Autotest vozu KIA EV9 GT – Line. Kia zase postoupila do vyšší ligy!
Příchod nového jihokorejského SUV jsme netrpělivě očekávali. Tohle je totiž velká věc! Doslova a do písmene. Délka přes pět metrů, rozvor více než tři metry a šest nebo sedm sedaček v nebývale luxusním interiéru. To se mi líbí!
Jako první dorazila EV9 do ostravského showroomu Autobond Group v matně modré metalíze, kterou všichni známe z reklamy, osazená šesti sedačkami a až po strop nabušená výbavou. A že v téhle obří krabici je strop hodně vysoko!
Domácí úkoly jsem si tentokrát splnil poctivě, a tak vím, že se můžu těšit nejen na sametový chod elektrického pohonu, ultimátní sílu na všech čtyřech kolech a otočné sedačky ve druhé řadě, ale taky třeba i na masáž! Tenhle test prostě nemůže dopadnout špatně.
Jestli se něco korejská automobilka fakt dobře naučila od svých tradičních konkurentů, tak je to, jak udělat první dojem. V showroomu dostanu bílý, opravdu celý matně bílý klíček, a když s ním v kapse přicházím k vozu, vysune se z obrovských dveří mohutná klika. Otevírám a ta bytelnost, bezpečí a solidnost z auta vyzařuje každým coulem. Velmi v pořádku.
Sedám za volant, chvíli si hraju s elektrickým nastavením sedačky, opěradla i sedáku, který lze samozřejmě nastavit s milimetrovou přesností pod zadkem i pod stehny. Elektricky si posunu také volant, doladím obrovská zrcátka a můžu jet.
Opouštím areál ostravského Autobondu a zatím rozvážně ale spokojeně polykám první kilometry. Takhle v klidu na pana Klobouka není problém dostat spotřebu někam k třiadvaceti kilowatthodinám. Kochám se, venku se setmělo a tato noc nebude krátká. Ani mi to nepřišlo. Adaptivní Dual-LED světla mají atraktivní minimalistický design, a hlavně svítí jako kráva! Skvělý rozhled i v noci je lepší než všechny ty asistenty.
Když odhlídnu od zpátečnických řečí, musím uznat, že hlídání mrtvého úhlu včetně asistenta vyjetí z parkovacího místa jsou u víc než pětimetrového auta mimořádně praktické. Protože i když už máš dva metry auta v silnici, ještě pořád jsi za volantem v zákrytu vedle stojících vozidel. Na většinu z nich koukáš hezky shora, ale jsou tu taky jiná SUV a dodávky, to pak musí být za chytré asistenty hodně rád i ten největší staromilec.
Nová Kia samozřejmě čte značky a hlídá únavu. A čte je až moc dobře! S přehledem rozezná i zapomenuté sněhem zpola zakryté třicítky u stavenišť, která dělníci narychlo opustili ve sněhové vánici. To mě neba. Samozřejmě se to dá vypnout, jen je to třeba opakovat po každém nastartování. Já ovšem nejsem žádný zelenáč, takže jsem si tyto funkce zkušeně nastavil na mapovatelné tlačítko na volantu, a hned byla bolest o něco snesitelnější.
Dál ovšem už jen samá pozitiva a sociální jistoty. Konečně někdo pochopil, že opěrka hlavy fakt může sloužit k pohodlnému uložení hlavy i za jízdy, takže nemá být tvrdá jak život havíře na dole Bezruč. Tady si temeno slastně zabořím do měkoučkého polštáře a nemusím si u toho vykroutit krk. Řízení nechám na autonomních systémech a užívám si prémiový sound systém Meridian, jehož kvality v tichém elektrovoze dokonale vyniknou.
S lelkováním to ovšem nemůžu přehánět, auto si toho za chvíli všimne a spustí výstrahu pozornosti. Ta umí být mimořádně urputná, takže honem zpátky ruce na volant a koukat před sebe.
Ony vůbec sedačky v tomhle autě jsou výborné. Všech šest. Samozřejmě, poslední dvě jsou trochu subtilnější, ale i na nich se pohodlně usadí dospělý, sice nemá vyhřívání a ventilaci jako ti v prvních dvou řadách, ale nápoje si má kam odložit a chytrá zařízení kde dobíjet. A kdyby mu byly USB porty málo, může si ze zásuvky v kufru připojit na dvěstědvacet voltů a 3,6 kW. To by mohlo stačit i na slušný herní počítač.
