Nejnovější zprávy: Od počítače do slévárny. Mladý pár vyrábí unikátní litinové nádobí Ochutnejte regionální produkty, vyzkoušejte tradiční řemesla. Do Ostravy míří Moravskoslezský jarmark

Společnost

Do ostravských ulic vyjela poprvé i s cestujícími nejmodernější tramvaj Česka

​Možná ji mnozí obyvatelé Ostravy v minulých týdnech někde ve městě bez cestujících s nápisem Služební jízda potkali. Od dnešního dopoledne se s ní ale mohli první cestující i svézt.

Malý Jonáš přemluvil maminku, že se musí novou tramvají svézt. Foto: Petr Broulík

Tramvaj zcela nového typu 39T totiž po dvaceti tisících kilometrů bez cestujících začala zkušební provoz i s nimi. Bude jezdit na trase linky číslo 4, tedy mezi konečnou v Martinově a Hranečníkem.

„Přišli jsme se svézt kvůli synovi. Je to šílený fanda do dopravy. Tramvaje, trolejbusy a autobusy, to je jeho,“ říká maminka čtyřletého Jonáše, který ji přiměl, že se musí s novou tramvají během první její jízdy svézt.

Evidentně byl z nové tramvaje nadšený. Dostal lízátko a další upomínkové předměty, které pracovníci Dopravního podniku Ostrava lidem při první jízdě cestujícím rozdávali.

Fanoušci si první jízdu tramvaje natáčeli

Fandou do MHD a všemožných dopravních prostředků je i dvacetiletý Pavel Vavříček, který si první jízdu tramvaje s cestujícími natáčel a využil k tomu volna v práci. Možná je už v této chvíli jeho video na kanálu YouTube.

„Myslím, že je to srovnatelné s komfortem dopravy moderní doby. Oceňuji ty sedačky, že je tam více místa. Bylo by možná lepší, kdyby měl vůz ještě jeden kloub a článek, aby se do něho vešlo více lidí,“ hodnotil Pavel, fanda do železnic a dopravy. Ostatně na trase jízdy bylo vidět pár fotofanoušků, kteří si na tramvaj počkali a fotili si ji při jízdě.

Vrátí nová tramvaj do MHD cestující?

Náměstek primátora Ostravy pro dopravu Miroslav Svozil řekl, že nová tramvaj je vánočním dárkem pro Ostravany v tomto těžkém roce. „Doufám, že tato tramvaj přispěje k návratu obyvatel Ostravy a nejen jich do městské hromadné dopravy. Je také bezpečnější. A ať se v ní skvěle jezdí a lidé s ní budou spokojení,“ řekl náměstek Svozil.

Foto: Petr Broulík

První tramvaj je jedním ze dvou vozů, které ještě pro ostravské tratě vyrobila plzeňská Škodovka. Ostatní vozy do objednaných pětatřiceti kusů tramvají tohoto typu si mají Ostravané vyrobit sami ve „svém“ ostravském podniku Škoda Ekova, který podnik Škoda Transportation před půlrokem koupil.

Říkala jsem si, že je nějaká čistá

„Tak tohle je ta nová tramvaj?“ konstatovala po pár desítkách metrů jízdy paní, která nastoupila na třetí zastávce historicky první jízdy tramvaje 39T. „Říkala jsem si, že je na Ostravu nějaká čistá, nepoškrábaná a nepopsaná,“ pobavila své spolucestující.

Tramvají se svezl i předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. „Dnes zahajujeme další fázi zkušebního provozu a to dvacet tisíc kilometrů s cestujícími. Pokud nám Drážní úřad schválí provoz, zahájíme přejímku dalších šesti vozů, které bychom měli dostat v únoru a měli bychom na ně získat dotaci z Evropské unie,“ řekl generální ředitel.

Vyladěný podvozek pro osmdesátku, více místa a on-line kamery

Daniel Morys vyjmenoval také pět vlastností, kterých si on osobně na nové tramvaji 39T cení. „Je v ní více místa, je o dvanáct centimetrů širší. Také je tu vyladěný podvozek, takže ho využijeme u dnešních tří úseků, kde je možno na tramvajových tratích v Ostravě jet až osmdesátkou, což nikde v republice není možno. K těm příští rok přibude další na ulici Horní od křižovatky Kotase na terminál Dubina,“ řekl.

Připomněl, že tramvaj 39T má hypermoderní kamerový systém, který umožňuje dispečerům vidět do této tramvaje on-line v reálném čase. „Také pracoviště řidiče je pohodlnější a uspořádání sedadel v tomto voze je komfortnější,“ řekl generální ředitel DPO Daniel Morys.

Výroba tramvají přijme i nové zaměstnance

Pro ostravský podnik Škoda Ekova je zakázka na nové tramvaje ve výši 1,7 miliardy korun novou budoucností a také impulsem k nabírání nových zaměstnanců.

„Už nyní přijímáme do výroby elektromechaniky a strojní zámečníky. Ještě dostatečné množství pracovníků nemáme, proto máme půjčené pracovníky ze Škody Vagonky a to i z Plzně, takže počítáme, že ještě přijmeme padesát lidí na neobsazená místa do výroby těchto tramvají. Budeme je nabírat v příštím roce, dokonce jsme navýšili mzdy v dělnických profesích. Máme před sebou fantastickou budoucnost,“ řekl předseda představenstva Škoda Ekova Miroslav Mareš.

Do tramvaje se vejde 120 cestujících

Každá tramvaj má 60 míst k sezení a 140 ke stání. Délka vozu je 26,6 metru, maximální výška se spuštěným sběračem je 3,6 metru, váha prázdného vozidla je více než 36 tun, plně obsazeného pak i 56 tun. Cena za jeden kus vozidla je 47,5 milion korun.

Primátor města Tomáš Macura řekl, že ostravská MHD se postupnými inovacemi stala jedním ze symbolů města.

"Dotváří a charakterizuje přerod Ostravy v moderní a zelené město. Pořízení flotily tramvají Škoda 39T je součástí naší strategie budování nejmodernějšího a nejbezpečnějšího vozového parku v Česku. Všem Ostravanům přeji, aby se nejen v této nové tramvaji, ale ve všech tyrkysových vozidlech DPO, cítili bezpečně a komfortně,“ řekl primátor města Ostravy Tomáš Macura.