Otestovali jsme nový Range Rover Sport! Proč to auto chcete mít
Vozy Range Rover se samozřejmě kupují v Best of British Cars Ostrava, ale pro ty novinářské se občas musí do Prahy. Výhodou je, že člověk hned první kilometry vyzkouší vlastnosti auta v nehostinném prostředí zvaném D1. Nevýhodou je, že fotograf Radim má cestou dlouhou chvíli, a to ho pak napadají myšlenky.
Jako třeba focení nového Range Roveru Sport na mošnovském letišti. Ne hezky v klidu na parkovišti před odletovou halou, ale opravdu přímo v hangárech a na letištní ploše.
Jak řekl, tak udělal. Začal telefonovat na všechny strany, a nakonec jsme se díky Naelu Masudovi a Pavolovi Parikrupovi z Job Air Technic s autem vážně dostali do míst, kde už se třicet let opravují letadla z celého světa.
Lepší fotolokaci si nelze představit. Ten chlap je rázem v rauši! Fotí si svoje fotky a redaktor za volantem má sevřené půlky. Tady totiž opravují skutečná letadla. Ty několika set tunové věci za miliardy, které létají vzduchem jen za pomoci staré dobré fyziky. Končí sranda, vždyť třeba tady ten certifikovaný šroubovák, kterým na rychlo montujeme podložky pod registrační značky, je beztak dražší, než půlka našeho auta.
S pojistnou událostí na testovaném autě už zkušenost máme, nebylo to moc hezké, ale škrtnout tady o fungl nový Airbus, můžeme to násobit milionem, hodit klíče do kanálu a zkusit chytit první letadlo někam do Venezuely.
Jako už tolikrát, do hry vstoupilo štěstí a náhoda, a celá akce na letišti se obešla bez škod na majetku. Drobný tik v oku řidiče zůstal, ale to není nic, co by nezahnalo pár desítek kilometrů za volantem toho čtyřkolového private jetu.
Už na dálnici vůz ukázal, že je skvělým společníkem. Aerodynamický odpor má nižší než kdejaký rádobysporťák, k tomu přidává prostorný a skvěle odhlučněný interiér a člověk si ty cesty mezi Prahou a Ostravou začne užívat. A když sjede z dálnice, bude se bavit ještě víc. Na okreskách i při parkování musím ocenit řiditelnou zadní nápravu, která až neuvěřitelně zlepšuje obratnost auta i poloměr otáčení. Pořád je to pětimetrový koráb, ale život ve městě je s ním mnohem příjemnější, než by se zvenčí zdálo.
Šestiválcový diesel s dvěma turby a mild-hybrid technologií má tři sta koní a stovku s přehledem pod sedm vteřin. Což rozhodně není špatné a většině řidičů to bude bohatě stačit. Já osobně bych ovšem sáhl po nejvýkonnějším dieselu, který přidá dalších padesát koní. Prostě proto, že takhle skvěle jezdící a vypadající auto si to zaslouží. Fotbalové hvězdy nebudou už vůbec nad ničím zbytečně přemýšlet a zvolí benzinový twin-turbo osmiválec, že ano.
Příplatková bronzová barva dá vyniknout perfektnímu minimalistickému designu karoserie. Dvaadvaceti palcová kola, panoramatická střecha a zatmavená boční skla dodají autu ještě více stylu. Ovšem nejlepší na celém exteriéru jsou přední LED světla s adaptivní funkcí a dosvitem až 500 metrů. V každém z nich je prý 1,3 milionu mikrozrcadel. Nepočítal jsem je, ale fungují fakt dokonale. Nic lepšího jsem si do krátkých prosincových dní nemohl přát.
Čtyři vyhřívaná a chlazená sedadla jsou přesně tím, co na palubě Range Roveru Sport očekávám. Ta přední jsou navíc nastavitelná ve 22 směrech a mají absolutně skvělou masážní funkci. Nečekejte nějaké šolíchání, které tu je jen aby se neřeklo. Můžete si vybrat z několika stylů i směrů masáže a věřte mi, že na nejvyšší intenzitu si vás sedačka podá tak, jako jste naposledy zažili někde v zapadlé uličce půlnočního Bangkoku.
