PIVNÍ MAPA
17/11/2016 Tomáš Svoboda

Když si chlapi plní své sny. Tři nadšenci založili v Ostravě nový pivovar

Rozvoj minipivovarů v našem regionu pokračuje. Jen za poslední tři roky se jejich počet zdvojnásobil a blíží se k ještě nedávno jen těžko uvěřitelným čtyřem desítkám. Magazín PATRIOT se rozhodl je mapovat prostřednictvím seriálu, který, jak věříme, bude pro čtenáře objevnou cestou za poznáním historické tradice i současnosti pivovarnictví v Moravskoslezském kraji.

Řekněme si to, chlapi, na rovinu, že vlastní pivovar by chtěl mít asi každý, komu opravdu chutná pivo. Pro někoho to je sice jen utopická představa, ale pro jiného sen, který si chce splnit. Hlavně o tom bude náš dnešní 24. díl seriálu „Pivní mapa“. Kam se tentokrát podíváme?

Jsou to sotva tři týdny, co v ostravských Vítkovicích zahájil provoz další nový minipivovar. Jmenuje se Hoppy Dog a je to ryze rodinný podnik. Založili ho totiž bratři Luboš a Martin Petrové s podporou svého otce Vojtěcha.

První varnou byl zavařovací hrnec

Když na různých pivních festivalech ochutnával piva netradičních stylů, řekl si Martin, že se hecne a zkusí si je doma uvařit sám.

„Začínal jsem v garáži, sbíral teorie na internetu a v klasickém zavařovacím hrnci míchal první várky. Postupně mi táta pomáhal vylepšovat technologii, abychom rukodělnou práci aspoň trochu zjednodušili,“ vrací se jeden z našich průvodců o více než dva roky zpět.

Do domácího vaření se zlepšováky typu míchadel vyrobených z motorků od stěračů se zapojila celá rodina. Přitom zjišťovali, že piva nejsou jenom české ležáky, ale že je mezi nimi obrovská rozmanitost a pestrost druhů, které přinášejí jedinečné chutě.

„Jelikož pocházím ze západních Čech, kousek od Plzně, nemůžu zapřít, že jsem pivařem. Člověk byl zvyklý na dobrá piva, a tak je jasné, že přijít na chuť něčemu ještě lepšímu, nebyl žádný problém,“ usmívá se táta Vojtěch, který rozhodně nebyl sám, komu domácí pivo zachutnalo.

Chytili se i kamarádi, jejichž ohlasy a hlavně žízeň způsobila, že se každá várka vždycky velmi rychle vypila. „Říkali jsme si, zda má cenu dál zvětšovat hrnce a vařit jen pro kamarády? Nakonec jsme se loni rozhodli, že to zkusíme udělat větší, a to v Ostravě, kde je dost lidí, kteří by to mohli ocenit,“ navazuje Luboš.

Celý nápad záhy přivedl jeho bratra Martina k dálkovému studiu na vyhlášené pivovarnické škole v Praze na Podskalské, aby aspoň někdo z rodiny měl i teoretické vzdělání jako sládek, a následně si začali ujasňovat, co, proč a jak vlastně budou v zamýšleném minipivovaru vařit.

Cesta je v pivní rozmanitosti

Vzhledem k nadšení pro svrchně kvašená piva inspirovaná anglickými, americkými či belgickými recepturami si řekli, že právě v tom by mohla být jejich síla.

„Nechtěli jsme dělat to, co každý. Vařit ležáky, to ne. Myslíme si, že i velké pivovary je vaří dobře a trh je na ně zvyklý. Naše cesta je v tom, co nám chutná, a to jsou svrchně kvašená piva typu Ale, ale třeba taky Weissbier, Witbier a další,“ pokračuje Luboš.

Jak taky podotkl, zdálo se jim, že pivní scéna v Ostravě a okolí tato piva na rozdíl třeba od Brna či Prahy teprve objevuje a oni by ji tak mohli trošku rozhýbat. Když se jim povedlo sehnat vhodné prostory ve Vítkovicích i dojednat výrobu na míru dělané 600 litrové varny, začal se jejich sen měnit v realitu.

Na začátku letošního roku oficiálně založili pivovar Hoppy Dog, který tak i názvem zůstává věrný původu piv vycházejících z anglosaské tradice.

„Náš sortiment je cizokrajný, takže proto anglický název. A proč právě Hoppy Dog? Piva budou řádně chmelená, takže je to i slovní hříčka. Věříme, že náš chmelový pes bude správný maskot i dobře zapamatovatelný symbol,“ vysvětluje sládek Martin.

