Komentáře
27/11/2023 René Müller

Sto chutí Reného Müllera. I mistr hvězda se může utnout

​Oblíbených frází, pořekadel a metafor, které kolují naší rodinou je mnoho. Jedno z nejoblíbenějších je „nenechat se unést vlastní dokonalostí“. Pokud by si byl nějaký bystrý čtenář tohoto sloupku nejistý významem, v krátkosti bych to vysvětlil. Nechat se unést vlastní dokonalostí je situace, kdy si jste tak moc jistí sami sebou, že nedáváte dostatečně pozor a uděláte nějakou chybu nebo se třeba pustíte do něčeho, co může být nad vaše síly. Rozhodně bych to nezaměňoval v žádném případě s „usnout na vavřínech“. To je zase jiný druh komplikace.

Ať je to jakkoliv, myslím si, že nynější podobu české gastronomie formovalo pouze pár jedinců, kteří ukázali cestu a inspirovali další. Určitě mezi nimi je Zdeněk Pohlreich, bude tam i Lukáš Hejlík, a za mě tam je i Tomáš Karpíšek. Zakladatel skupiny Ambiente a její většinový vlastník. Ve své skupině sdružuje různorodé restaurace rozeseté po Praze. Od typicky českých hospod-Lokálů, přes moderní bistra-Bufet, až pod Michelinem oceněnou restauraci La Degustation Bohême Bourgeoise. Byl to právě Zdeněk Pohlreich, který kvitoval podnikatelský um Tomáše Karpíška, který byl první, kdo se odvážil začít zvedat ceny v gastronomii a otevřel tak cestu ostatním.

Hvězda Ambiente září jasně a viditelně z velké dálky. Za ta léta, kdy existuje, se z ní stala záruka kvality a nekompromisní jistota. Zajímavé na Ambiente je právě to, že se nebojí experimentovat s novými koncepty a neustále se snaží svou působnost rozšiřovat. A daří se jim to s obdivuhodnou úspěšností. Je to rozjetý vlak, ve kterém je spousta kvalitních zaměstnanců a lidí, pro které je Ambiente více než práce. A* může být příkladem ostatním gastropodnikatelům v mnoha ohledech, od zákaznického zážitku, přes kvalitu jídla, až po marketing.

Nicméně i mistr tesař se může utnout. Letos Ambiente otevřelo několik podniků a jeden z nich je Burger Service. Jedná se o malý fast food v centru Prahy, kde není místo ani na sezení. Nabídka je podobně skromná, jako prostor pro hosty. Jsou v ní jen čtyři varianty hamburgeru, hranolky a pár dalších příloh a nápojů. Ceny nejsou fast foodové, ale Ambiente. Rozumějte, není to levné. Burger bulky si dělají dle vlastní receptury a protože to je Ambi, tak samozřejmě jsou úplně jiné než všude jinde a ještě je k nim báječný příběh, proč to tak je a proč to tak je správně. Navíc, před samotným otevřením, probíhala obsáhlá marketingová kampaň, ve které se mluvilo právě o tom, jak se vychytávají receptury, jak to ladí a jak senzační to určitě bude.

Aktuální hodnocení Burger Service na Google je tři celá jedna hvězdičky, což je číslo, které je nízké i pro pivnici z náhodné Horní Dolní. Pokud by vám jako evidence propadáku nestačila čísla, stačí si náhodné recenze pročíst. Lidé nejsou přesvědčení o tom, že by probíhala extenzivní příprava receptur, školení zaměstnanců anebo že by produkty měly mít cenu, za kterou se prodávají. Ambiente budovalo hype, mohutný hype, kterým mělo přilákat všechny foodies a nefoodies na svou novou lokaci. Bohužel to ale asi přehnalo a kýžený efekt virality se nedostavil. Produkt prostě není tak dobrý, jak se slibovalo a zákazníci si toho všimli.

O tom kdo, kde, a jak udělal chybu můžeme konverzovat a předhánět se v názorech. Kdo je zvědavý, může si projít sociální sítě anebo udělat výlet, aby se přesvědčil o svém. Já burger z BS měl, a tak tristní zážitek to zas nebyl. Ale tisíc lidí má tisíc chutí, a velké procento není spokojeno.

Můj sloupek má být zaměřený na naše město a náš kraj. Proč jsem tedy zahnul do Prahy? Je to zajímavá case study, ze které si všichni něco můžeme odnést. Navíc, v Ostravě už jsme neúspěšných příkladů, kdy provozovatel úspěšného podniku otevřel něco nového mimo původní oblast, viděli také několik. Zásadně nejmenuji, takže nebudu ani teď, ale patent na rozum a úspěch nemá nikdo z nás. A dokonce ani Ambiente. A to už je co říct. Pro nás smrtelníky to reprezentuje jednu nepříjemnou pravdu: ani těm nejlepším to nejde úplně snadno, takže my ostatní se musíme snažit desetkrát tolik a nemyslet si, že to přijde samo.

Autor je zakladatel značky

Faency Fries

Sdílejte článek