Cestování
20/06/2020 Pavel Siuda

​Malý štokr se porouchal. Vlak na Osoblažce potáhne parní Rešica

Měla to být slavnost, na kterou se nezapomíná. Na zahájení turistické sezóny na osoblažské úzkokolejné trati měla dnes, v sobotu 20. června, poprvé vyrazit opravená lokomotiva Malý štokr.

Světová premiéra zrenovované parní mašinky se však odkládá. Po půl roce oprav se při zkušebních jízdách pokazila. Zklamaní nadšenci ze Slezských zemských drah na první letošní nostalgickou jízdu zapřáhnou léty prověřenou mašinu Rešica.

„Je nám to velmi líto, ale start lokomotivy Malý štokr musíme odložit na léto, do té doby bude v čele parních vlaků druhá parní lokomotiva Rešica, které bude operativně pomáhat dieselová lokomotiva Faur,“ omlouvá se David Chovančík ze Slezských zemských drah.

Největší lákadlo letní sezóny se po prvních jízdách porouchalo. Zklamání nadšenců do parních strojů je obrovské, renovaci 70 let staré lokomotivy se věnovali půl roku.

„Parní lokomotiva Malý štokr během zimní přestávky prošla generální opravou, kterou od své výroby ještě nezažila, a proto věříme, že bude ještě dlouho v provozním stavu,“ avízoval ještě před pár dny Pavel Schreier ze Slezských zemských drah v pozvánce na zahájení turistické sezóny na trati z Třemešné do Osoblahy. Na generální opravu přispěl krajský úřad Moravskoslezského kraje a řada dárců, kteří poslali peníze na transparentní účet společnosti.

Všechno vypadlo nadějně. Zrenovovaná mašinka se v minulých dnech vydala do Třemešné a několikrát se projela dvacetikilometrové úzkokolejné trati do Osoblahy.

„První jízdy lokomotivy po návratu do Třemešné vypadaly slibně, ale před zkušební jízdou lokomotivy s celou vlakovou soupravou došlo na lokomotivě k technické závadě, která si vyžádá delší čas k opravě,“ vysvětluje David Chovančík. Lokomotiva tak musí znovu do areálu bývalého krnovského depa, kde ji od konce roku 2019 opravovali.

Malého štokra vyrobila plzeňská škodovka v roce 1949 a až do 70. let 20. století sloužil na jugoslávské lesní železnici. Před sešrotováním jej zachránil rakouský spolek nadšenců Club760 a od něj lokomotivu získali nadšenci ze Slezských zemských drah. Od roku 2009 jezdí v čele parních vlaků na Osoblažské úzkokolejce.

Fotogalerie na stránkách úzkokolejné železnice www.osoblazsko.com dokumentuje měsíce tvrdé práce, kterou v krnovském depu a dílnách železniční opravárenské firmy na renovaci mašinky vynaložili.

Vláčkem z Třemešné do Osoblahy jako jízda do Bradavic

Letní sezóna na úzkokolejné trati měla začít již 8. května. Pandemie koronaviru však omezila přípravy a nepřímo tak zrušila celkem tři jízdy parních vlaků. Železniční nadšenci se výpadek rozhodli nahradit navýšením víkendových spojů v měsíci červnu o nedělní jízdy a věří, že si turisté cestu na Osoblažsko najdou.

V propagaci trati pomáhá i Moravskoslezský kraj kampaní MÁME SVĚTOVÝ KRAJ. „Osoblažskou úzkokolejku připodobňuje k parnímu vlaku do Bradavic. Projekt se snaží přilákat tuzemské turisty do Moravskoslezského kraje. Díky podpoře také uvažujeme, že rozšíříme provoz i během letní sezóny nebo sezónu provozu prodloužíme až do října. Na stole je mnoho variant ale červnové neděle jsou již definitivně rozhodnuty,“ říká David Chovančík ze Slezských zemských drah.

Na nádraží bude vyhrávat kapela Wagón a připojen bude i vůz s výčepem

Sezóna parních vlaků i přes všechny těžkosti začíná v sobotu 20. června. Na nádraží v Třemešné na šťastnou cestu prvním cestujícím zahraje krnovská country kapela Wagón a ve vlaku je čeká i bohaté občerstvení v Pivním vagónu včetně čepovaného piva.

První parní vlak z Třemešné do Osoblahy vyrazí v 10.45 a do cílové stanice dorazí v 12.03. „Vzhledem k současné situaci jsme v Osoblaze nepřipravili doprovodný program jako v minulých letech, cestující ale mohou navštívit místní památky nebo se občerstvit v místním pohostinství,“ upozornil Chovančík.

Cestující budou do vlaku nastupovat s rouškou, tak jak je nyní zvykem v jiných dopravních prostředcích. Vládní opatření proti šíření nákazy nemoci Covid-19 se vztahují i na výletní vlaky stejně jako na jiné dopravce.

Připraveny budou také dva hektolitry desinfekce, které společnosti provozující historické projížďky darovala společnost ChemServis EU. Cestující tak budou mít k dispozici lahvičky s Anti-Covidem na toaletách a celá vlaková souprava bude pravidelně desinfikována.

Poslední prázdninovou sobotu vyjede Strašidelný vlak do Slezských Rudoltic

Během letní sezóny organizátoři připravují tradiční akci FAJNE LÉTO, která se uskuteční v sobotu 11. Července. Novinkou bude Strašidelný vlak do Strašidelného zámku ve Slezských Rudolticích, který na trať vyrazí v sobotu 29. srpna. Některé akce se ale vzhledem k současné situaci ruší.

Nebude Osoblažské hudební léto v sobotu 18. června ani Dožínky ve Slezských Rudolticích v sobotu 15. srpna. Slezské zemské dráhy mají však v plánu vypravit na Osoblažsko doplňkové tematické vlaky. Aktuální informace vyvěsí na webové stránky www.osoblazsko.com.

Osoblažská úzkokolejka je originální produkt JESENÍKY i součástí TECHNOTRASY

Trať s atypickým rozchodem 760 milimetrů v Osoblažském výběžku slouží dopravě cestujících již od roku 1898. Slezské zemské dráhy zde v roce 2004 zprovoznili turistický parní vlak.

Úzkokolejka je zajímavá například svou klikatostí, kdy na 20 kilometrech najdeme 102 oblouků. Trati se proto přezdívá "dráha sta oblouků". Kousek za Třemešnou navíc najdeme další unikát v podobě nejmenšího oblouku v rámci českých veřejných železnic o poloměru pouhých 75 metrů.

V roce 2015 bylo svezení parním vlakem certifikováno jako zážitek v rámci projektu JESENÍKY originální produkt®. Projížďka nostalgickým parním vlakem je díky své výjimečnosti zapojena do projektu stezky industriálních atraktivit TECHNOTRASA a aktivně spolupracuje s Destinačním managementem turistické oblasti Jeseníky v rozvoji cestovního ruchu.

Na její provoz a modernizaci získala obecně prospěšná společnost Slezské zemské dráhy dotace od Moravskoslezského kraje a Mikroregionu Krnovsko.

Sdílejte článek