Komentáře
10/01/2024 René Müller

Sto chutí Reného Müllera. Lokace, lokace, lokace

Grafika: Magazín PATRIOT

Nemohl jsem nezaregistrovat zprávu o nově otevřené provozovně Kentucky Fried Chicken na Dubině. Již 122. pobočka tohoto řetězce rychlého občerstvení má otevřeno od 7 ráno až do půlnoci a od prvního dne je tam údajně plno. Dokonce i lidé dotázaní na kameru řekli, že jsou moc rádi, že je KFC konečně na Dubině, protože jinak do něj museli minimálně až do Zábřehu nebo si ho objednali na dovoz.

Nevím, jestli se mi v prvním odstavci podařilo vyjádřit dostatečné množství radostného entusiasmu na stranu KFC, ale zdá se mi, že se jim, po méně úspěšné realizaci pobočky u Tesca v Porubě, povedl obchodní majstrštyk. Jen na sídlišti na Dubině žije podle dohledatelných informací přibližně 15 000 lidí, přidejte pak Hrabůvku, Bělský les a další, a jste na sto tisících lidech jen to hvízdne. Pár restaurací tam je, ale asi to není nic, o čem bychom po návštěvě chtěli napsat domů. Takže ke slabé konkurenci přidejte jméno známého celosvětového konceptu s příjemně návykovým a rychlým jídlem, a rovnice vám místo čísla vyhodí dvě slova: dojná kráva.

V obchodním světě platí tvrzení, že lokalita je marketing číslo jedna. O tom už jsem asi v minulosti psal, poctiví čtenáři prominou krátké zopakování. Výběr místa může podnik odstartovat ke hvězdám, ale i zahubit. V případě dubinského KFC jsem nabyl dojmu, že se vše potkalo v naprosto výjimečné konstelaci. K počtu obyvatel žijících v okolí, jejich znalosti značky a její samotné povahy, přidejte ještě jejich socioekonomické postavení a opravdu dost dobře možná vznikne finanční perpetuum mobile.

Michelinský průvodce na Dubinu určitě nepojede, nemá důvod a nemyslím si, že by ho někdy měl mít. Dubina není místo, kde byste otevřeli restauraci s aspirací na hvězdu. Lokalita je tam pro obdobný podnikatelský projekt nehostinná. Tím nechci vůbec definovat, kdo žije na Dubině, jaké má hodnoty a kolik peněz vydělá, chraň bůh, jen mluvme objektivně, že někde věci dávají větší a někde menší smysl. Na toto konto taky pochybuji, že kdybychom před lety otevřeli Faency Fries na Dubině, tak že přežijeme zimu.

Může vás napadnout, že už mám v hlavě fakt okurkovou sezonu, když píšu elaborát o KFC, ale co se opravdu výše napsanými odstavci snažím říct je, že se neustále s někým bavím o otevírání nových konceptů, vymýšlení škrábání za pravým uchem levou rukou a podobně, a ono je to vlastně snadné. V Ostravě je spousta míst, která nejsou pokryta a která by byla nadšena z poměrně jednoduchého a přímočarého nápadu na restauraci nebo bistro. Například Slezská Ostrava, od hladnovského kopce až k řece je jen jedna restaurace. A to se mi nezdá, že by tam bydlelo málo lidí. Je to krásná oblast, kde by se zajímavý podnik přímo vyjímal.

Když se všichni dívají doprava, neznamená to, že vlevo nic není. Někdy je snazší jít na nevyvinutý trh a vytvořit si ho, než se cpát na ten existující a rvát se tam s ostatními o život. Je to v podstatě stejně důležité, jako rozhodnutí o tom, jaký koncept chcete provozovat. A vždy je třeba vzít v potaz to, co udělalo KFC. Lokalita, množství obyvatel v okolí a jejich druh. Na to už pak můžete napasovat vhodný koncept a pravděpodobnost, že uspějete, výrazně stoupne.

Člověk je od přírody bojovník, nicméně ne vždy je plavání proti proudu dobrý nápad. Někteří si to můžou dovolit až když budou dostatečně silní a někteří si to nebudou moci dovolit nikdy. Ale i když se vydáte po proudu dolů, tak si stále můžete užít fantastickou jízdu.

Autor je zakladatel značky Faency Fries

Sdílejte článek