Komentáře
21/12/2023 René Müller

Sto chutí Reného Müllera. Pojďte pane, budeme si franšízovat

Grafika: Magazín PATRIOT

Gastronomie je famózní obor, který je poháněn především lidmi, kteří v něm jsou. Koncepty a podnikatelské příběhy by často scénárista nevymyslel, to píše sám život. I když to tak někdy na první pohled nevypadá, tak se neustále něco děje. Často za zavřenými dveřmi kuchyní, kanceláří a provozoven. Ale protože vrabci cvrlikají na střechách hlasitě, a my bedlivě nasloucháme, tak je pořád o čem mluvit a psát.

Stejně jako všude jinde, i v gastru můžeme pozorovat trendy. A taky že to děláme! Mám dojem, že se letos hodně skloňuje slovo „franšíza“. Tak moc, že si myslím, že to je trend. Ostatně není se taky čemu divit, franšíza působí jako super nápad. Z boku to vypadá férově jednoduše a zároveň to působí, že to má jenom výhody: vyšší příjmy, větší povědomí, menší riziko. Jen za poslední měsíc jsem se doslechl o třech podnicích, které nad franšízou uvažují a touto cestou se chtějí v dohledné době vydat.

Vracející se čtenář ví, že jsem vázán mlčenlivostí a jmenování není ani slušné, ani vhodné. Proto se musíme držet teoretické roviny franšízování, v kostce. V této disciplíně jsou přesně dané parametry, které definují dobrý a špatný záměr. Posléze je můžete vzít a aplikovat na kterýkoliv koncept a zběžně byste měli vědět, jestli je to franšízová hvězda nebo meteorit. Pro snazší vysvětlení popíšu, s kým bych do franšízy šel a s kým ne.

Začal bych jednoznačně tím, že váš nápad by měl být originální. Ideálně první na trhu, nebo v regionu, nebo ve městě. Toto je úzce spjato s tím, kolik lidí vás zná, navštěvuje a má rádo. Nemusíte být první, stačí když jste nejznámější nebo aspoň vyhlášení. Nebudu svěřovat svoje peníze nikomu, kdo hraje druhé housle.

Mělo by mi u vás chutnat, dlouhodobě, konzistentně. Samozřejmě, že pokud uvažujete o poskytnutí franšízy v gastru, tak je jasné, že asi máte něco, co lidem chutná. Musí to ale být systematicky ošetřeno, aby bylo jasné, že tahle chuť a kvalita není jen otázkou pár měsíců v roce.

Prosím vás usilovně, přesvědčte mě, že excelentně rozumíte tomu, co děláte. Ohromte mě svou odborností, vymažte všechny mé domnělé znalosti z povrchu zemského a dokažte, že se na vaše organizační a manažerské schopnosti můžu spolehnout i při nečekaných událostech.

Dokažte mi, že se nemusím bát horké nitě nebo na koleni udělaných řešení, které nás všechny kolektivně kousnou do zadku v nejméně vhodnou chvíli. Ukažte mi, že dokážu postupovat podle vašich receptur, že budu dostávat dodávky surovin konzistentní kvality v domluvené termíny, na které se mohu spolehnout.

Chci vědět, že stojíte za to, abych s vámi do toho šel, protože ani jeden z nás z dvou to nebude dělat pro charitu. Pokud se mi líbí, co děláte, opravdu se bez vás neobejdu? Nedokážu si to udělat sám? Máte tak velkou přidanou hodnotu? Pomůže mi vaše jméno na dveřích, aby ke mně přišlo více lidí a abych vydělával více? Kde je vaše reálná přidaná hodnota?

Bavíme se o byznysu, ne o komunitním projektu. Je to transakce jako každá jiná a já chci vědět, že když zatížím váhu na své straně vámi požadovanou částkou, tak vše, co na váhu položíte vy, dostane obě misky do přibližně vyrovnané polohy.

Možná nemusíte mít vše nachystané hned na první dobrou, ale nedávejte mi prostor pro pochybnosti a dejte jasně najevo, že na všem pracujete a kam směřujete. Bude to dlouhodobý vztah, takže vaše vize a cíle jsou pro mě důležité. Stejně jako znalost toho, kdy se moje investice přibližně vrátí a jaké bude její zhodnocení – protože i když jsem váš fanoušek, oba víme, proč to dělám.

Gastronomie je krásný obor a franšíza je velká zodpovědnost. Držím vám palce, ať stojíte na kterékoliv straně barikády. V sítích a spolupráci je budoucnost.

Autor je zakladatel značky Faency Fries

Sdílejte článek