Prostřední dvě sedadla lze otočit do protisměru a vznikne tak velkorysý konferenční prostor pro čtyři pasažéry. Třeba v dětských sedačkách, jelikož všechny čtyři sedadla mají Isofix. I v této konfiguraci zůstává za třetí řadou sedadel dost prostoru pro nezbytnosti velké rodiny. A to se počítá!
Mezi předními sedadly je mohutný centrální airbag. Zkoušet to samozřejmě nebudu, ani bych to asi vzdor autu nedokázal, ale jsem rád, že tam je. Krom klasického nouzového autonomního brzdění má moje Kia navíc ještě rozšířený systém autonomního nouzového brzdění pro jízdy křižovatkou a další bezpečnostní vychytávky. Tahle kára dělá vše pro to, aby minimalizovala chyby řidiče i jeho okolí a dokonale ochránila posádku.
A to je taky největší síla moderního SUV. Mimořádný komfort, prostornost, maximální možné bezpečí a výborná trakce za všech podmínek.
Je to cvalík, což znamená, že se do zasněžených zatáček nemůžeš vrhnout úplně po hlavě, fyzikální zákony platí i pro nejmodernější auta, ale jakmile je třeba vyjet zasněžené kopce nebo prorazit závěj, modrý tank se nenechá ničím zaskočit. Elektrický pohon se skvěle a přesně dávkuje a když je třeba, práší se za kočárem od všech čtyř obrovských kol.
Trochu mě zarazila nutnost použití kabelu pro funkci AppleCar play, zejména v situaci, kdy bezdrátová nabíječka mobilního telefonu funguje naprosto spolehlivě, jak je ostatně zvykem ve všech modelech Kia. Ve skutečnosti to CarPlay není nutné, média ovládám pohodlně i přes obyčejné Bluetooth a vestavěná navigace je výborná, ale jde mi o princip. Kabelů k mobilu už jsem poztrácel desítky, některé jistě jezdí v testovaných autech dodnes a já prostě občas chci mít na displeji auta ten Waze a nebudu kvůli tomu kupovat další dráty!
Naštěstí nebudu muset! Když jsem si nad tím posteskl před Danem Dlouhopolským, který v Ostravě šéfuje showroomu Kia, ujistil mě, že jen se moje EV9 zastaví na servisu a nebude v testovací permanenci, dostane nový software, který bezdrátové Apple CarPlay umožní. Paráda!
Na kompromisy jsem už prostě starý, projeví se to třeba i tím, že já kvůli pár kilometrům dojezdu v elektromobilu mrznout nebudu! Venku chumelí, volant i sedačky vyhřívám na plno, k tomu si dopřávám pořádnou masáž. Takhle by to šlo! Kia EV9 má tepelné čerpadlo, takže se moje stařecká rozmařilost na spotřebě téměř neprojeví a já se můžu jen smát všem těm historkám o elektromobilech, schovávajících se v pravém dálničním pruhu mezi kamiony a bez topení, jejichž řidiči se zahřívají jen úzkostí ze zkracujícího se dojezdu.
Nic takového! EV9 je normální a skvělé auto. To, že pod kapotou nemá osmiválec, poznám jen na nulových vibracích a okamžité suverénní akceleraci.
Očividně nejsem sám, kdo to tak vidí, protože jen co jsem můj testovací vůz dopoledne vrátil do Hrabové, hned mířil na myčku a po poledni k dalšímu z řady zvědavých zákazníků.
Technické údaje
KIA EV9 GT-Line
Pohon: Synchronní AC elektromotor
Maximální výkon: 283 kW
Maximální točivý moment: 700 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5.3 s
Nejvyšší rychlost: 200 km/h
Kapacita baterie: 99,8 kWh
Spotřeba paliva /WLTP/: 22,8 kWh/100 km
Vnější rozměry
Rozvor: 3 100 mm
Délka: 5 015 mm
Šířka: 1 980 mm
Výška: 1 780 mm
Objem zavazadlového prostoru: 308 – 2 393 l
Provozní hmotnost: 2 569 kg
Cena testovaného vozu: 2 191 980 Kč včetně DPH