Veškerou legislativu i přípravu technologie zvládli za tři čtvrtě roku, což bylo možná rychleji, než sami čekali. Stavební úpravy si vzal na starost nejstarší člen rodinného klanu, bez jehož pomoci by do toho pracovně vytížení synové nikdy nešli. V první listopadový den se všichni tři dočkali premiérového vaření ve fungl novém minipivovaru. Jaké to bylo?

„Začátek byl jako z jiného světa. Přešel jsem z hrnců na technologii, která je úplně jiná, takže to byl skok. Ale postupně se s tím seznamuju a je to lepší a lepší. Zpracování surovin v moderním zařízení je přece jen jiné, než to, na co byl člověk zvyklý z domácího vaření,“ přiznává Martin skutečnost, kterou potvrzují vesměs všichni malí výrobci.

Technologie se v řemeslném pivovaru zkrátka musí vyladit a projít procesem zkoušení, které pak přinese odměnu v podobě spokojených zákazníků.

Byznys? Kdepak, dál chodí do práce

Možná se vám to bude zdát zvláštní, ale zatím nemají nějak extra propracovaný plán, kam budou „exportovat“ první piva, která budou hotová počátkem prosince. Přestože pivovar postavili jako čistě produkční, tedy bez vlastní hospůdky, mají tak trochu jinou filozofii.

„S bráchou chodíme dál do práce a pivovaru se věnujeme ve volném čase, takže se držíme při zemi. Chceme to rozjet a pak uvidíme, jak se bude dařit. Nemáme tvrdý podnikatelský záměr, abychom čekali, že se nám musí investice vrátit „do roka“. Stavíme se k tomu s pokorou,“ říká Luboš s tím, že se chtějí zaměřit na kvalitu a produkovat rozumné množství, o které bude na trhu zájem.

Prostě žádné velké oči, i když investice tady je a zodpovědnost pochopitelně také. „Výhoda malých pivovarů je v tom, že nemají důvod šetřit na surovinách, aby z haléřů byly za rok milióny. Chceme vařit tak, aby pivo chutnalo a my se nemuseli stydět. Doufáme, že to pivaři ocení,“ pokračuje Luboš.

Kombinovat chtějí drobný prodej piva v lahvích v samotném pivovaru s distribucí sudového piva do ochutnávkových pivnic. Vařit budou podle rytmu sezóny, takže není divu, že jim teď v ležáckých tancích dozrávají silnější piva, avšak nejen ta.

„Říkali jsme si, že na úvod to bude chtít dobrý Ale, takže začneme silným pivem amerického stylu Apa, který jsme nazvali Red Ale Bloodhound. První várka je hotová, ale k tomu chystáme třeba i vánoční Witbier se zázvorem, což je slabší pivo, jedenáctka, kterou mohou ochutnat i ženy,“ bere si ještě jednou slovo Martin.

Jak vidno, máme tady další příklad, že díky nadšení a práci, která je od srdce, se mohou ke zdárnému cíli dovést i ty nejodvážnější sny.

Pro komunitu „domovarníků“, z níž rodina Petrových vzešla, ideální inspirace a skoro až kopie amerického vzoru, podle kterého se z garážových pivovarů stávají oficiální malé pivovárky, z nich za pár let malé průmyslové a mezitím se zase rodí (ale i zanikají) další a další.

Nekonečný koloběh a v něm nekonečné množství šancí začít něco podle svého. Tak „Dej Bůh štěstí!“ a za týden u piva zase na shledanou.

Pivovar Hoppy Dog

Místo: Kutuzovova 27, Ostrava – Vítkovice

Druhy piv: v nabídce bude od počátku prosince Red Ale Bloodhound 14°, Witbier belgického typu se zázvorem 11°, Brown Ale polotmavý 13,5°, speciál Kamikadze z japonských chmelů 13°, speciál Žito polotmavý z amerických chmelů 13° a podle sezóny pak další speciály

Stáčení a prodej: pivo budou stáčet do klasických KEG sudů o objemu 15, 30 a 50 litrů, dále také do PET a skleněných lahví

Výstav: pro první rok plánují 250 hektolitrů, maximální roční výstav 780 hektolitrů

V minulých týdnech jste si mohli na webu Magazínu PATRIOT přečíst reportáže o minipivovarech z Frýdku-Místku, Frýdlantu nad Ostravicí, Havířova (1), Ostravy – Zábřehu, Vyšních Lhot, Horní Lomné, Krnova, Rohova, Opavy, Karviné, Opavy – Kylešovic, Ostravice, Bílovce, Hukvald , Ostravy – Martinova, Ostravy – centra, Bohumína, Vratimova, Havířova (2), Kopřivnice, Vojkovic, Kozlovic a Kunčic pod Ondřejníkem.

Sdílejte článek