Nejnovější zprávy: Co dnes dělá baníkovský mistr Pospěch? A proč mu fanoušci odpustili Spartu? Zchátralé Jánské Koupele mají naději na záchranu, studie plánuje rozvoj

Společnost

Dálnice mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem se výjimky nedočká, dálniční známka je nutná

Výjimka, aby se na dálnici mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem nemuselo jezdit s dálniční známkou, s největší pravděpodobností nebude.

Foto: google.maps

Někteří zastupitelé se tento týden obrátili na primátora Ostravy Tomáše Macuru, zda se nějak vyvíjí situace kolem možného odpuštění dálničních poplatků na úseku dnešní dálnice D56 mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem.

Řada řidičů tam nechce platit dálniční známku kvůli častým opravám a raději místo této komunikace jezdí přes okolní obce a okrajové části Ostravy a tím jejich obyvatele obtěžují hlukem, velkým provozem a exhalacemi.

„Situace je tam už dlouho pořád stejná. Byl jsem minulý týden nakupovat někdy ve tři hodiny odpoledne ve Vratimově a dostat se zpět na silnici mezi Vratimovem a Frýdkem mi trvalo pět šest minut,“ řekl opoziční zastupitel Václav Kubín.

Ten problém se rovná ceně půl nádrže v osobním autě

Primátor města Ostravy Tomáš Macura však opoziční zastupitele moc nepotěšil. „Já tomu problému nepřikládám zdaleka takový význam jako vy. Částka, kterou lidé platí za celoroční dálniční známku, odpovídá zhruba ceně poloviny nádrže do osobního auta. Člověk po jejím zakoupení může celoročně využívat nejen tuto komunikaci, ale všechny dálnice na celém území republiky. Tuto půlku nádrže automobilista projezdí běžně za čtrnáct dní. To je celý rozsah toho problému - cena půlky nádrže v normálním autě,“ řekl primátor.

Dodal, že zástupci vedení města Ostravy se opakovaně jak individuálně, tak ve spolupráci s náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje, snažili přimět ministerstvo dopravy k tomu, aby změnilo názor na zpoplatnění bývalé rychlostní komunikace mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem.

„Ono ale názor změnit nechce a na tom veškeré jednání bohužel končí. Rozhoduje o tom ministr dopravy a ten naší žádost nevyhověl. A v tomto roce už se to v žádném případě ani nestihne, protože výjimky se udělují jednou ročně. A teď si asi neudělám moc přátel – já se mu ani moc nedivím. Tato silnice nemá žádnou speciální vlastnost, aby si říkala o to, že nemá být zpoplatněna. Navíc v momentě, kdy bude dokončen obchvat Frýdku-Místku, tak veškeré naše argumenty pro odpuštění dálničních poplatků z velké části padnou,“ řekl primátor Tomáš Macura.

Řešením by mohlo být omezení provozu aut přes okolní vsi a obce?

Připomněl, že se o vyřešení tohoto problému asi pět let osobně snažil, přestože jej nepovažuje za zvlášť strategický. „Neuspěl jsem a to se stává. A řešil jsem to možná se čtyřmi, určitě ale třemi ministry dopravy. Ale bezúspěšně,“ řekl primátor.

Náměstek primátora Vladimír Cigánek se k primátorovi připojil. „My jsme opravdu jednali i se zástupci Moravskoslezského kraje na ministerstvu, ale bylo nám jednoznačně řečeno, že takových situací jako u nás je v republice několik a když by se tady poplatky odpustily, jednalo by se o precedens,“ řekl náměstek primátora Vladimír Cigánek.

Primátor Tomáš Macura dodal, že sám po staré cestě mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem jezdí na kole a tedy dobře ví, jaký tam je za provoz.

„A taky mi to vadí. Ale kdybych já byl starostou některé z těch obcí nebo obvodů, kudy řidiči mimo dálnici jezdí, Sviadnova a dalších, snažil bych se určitě své snahy směřovat k tomu, ať se provoz těchto aut přes jejich obce a obvody omezí. A to prostřednictvím různých technických prostředků, které by průjezd těmi obcemi učinily pro řidiče méně komfortní,“ řekl primátor města Ostravy Tomáš Macura.