Společnost
16/03/2021 Admin PATRIOT

Reagovali jsme rychle a efektivně, říká nový šéf AGEL a.s. ​Michal Pišoja

Předsedou představenstva AGEL a.s. se od ledna 2021 stal Ing. Michal Pišoja, MPH (38).

V třicetileté historii skupiny nestál v jejím čele mladší lídr. Studium mezinárodních vztahů a obchodu zužitkoval během několika-letého působení v Rusku a Rakousku, aby po návratu na Slovensko následně převzal strategické úkoly v AGEL SK.

Podle zkušeného manažera, s oblibou v aktivním odpočinku a četbě knih v cizích jazycích, by stát bez pomoci špičkových pracovišť skupiny AGEL zvládal boj s pandemií mnohem obtížněji.

Od ledna 2021 jste jmenován předsedou představenstva společnosti AGEL a.s., jak jste tuto skutečnost přijal? Co pro vás osobně jedna z nejvyšších pozic ve společnosti AGEL znamená?
Mému nástupu do vrcholového vedení společnosti AGEL předcházela dlouhodobá zkušenost na pozici místopředsedy představenstva AGEL a.s.. Věděl jsem tak, co se od vrcholového managementu očekává, jaké jsou cíle, jak funguje skupina a její řízení i jak je nastavený způsob práce a komunikace. Postoupit o stupeň výše je pro mě velkým znamením důvěry ze strany dozorčí rady a akcionáře, čehož si opravdu velmi vážím. Po-kud zaměstnanci důvěřují vedení a zároveň si důvěřují navzájem, znamená to pro mě i spokojeného pacienta a tím pádem poskytnutou kvalitní zdravotnickou péči. Zároveň jsem svým souhlasem, s přijetím tohoto postu, jasně schválil, že mým nejdůležitějším úkolem je činit efektivní rozhodnutí o nejdůležitějších a nejzávažnějších strategických dlouhodobých a současných záležitostech při zachování dalšího rozvoje našich zdravotnických zařízení a zlepšování pracovních podmínek našich zdravotníků, jejichž práce si velmi vážím. Ve společnosti AGEL poskytujeme kvalitní zdravotní péči, mým cílem je i nadále tvořit prostředí založené na důvěře, ote-vřené komunikaci a odpovědnosti.

Jak byste zhodnotil uplynulý rok ve společnosti AGEL?
Rok 2020 byl pro celé zdravotnictví zcela nestandardním rokem. Od března se kvůli pandemii koronaviru zcela změnily priority a organizace provozu zdravotnických zařízení. Téměř všechny odborné, vzdělávací, společenské a dobročinné akce byly zrušeny a několik rozvojových aktivit muselo být odloženo. Alfou a omegou bylo a nadále zůstává zachování provozu nemocnic, poskytování zdravotní péče jak běžným akutním pacientům, tak pacientům s koronavirem, a současně reprofilovat lůžka podle vládních naří-zení. Společnosti AGEL se to daří zvládnout, díky koordinovanému postupu a předpokládané strategii vývoje epidemie, ačkoli několik nemocnic muselo přijmout dočasná nestandardní organizační opatření a zdravotni-cký personál pracoval na hranici svých možností. Zcela jasně se ukázalo, že bez našich laboratoří, distribuční společnosti a precizního zásobování by stát zvládal krizi obtížněji.

Můžete být konkrétnější?
Už při první jarní vlně se potvrdilo, že síť našich nemocnic dokázala na situaci zareagovat velmi rychle a efektivně. Naše laboratoře byly prvním soukromým subjektem, který získal od Státního zdravotního ústavu povolení testovat přítomnost koronaviru a dodnes patří v České republice mezi nejvýkonnější testovací la-boratoře. Zcela výjimečná byla na jaře investice skupiny AGEL do laboratorního analyzátoru Cobas za více než 12 miliónů korun, jehož pořízením jsme poskytli nejen Moravskoslezskému kraji testovací kapacity ve zcela podstatné míře. V těchto dnech naši odborníci v AGELLAB dosáhli dalšího obrovského úspěchu – jako první na Moravě začaly ve spolupráci s covid-odběrovým místem v Nemocnici AGEL Ostrava-Vítkovice pro-vádět PCR vyšetření ze vzorku slin. Lidé se tak vyhnou nepříjemnému výtěru z nosohltanu. Tuto šetrnou a přitom spolehlivou metodu postupně úspěšně rozšiřujeme dále.

Jaké jsou hlavní priority společnosti AGEL pod vaším vedením pro rok 2021? Předpovídat vývoj pro rok 2021 je v tuto chvíli velmi obtížné, máte připravené tzv. dva hlavní scénáře?
Při stanovování priorit pro rok 2021 je zásadní vývoj koronavirové pandemie a rychlost očkování. Jakmile se podaří, můžeme se vydat cestou standardního režimu naší práce, včetně plánovaných rozvojových a od-borných aktivit s cílem udržet a rozvíjet kvalitu našich nemocnic. Budeme posilovat naše specializovaná centra excelence, investovat zásadně do rozvoje moderních technologií. Zaměříme se na udržení stávajících od-borníků, ale budeme cílit také nábor a výchovu mladší generace zdravotníků nebo zlepšení pracovních podmí-nek našich kolegů. To vše jde ruku v ruce se získáním vlivu na strategické rozhodování ve zdravotnictví v obou zemích. Jsem optimista a věřím, že následky pandemie se nám společnými silami podaří minimalizovat.

