: 2 206 kg

Cena testovaného vozu: 1.670.000 Kč včetně DPH

Foto: Radim Kolibik
Sdílejte článek