Gastronomie
09/12/2022 Jaroslav Baďura

​Saláty, sendviče, tortilly. Bistro Salad U dobývá Ostravu

Z nenápadného podniku v ostravské Českobratrské ulici se během pár rychlých let stalo místo, odkud denně proudí ke strávníkům stovky salátů, sendvičů či tortill.

Je pravda, že v začátcích, tedy před čtyřmi roky, nám nikdo moc nevěřil. Zrovna byla doba hamburgerů, smažených jídel a vietnamských bister a my jsme přišli s něčím novým. Mám okolo sebe spoustu přátel, kteří pracují v gastronomii a ti se mi tehdy smáli a mysleli si, že je to na Ostravu až příliš zdravé. Nakonec jsme to s kolegou Radkem Němcem zvládli,” říká majitel Salad U Tomáš Frančík.

Jaký byl na začátku koncept vašeho podniku?
Nechtěli jsme být zrovna bistro se zdravou či dokonce super bio výživou, ale spíše takový zdravější fast food. Nehrajeme si na vegetariánskou kuchyni. V nabídce máme hovězí, krůtí i kuřecí maso. Samozřejmě do toho nabízíme také vegetariánské a veganské pokrmy, ale nejsme nijak zaškatulkovaní. Děláme také sendviče a tortilly. Dobře nám funguje rozvoz jídel do firem a firemní cateringy.

Pamatuji si, že na začátku jste měli v nabídce pár druhů salátů a líbilo se mi, že máte kolébky na krájení salátu a tím pádem se člověku nestane, že si na jedno sousto vytáhne obří kus salátu a nic víc. Vše bylo nakrájeno na stejnou velikost. Je tomu tak stále?
Ano, přesně tak. V tom jsme opravdu jiní než jiné restaurace a bistra. Připravujeme to naším specifickým způsobem, vše děláme před zákazníkem, snažíme se všechny ingredience propojit dohromady s dresingem či zálivkou a zákazník to již dostává připravené a nemusí se o nic starat.

Jak jste začínali? Měli jste v nabídce od začátku také sendviče nebo to bylo čistě na salátech?
Na začátku jsme měli deset základních salátů. Kromě jednoho nám všechny zůstaly dodnes. Postupně jsme přidali také tortilly, do kterých si lidé mohou jednotlivé saláty zabalit. A k tomu jsme nakonec přidali také sendviče, polévky a smoothie.

Foto: Tomáš Frančík

Co je dnes vašim nejobjednávanějším produktem?
Nejoblíbenějším je salát číslo tři, který nese název Chicken avocado bacon. Avokádo je stále tahounem. Hned za tím následuje Steakhouse salát s hovězím masem. Je to určeno i poměrem zákazníků, kdy 65 procent jsou ženy a zbytek muži. Mezi naše stálé zákazníky patří také firmy, kdy dovážíme jídlo stále stejným zaměstnancům. Někteří u nás zůstali od samého začátku a klidně i třikrát týdně si u nás objednávají jídlo. Těší mě, jak velkou oblibu získaly všechny druhy našich tortill.

Ve vašem podniku je možné si jídlo sníst i přímo na místě, ale prostoru tam máte poměrně málo. Soustředíte se tedy především na rozvoz nebo i na zákazníky, kteří by se rádi najedli přímo u vás v bistru?
Na e-shopu máme možnost osobního odběru jídla v bistru, ale také možnost dovozu. Lidé si během pandemie zvykli na osobní odběr, kdy si jídlo vyzvednou v určitou hodinu a sní si ho někde venku nebo v kanceláři, tento způsob prodeje roste. Největší část u nás ale stále tvoří rozvozy.

Jak fungujete? Jste na nějakých platformách nebo máte svůj vlastní rozvoz?
Máme jak vlastní rozvoz, tak také fungujeme na platformě Dáme jídlo.

Čistě rozvozové restaurace s sebou nesou i určitá specifika. S čím se například potýkáte? Je pro vás těžké řešit to, aby se jídlo na dané místo dostalo včas a v dobré kvalitě?
Záleží na tom, v jakém je to období. Někdy vyloženě nestíháme a pereme se s tím. Minulý rok jsme přidali skútry a auta. Přes léto fungovala také kola. Zatím máme dvě elektrokola, která doručují. Už se nám ale stalo i to, že přišlo tolik objednávek, že jsme museli obvolávat lidi a omlouvat se, že to prostě nestíháme.

Dá se to do budoucna nějak řešit?
Přemýšleli jsme o nějakém systému objednávek podle kategorií. Ve smyslu, že si zákazník objedná jídlo v určitý čas a bude mu zaručeno, do kdy bude jídlo hotovo. Zatím se ale snažíme veškeré objednávky vyřizovat do devadesáti minut. Urgujeme zákazníky, aby objednávky vytvořili co nejdříve. Mají možnost objednávat již od sedmi hodin rána. Firmy, které chtějí jídlo na jedenáct hodin, nám už ráno píší, co vše budou chtít.

Přibylo lidí, kteří po covidu objednávají jídlo a zůstalo jim to z období pandemie nebo jich naopak ubylo a vrátilo se to zpět do období před covidem?
Myslím si, že covid objednávání jídla domů rozjel a musím říct, že momentálně je to stejné jako během pandemie. Řekl bych, že se to lidé opravdu naučili a pokračují v tom.