Můžete prozradit, jaké nové akvizice, rozvojové projekty nebo zásadní investice čekají AGEL v letošním roce?
Zmíním se jen o těch nejvýznamnějších. V obou zemích realizujeme nákup celkem 11 špičkových přístrojů magnetické rezonance za více než 7,4 milionu EUR. Díky rozsáhlému investičnímu projektu budou vyměněny nejen starší přístroje, ale novými magnetickými rezonancemi budou také vybaveny nemocnice v regionech, kde tato vyšetřovací metoda dosud chyběla. Tím se zkvalitní diagnostické možnosti lékařů nejen v samotných nemocnicích, ale i ostatním poskytovatelům zdravotní péče v regionech. Na Slovensku dokončujeme výsta-vbu pěti urgentních příjmu, dalším rozvojem projde Onkologické centrum v Komárně. Na konci roku 2020 se společnost AGEL stala většinovým vlastníkem Fakultní nemocnice s poliklinikou ve slovenské Skalici. V České republice je top aktivitou pro rok 2021 získání prostředků z programu REACT a související významné investice do našich nemocnic. V Nemocnici AGEL Ostrava-Vítkovice pokračuje modernizace pěti pavilónů v hodnotě 50 milionů korun. Postupně zde budou také instalována nejmodernější přístrojová vybavení za 160 milionů korun. Zásadní rekonstrukci a obnovu areálu připravuje také Nemocnice AGEL v Novém Jičíně.

Co konkrétně na poli profesním AGEL zvýhodňuje?
Společnost AGEL, která provozuje 27 nemocnic a další tři desítky specializovaných zařízení poskytující zdra-votní péči v Česku a na Slovensku, umožňuje interně využít zkušenosti z různých míst. Vzdělávat se a absol-vovat stáže kdekoli v rámci skupiny je pro zaměstnance velmi atraktivní. Podmínky v jednotlivých zařízeních nelze mechanicky srovnávat, protože hovoříme o různých zeměpisných polohách v malých i větších městech, o specifikách regionů. Dobré zkušenosti a novinky lze přenášet a uplatňovat z jednoho zdravotnického zaří-zení do druhého. Samozřejmě, finance, hospodárnost a efektivnost jsou velmi podstatné, ale neměly by být a ani nejsou jediným kritériem. Naši lidé musí být motivováni a potřebují vědět, co se od nich očekává, to přispívá k celkovému strategickému rozvoji společnosti AGEL. Musíme se snažit umožnit zdravotnickému per-sonálu pracovat, realizovat se, vzdělávat se a získávat zkušenosti, ruku v ruce s kvalitním prostředím, vyba-vením a atmosférou při práci.

Rok 2020 byl výrazně poznamenán koronavirovou krizí. Výrazně se musely přehodnotit aktivity společnosti AGEL, které byly původně plánované na rok 2020, nemluvě o řadě pravidelných odborných, tematických nebo společenských akcí, které se vůbec nemohly uskutečnit. Vidíte nějaká pozitiva této doby?
Celá pandemie zasáhla chod společnosti ve všech oblastech. Osobně vidím změnu například v chování pa-cientů. Zvažují více, zda je vždy nutné jít do nemocnice, omezují telefonické kontakty, které nesouvisí s pos-kytováním zdravotní péče. Pozitivně vidím posílení trendu telemedicíny, což otevírá další možnosti pro ino-vace, aplikace a technologické novinky. Mnozí zdravotníci zažili na vlastní kůži krizovou medicínu, což je také jako zkušenost nenahraditelné.

Společnost AGEL je nejúspěšnějším poskytovatelem zdravotní péče ve střední Evropě. Jaká je a bude stra-tegie vzájemných vztahů s konkurencí?
Zdravotnictví není soutěž, mluvíme o zdraví a lidských životech. Důležité je, aby měl občan a pacient přístup k odpovídající kvalitě poskytované zdravotní péče, pokud možno co nejblíže úrovni třetího tisíciletí. Pokud ji poskytne více poskytovatelů, zdravá konkurence jen přispěje ke zvýšení kvality služeb. Je důležité, aby ten, kdo potřebuje odbornou pomoc, řekl, jděte do AGELu, tam je to skvělé – vynikající lékaři, přístup, péče, důvěryhodné prostředí, dostupnost, otevřená srozumitelná komunikace a velmi dobré vybavení. To je pro nás nejvíc. Takže strategie v rámci konkurence je respektovat jeden druhého, komunikovat, ale také se inspi-rovat tím, co má náš konkurent lepší, a zároveň se dohodnout na společném postupu směrem k resortnímu vedení.

Jaké je vaše přání do roku 2021, jak pro skupinu AGEL, tak pro její zaměstnance?
Tak jak všichni očekávají, uvedu na prvním místě zdraví. Pro mě to není fráze ani klišé, považuji to skutečně za tu největší hodnotu. V kombinaci s vytvořeným prostředím důvěry, otevřenou komunikací mezi kolegy navzájem a správnými rozhodnutími se můžeme těšit z práce, být spokojení a úspěšní. Osobně bych ještě přidal trochu humoru, který ve správný okamžik s pochopením zvládne vyřešit i obtížné situace.

Sdílejte článek