Gastronomie
06/03/2021 Michal Šlachta

Gastro v krizi. Cukrárna Kolbaba bojuje, ale je na třetině provozu

Jak restaurace, bary, kavárny či bistra zvládají boj o přežití v době pandemie?

Magazín PATRIOT podporuje podniky v Moravskoslezském kraji v boji o přežití v době omezení fungování, věříme, že se o nich dozví více zákazníků a že zkušenosti těch úspěšnějších mohou ty ostatní inspirovat.

Zdeňek Kloc a Barbora Böhm jsou jednatelé cukrárny Kolbaba. V Ostravě působí v Divadle Jiřího Myrona a také Divadle loutek.

Napadlo vás, když pandemie začala, že to bude takhle těžký rok?
Ani v polovině roku by nás nenapadlo, že to bude nakonec tak těžké. Nějak jsme si mysleli, že druhá vlna ani nepřijde a v říjnu, když to přišlo, nám to vzalo dost vítr z plachet...

Uvažovali jste, že s podnikáním úplně skončíte?
Uvažovali jsme o skončeni někdy v prosinci/lednu, ale řekli jsme si, že když už jsme toho zvládli tolik, tak to musíme dotáhnout do konce (snad ten konec přijde brzy). Naštěstí nám Národni divadlo Moravskoslezské a Divadlo loutek společně vyšli maximálně vstříc a za to jsme neskutečně vděčni, protože bez jejich pomoci bychom to nezvládli!

Kdy to bylo nejtěžší?
Nejtěžší byl zatím leden a únor, kdy jsme byli nuceni hlavní kavárnu v Ostravě v Divadle Jiřího Myrona dočasně uzavřít a provoz přesunout do Cukrárny KOLBABA v Divadle loutek. Velmi těžké je to také pro personál, i oni jedou z posledních sil, ale nevzdávají se!

Jak náročné bylo změnit fungování podniku?
Vzhledem ke zmateným informacím ze strany vlády to bylo a je docela náročné nějak správně uchopit. Ale nejhorší byl asi začátek, jak zareagovat na uzavření a výdej objednávek a prodej výrobků. Zkoušeli jsme i rozvoz, ale bylo to příliš komplikované.

Kolik procent prodeje vám dělá okénko a kolik rozvoz?
Rozvoz nemáme a s okénkem jsme tak na jedné třetině běžného provozu.

Řešíte nějak ekologii obalů nebo postě berete, co je nejlevnější?
Naše obalové materiály jsou ekologické a vše máme logované.

Jak komunikujete se zákazníky, museli jste se naučit nové způsoby komunikace?
Oproti běžnému provozu fungujeme hlavně přes náš e-shop www.dortovapohotovost.cz a na telefonu.

Co vám v tomto ohledu funguje?
Nemáme pocit, že by něco fungovalo lépe než za běžného provozu. Ba naopak je jedna komplikace za druhou a to opět díky zmatenosti informací ze strany vlády, kdy ani sami zákazníci neví, co mohou a nemohou…

Pomohli vám vaši štamgasti? Jak?
O pomoc jsme zákazníky nežádali.

Všichni si jistě přejeme, aby pandemie už skončila, přesto - dala vám kromě ztrát a nervů i něco pozitivního?
Upřímně: asi bychom řekli, že nás nějakým způsob celá situace posunula dál… Nechceme se rouhat, ale trochu ta nepříjemná doba byla i ku prospěchu a to hlavně proto, že jsme se všichni tak nějak více semkli. Máme namysli vedení, personál a zákazníky...

Co vás ještě drží nad vodou?
Nad vodou nás asi drží víra, že to snad brzy skončí... A hlavně ten kus práce, který máme za sebou...

Pomohl vám stát a jak rychle jste se pomoci dočkali?
S tou pomocí se nedá úplně počítat. Dnes už se ani o nic nepokoušíme, protože na spoustu věcí ani nedosáhneme. Nějakou chvíli jsme využívali programu antivirus, ale už došly naše rezervy, abychom mohli nejdříve vše uhradit a potom měsíc až měsíc a půl čekat na proplacení. Zjistili jsme, že je nejlepší spoléhat se sami na sebe a je nám tak podstatně lépe, protože víme s čím pracovat.

Sdílejte článek