Máte hodně zákazníků, kteří objednávají větší množství jídla?
Už od začátku máme spoustu větších firem, které objednávají klidně patnáct obědů za den. Běžně pak bývá pět až šest jídel na firmu za den. Tyto objednávky pak dostáváme dvakrát až třikrát týdně.

Dá se ještě vymyslet něco nového kromě salátů, tortilly a sendvičů? Máte nějaké plány na nové produkty, nebo spíše chcete ladit to, co už máte v nabídce?
Snažíme se přizpůsobit ročním obdobím, takže děláme například sezónní saláty. Tím se dostáváme již na patnáct salátů. Hlavní saláty vždy zůstávají a zbytek se střídá. Měli jsme také poměrně velkou poptávku po italském salátu s mozzarellou a šunkou. Přidali jsme jej a má opravdu úspěch. Nově jsme také zařadili těstovinové saláty, po kterých byla také poptávka. Na zimní období je to určitě praktičtější a víc to člověka zasytí. Máme na to dobré ohlasy a chtěli bychom postupně přidávat i další druhy.

Radek Němec, který s Tomášem Frančíkem projekt Salad U rozjel. Foto: Tomáš Frančík

V létě jste otevřeli novou pobočku v Porubě. Bylo to proto, abyste tam nemuseli dojíždět až z centra?
Chtěli jsme našimi rozvozy zaštítit celou Ostravu. Zjistili jsme, že z jedné pobočky to nezvládneme, protože jedna pobočka v centru má na starost rozvozy plus bistro, do kterého chodí další zákazníci. Tím pádem jsme se potřebovali dostat na druhou stranu Ostravy, což je pochopitelně Poruba. Navíc nám psalo mnoho lidí z Poruby, že za námi dojíždějí do centra a že by uvítali pobočku také v jejich části města. Vyslyšeli jsme je a otevřeli menší bistro. Jednak nám doplňuje další části Ostravy, takže z Poruby pokryjeme třeba i Hlučín a další oblasti a také tam chodí poměrně dost zákazníků fyzicky. Poruba je prostě živá část města.

Kde přesně tam sídlíte?
Jsme hned vedle Ollies. V podstatě jsme převzali půlku jejich bistra.

Je tam také prostor pro sezení?
Je tam menší prostůrek pro sezení. Vejdou se tam asi tři nebo čtyři lidi, ale na léto plánujeme zahrádku.

Plánujete také další rozšiřování, případně franšízu?
Už to tady padlo a náznaky případných zájemců už tady byly, akorát to nechceme podcenit. Vymysleli jsme zhruba, jak by to mělo fungovat. Není to jen tak pro někoho, ale určitě bychom se tím směrem chtěli posunout. Máme také v plánu rozšíření do dalších měst, protože jsme zjistili, že i když jsou zákazníci v Ostravě poměrně nároční, tak jsme je zvládli přilákat a byla by škoda nejít dál. V tuto chvíli začínáme přemýšlet třeba o Opavě, ale i o jiných městech. Přesvědčili jsme se o tom, že zvládáme dobře fungovat na obou pobočkách a jsme si jistí, že bychom to tím pádem zvládli dělat i někde jinde. Rádi bychom také přivítali silného partnera, který by využil našich možností a produktů. Musel by nám ale naoplátku nabídnout něco, co by za to stálo. To by byl další postup, který by mi dával smysl.

Co dalšího plánujete?
Rádi bychom měli výdejní automaty v oblastech jako je třeba Makro. Ty bychom plnili a měli tak další odběrové místo.

Není problém v tuto chvíli sehnat zaměstnance?
Ano, to je momentálně ten největší problém. Osobně bych klidně otevřel další dvě bistra, kdybych věděl, že budu mít dostatek personálu. Nikdy nevíme, co bude a vždy se něco najde.

Porubská pobočka má stejnou nabídku jako centrum?
Ano, nabídku jídel má stejnou. Přímo na našem e-shopu je možnost si zvolit, kde si člověk svou objednávku vyzvedne.

Jaká je otevírací doba porubské pobočky? Máte otevřeno i během víkendů?
V Porubě jsme ve všedních dnech o hodinu déle než v centru. Na základě poptávky zákazníků jsme zjistili, že je potřeba tam být o něco déle. Máme tedy otevřeno do šesti hodin. Víkendy máme zatím zavřeno. Přemýšlíme o tom, že až začne teplejší sezóna, tak otevřeme také o víkendech.

Jak moc hektické jsou pro váš podnik Vánoce?
Celkem dost, navíc jsme ještě spustili na sociálních sítích soutěž Najdi zlaté prasátko,která naše zákazníky moc baví. Na všechny naše saláty pro radost malujeme obrázky s vánoční tématikou a každý den někdo na svém salátu může najít namalované zlaté prasátko. Když má to štěstí, stačí, když jej vyfotí a nasdílí a příští objednávku má zadarmo. A to není všechno, od nového roku chystáme do našeho portfolia jednu skvělou novinku. Nechte se překvapit!

Sdílejte článek