Vyhřívání volantu a prémiový audiostystém Meridian jsou samozřejmostí. Celý infotainment je intuitivní a reaguje bleskurychle. Nehrozí žádné neprémiové rozčilování se nad malou zamrzlou obrazovkou. Tady ta prémiová centrální televize je naprosto v pořádku. Rychle jsme si na sebe zvykli.
V Land Roveru a jejich luxusní modelové řadě Range Rover šli v otázce komfortu ještě dál. Říkají tomu Cabin Air Purification Pro, což je funkce, která reguluje množství CO2 v interiéru, má filtr jemných částic a aktivní patentovanou technologii Nanoe, která neutralizuje pachy a výrazně snižuje množství bakterií i virů uvnitř vozu. A vážně funguje! Prosincové dny nám do Ostravy jako tradičně přinesly vzduch, který je vidět i cítit, takže testovaný Range Rover Sport se stal bezpečnou oázou pro astmatikovy plíce. Jo! V tomhle autě chci ujíždět postapokalyptickou krajinou světem, který zdecimoval neznámý virus!
Zásuvky a uesbéčka už nikoho neohromí, ale jsou tu všude. Navíc mám chlazenou schránku mezi předními sedadly a nádrž na osmdesát litrů nafty. To vše se taky bude hodit při zvládání apokalypsy. Nebo cestou na rodinnou dovolenou. To vyjde zhruba na stejno.
Vůz aktivně potlačuje venkovní hluk za pomoci hightech systému reproduktorů v hlavových opěrkách. Chybí už jen, aby uměl ztlumit i neodbytné spolujezdce.
Oproti svému bratrovi, klasickému velkému Range Roveru, který jsme testovali nedávno, je interiér Sportu trošičku skromnější. Méně načančaný, ale to není na škodu. Naopak! Kluk z vesnice se v autě cítil mnohem přirozeněji. Ano, čtete správně. I vesničan se může stát redaktorem exkluzivního magazínu.
Jako správný vesničan mám ve svém autě systém Terrain Response 2. Včetně speciálního adaptivního tempomatu pro jízdu v terénu a dvoustupňové rozdělovací převodovky, která umí redukovat převodový poměr a umožní autu se v terénu plazit opravdu po-ma-lu.
Jak moc je to auto skvělé na silnici, to už asi nikoho nepřekvapí, ale jeho terénní schopnosti mě vždycky dostanou. Jen kdyby mi ho nebylo v tom marastu tak líto. No, říkám tomu lítost, ale ve skutečnosti je to strach z další pojistné události, to už bystrý čtenář jistě pochopil.
Na testovaném autě bylo samozřejmě tažné zařízení. Každý Range Rover Sport ho musí mít, jinak by snad ani nemohl být Sportem. Samozřejmě je plně elektrické, protože slušný člověk nebude lézt někam pod nárazník. Díky tomu mohu tahat tři a půl tuny a spolehnout se na asistent pro stabilizaci přívěsu. To aby se závodním koníkům neudělalo nevolno, až s nimi v přívěsu poletíte po dálnici na nějaký ten parkour. Já jsem to nezkoušel, ale vy určitě budete mít příležitost, protože jak víme z reklam, každý správný majitel vozu této značky má ve stáji alespoň jednoho plemenného plnokrevníka.
Ať už opravdu holdujete jezdeckým sportům, taháte jachtu na Slezskou Hartu nebo trávíte desetitisíce kilometrů na cestách po celé Evropě, Range Rover Sport je rozhodně jedním z nejlepších aut, která k tomu lze pořídit.
Ostatně i kdybyste s ním nejezdili a on vám jen tak stál před domem, bude perfektním designovým doplňkem vaší zahrady. To by ovšem byla škoda, protože jeho pravé kouzlo je v pohybu.
Range Rover Sport Dynamic HSE D300
Motor: vznětový přeplňovaný šestiválec
Výkon: 221 kW
Točivý moment: 650 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,6 s
Nejvyšší rychlost: 218 km/h
Spotřeba paliva /WLTP/: 7,8 l
Vnější rozměry
Rozvor: 2997 mm
Délka: 4946 mm
Šířka: 2209 mm
Výška: 1820 mm
Objem zavazadlového prostoru: 647 l
Pohotovostní hmotnost: 2390 kg
Cena testovaného vozu: 2 463 387 Kč bez DPH