Auto
21/02/2024 Václav Menšík

Autotest vozu Toyota C-HR. Proti konvencím!

Foto: Marek Dušek

Na odvážné karoserii horké novinky ještě nezaschlo to krásné dvoubarevné lakování a my už ji v Autobondu přebíráme k pořádnému testu.

Nejdřív s nejnovějším přírůstkem rodiny Toyota vyrazili kolegové Honza a Mára za krásami Šumperka, o čemž si přečtete o pár stran vedle, poté si v největších letošních mrazech přebírám auto konečně i já.

Myslel jsem si, že do Autobondu jdu pro SUV, ale zkušený Alan Ferk, jenž Toyoty v Hrabové prodává už dlouhé roky, mi vysvětluje, že je to přece jasný crossover, který ovšem od Toyoty dostal mareketingový přívlastek super-kupé.

Vlastně se marketérům ani nedivím. Přední maska odkazuje na nový Prius, ale jinak je design auta opravdu odvážný, jeden by až řekl, že provokativní. Tohle jsem od Japonců opravdu nečekal! Baví mě to.

Žlutá citrínová metalíza v kombinaci s černými prvky a okázalými devatenáctipalcovými koly dynamický design karoserie ještě zvýrazní. Lepší barvu si v Autobondu pro předváděcí vůz vybrat nemohli. Čtete správně, fakt to není překlep. Barva karosérie je skutečně citrínová a vypadá skvěle!

Ostravu sevřely mrazy, silnice pokryly závěje a já jsem rád, že můj nový parťák má pohon všech čtyř kol. Jak je u Toyoty a jejich dokonale fungujícího hybridního pohonu, zde už v páté generaci, zvykem, zadní kola jsou poháněna výhradně elektromotorem s vysokým točivým momentem, který je zabudován přímo do zadní nápravy.

Počkal jsem, až Alan zmizí v teple showroomu a hned jsem to musel prověřit. Startuju, seřídím sedačku i zrcátka a vystřelím z brány areálu Autobondu na zasněženou silnici.

Čtyřkolka dělá přesně to, co běžný uživatel čeká. Za autem víří sníh a já cítím lehký prokluz všech kol, koriguju volantem a do zatáčky mířím s náznakem lehkého kontrolovaného smyku.


Foto: Marek Dušek

Pak se zase uklidním, uvědomím si, že Sébastien Ogier už ze mě asi nebude a že redakční pojistka se na severské rallye nevztahuje a soustředím se na to, abychom se s autem trochu sehráli, než se budeme pouštět do větších akcí.

Zjišťuju, že co podvozek přidává na tvrdosti, to bohatě kompenzuje na čitelnosti a ovladatelnosti auta. Milovníci starých pořádků teď zavřou oči, ostatním prozradím, že tahle čtyřkolka si nechá líbit i trochu toho driftování na zasněženém parkovišti, ale hlavně citelně pomáhá agilitě a jistotě v zatáčkách na kluzkém povrchu.

Devadesáti procentům řidičů to bude naprosto vyhovovat a těch zbylých deset procent už stejně dávno jezdí starým dobrým Land Cruiserem.

Třeskuté mrazy taky ukázaly, jak skvěle C-HR topí. Tahle naposledy topil počátkem devadesátých strýcův žigulík. Což taky byla jediná vlastnost, ve které mohl konkurovat prvním skutečným autům, která se konečně začala objevovat na našich silnicích. Žigulíka to asi dost vzalo, protože se jednoho dne rozhodl opustit nás pomocí smrti samovznícením.

To naštěstí u superspolehlivé Toyoty nehrozí! Krom topení a agilního podvozku má i další skvělé vlastnosti. Interiér je výborně zpracovaný, jeden by řekl, že nakukuje do vyšší ligy. Sedačky jsou pro někoho trochu užší, ovšem lze je precizně nastavit, včetně sklonu sedáku a hřejí jak vzteklé. Stejně jako volant. To mají mé revmatické klouby rády! Moc fajn je, že když jsem si ráno zapnul vyhřívání, aktivovalo se automaticky i odpoledne, když jsem do auta znovu usedl.

Zpětná zrcátka jsou velká a dobře umístěná, moje C-HR dostalo také parkovací kameru s mou oblíbenou funkcí „dronu“, takže mám doko­nalý přehled o dění kolem vozu a vůbec mi nevadí malé designové zadní okno.

Kdybych přece jen cokoliv přehlédl, bdí nade mnou balík systémů Toyota Safety Sense. Ten hlídá okolí auta, třeba když couvám z řady vozidel, dokonce umí potlačit akceleraci, pokud se auto na křižovatce přede mnou nerozjede a já ano.

Všechny asistenty jsou tady vůbec dost dobře nastaveny. C-HR je první auto, kde jsem nevypínal to nové povinné hlídání rychlosti! Je tady, samozřejmě, protože tady být musí, ale když překročím limit, pípne a upozorní mě, ale tak hezky zdvořile po Japonsku. A ono to stačí! Vždycky tu nohu z plynu sundám. Jsem totiž slušně vychovaný a když mě někdo hezky poprosí, vyhovím.

Jakmile mrazy povolily, ocenil jsem i správně navržený tvar dveří, které zakrývají prahy, takže se při nastupování a vystupování na moje kalhoty nedostala ani trocha černého ostravského sněhu.

Toyota u C-HR poprvé použila zasouvací kliky. Auto díky tomu vypadá skvěle, jen ten zvuk, když se při rozjezdu kliky hlasitě zaklapnou, ten trochu kazí dojem z jinak skvěle odhlučněného vozu.

Projev hybridní soustavy a převodovky je takový, jak jsme u Toyoty zvyklí. Při opravdu agresivní akceleraci do kabiny na chvilku pronikne zvuk vytočeného motoru, ale jinak je auto kultivované, tiché a hlavně úsporné. Japonci krom aerodynamiky dbali taky na úsporu hmotnosti, ke slovu v množství větším než malém přišla vysokopevnostní ocel a je tu třeba nové panoramatické střešní okno. To má speciální povrchovou úpravu, která odráží infračervené záření a chrání tak interiér před přehříváním. Proto nepotřebuje roletku. Každé ušetřené kilo se totiž počítá. A na konci dne se vše sečte a člověk – já, protiklad všech skrblíků a vítězů jízd úspornosti – zjistí, že při cestách zamrzlou Ostravou a zasněženým okolím v pohodě dostal spotřebu benzínu pod šest litrů na sto kilometrů.

C-HR je Toyota pro ty, kteří chtějí spolehlivost a úspornost jednoho z nejpropracovanějších hybridních pohonů, ale strohost a distingovanost Corolly nebo RAV4 je tak trochu nudí. Pro ty, kdo hledají trochu výstřednosti a ocení agilitu podvozku na všech površích.

Ostatně, přesvědčte se sami, na všech pobočkách Toyota Autobond jsou tyto crossovery k dispozici pro testovací jízdy.


Technické údaje

Toyota C-HR Hybrid 200 Executive Premiere Edition
Pohon: zážehový čtyřválec a elektromotor
Celkový systémový výkon: 145 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8.1 s
Nejvyšší rychlost: 170 km/h
Spotřeba paliva /WLTP/: 4,8 – 5,2 l

Vnější rozměry

Rozvor: 2 640 mm
Délka: 4 362 mm
Šířka: 1 832 mm
Výška: 1 564 mm
Objem zavazadlového prostoru: 364 l
Pohotovostní hmotnost: 1 580 kg
Cena testovaného vozu: 1 127 400 Kč včetně DPH

Foto: Marek Dušek
Sdílejte článek