Albert Čuba
Blázen, který postaví divadlo
Při nákupu reklamního prostoru na rok 2024 se dočkáme evergreenu posledních dvou let. Vyšších cen.
Jako když si Jaromír stěžuje na inflační vlnu počátkem 90. let v písni Pane prezidente od Jarka Nohavici: „Pane prezidente, a ještě stěžuju si, že mi podražili pivo, jogurty, párky i trolejbusy, i poštovní známky i bločky na poznámky, i telecí plecko, Řecko i Německo, no prostě všecko“.
A k tomu ještě navíc podraží televizní a rozhlasové spoty. Otázkou je jen to, o kolik to bude.
Jeden z hlavních hráčů na tuzemském komerčním trhu, Media Club, který prodává televizní prostor na kanálech skupiny Prima, Barrandov, Óčko a Paramount, oznámil navýšení ceny reklamy o 22 %. Jedním z důvodů je pokles sledovanosti v televizním médiu cca o 15 % a zároveň vyšší poptávka po reklamě. Zvyšovat se tak budou zejména stopážové a sezonní koeficienty, klienti se mohou „těšit“ na 10% příplatky za pozdní rezervace a umístění k prémiovým pořadům.
Stanice Media Clubu zaznamenaly za prvních devět loňských měsíců podíl na trhu ve výši 30,24 % v divácké skupině 15-69 (zdroj: ATO-Nielsen, celý den).
Televizní skupina Nova počítá ve své obchodní politice pro rok 2024 s navýšením ceny za reklamní prostor v průměru o 18 %. Jedná se o největší navýšení za posledních deset let a je způsobeno vyšší poptávkou po komerčním prostoru a také růstem nákladů při produkci pořadů. Dobrou zprávou pro inzerenty je, že cena reklamy v kanálu Nova Sport, internetových produktů a product placementu, se nemění. A diváky jistě potěší, že VOD platforma Voyo zatím neuvažuje o zavedení reklamy.
Skupina Nova dosáhla v loňském září ve své primární cílové skupině 15-54 let nejvyššího podílu ze všech tuzemských TV skupin. V celodenním vysílání zaznamenala podíl ve výši 36,01 % a meziročně si polepšila o více než jeden procentní bod (zdroj: ATO-Nielsen).
A jak to vypadá u rádiové reklamy?
Mediální zastupitelství Radiohouse, které obchodně zastupuje Rádio Blaník, Hitrádia, Fajn rádio a Rock rádio, připravilo navýšení cen celoplošných produktů o 8 %. Výraznějšího zdražení se také dočkaly produkty digitálního audia, tedy poslech rádia v digitálních streamech a podcastech. Media Club se zastoupením rádií Impuls, Frekvence 1, Evropa 2, Kiss, Beat a Country, avizuje zdražení rádiových spotů na lokální i národní úrovni meziročně o 7 %.
Zdražení se chystá i na diváky a posluchače veřejnoprávních médií. Strany vládní koalice se totiž dohodly na znění novely Zákona o České televizi, Zákona o Českém rozhlasu a Zákona o rozhlasových a televizních poplatcích, jejíž součástí je, s platností od roku 2025, navýšení televizního poplatku na 160 Kč ze stávajících 135 Kč měsíčně, zvýšení rozhlasového poplatku na 55 Kč ze stávajících 45 Kč měsíčně a novou definici poplatníka. Platit by měli nejen vlastníci TV nebo rádiového přijímače, ale i PC, tabletu nebo mobilu.
Tyto změny také nepotěší všechny subjekty komerčního trhu. Provozovatelé soukromých médií již svou nespokojenost s chystanou novelou vyjádřili formou společné tiskové konference. Jako problematické vnímají nerovné podmínky na mediálním trhu, vyvolané zejména možností prodeje reklamy a sponzoringu veřejnoprávním médiím, online prostředím a skutečností, že soukromá média musí svou produkci hradit pouze z reklamních příjmů. Vadí jim také, že není jasné, na co budou média veřejné služby navýšené finance používat a jak bude služba využívána v jednotlivých mediatypech.
I Česká televize zdraží televizní reklamu, i když ne o tolik, jako ty komerční. Zájemci o reklamu si připlatí 4 procenta.
A jak se připravuje nejsilnější médium? PPC formáty, jejichž cena se tvoří aukčně, bude ovlivněna konkurencí a organickým vývojem e-commerce segmentu, kde se předpokládá stagnace nebo velmi mírný nárůst. Prémiové display a video formáty u největších publisherů českého internetu mohou dosáhnout nárůstu o 10 až 15 %.
Podtrženo, sečteno. Při přípravě kampaní sáhneme hlouběji do peněženky a marketingoví ředitelé budou muset složitěji obhajovat návratnost těchto investic před vedením a majiteli.
Autor je marketingový specialista