Koncertní sál
15/12/2023 Jaroslav Baďura

​V ostravském koncertním sále bude znít pop, rock i klasika

Vizualizace: Steven Holl Architects / Architecture Acts

Třetí díl seriálu o projektu koncertního sálu a rekonstrukci stávajícího Domu kultury města Ostravy se věnuje největšímu a vizuálně i architektonicky nejzajímavějšímu prostoru v celé budově: přístavbě koncertního sálu pro 1300 posluchačů - a to nejenom klasické hudby! Na své si v koncertním sále podle návrhu newyorského architekta Stevena Holla a českých Architecture Acts přijdou fanoušci jakéhokoliv žánru. Chcete vědět, kdo tam bude chodit a na co?

JAK TO TAM BUDE VYPADAT

Koncertní sál bude místem setkávání lidí a i přes kapacitu 1300 míst je v něm díky rozčlenění do menších sekcí určitá intimita. Pódium bude navíc umístěné uprostřed do tzv. vinohradu. Návštěvníci se tak usadí do křesel z javorového dřeva a modrého sametu i za pódiem,“ popisuje ředitel JFO Jan Žemla a dodává „dostatečně strmé uspořádání zajistí také dobrou viditelnost, neboť ta nejvzdálenější sedadla budou asi 28 m od jeviště.

Interiér koncertního sálu. Vizualizace: Steven Holl Architects / Architecture Acts

Ve výšce 15 m nad jevištěm bude zavěšen zvukový reflektor, který bude odrážet zvuk s ideálním časovým zpožděním jak pro hudebníky, tak pro publikum v bezprostřední blízkosti jeviště. Kvalitní zvuk ještě umocní obložení právě z javorového dřeva, které se používá mimo jiné i k výrobě houslí. Podhledy vylepší akustiku na jevišti tak, že hudebníci uslyší nejen sami sebe, ale i své spoluhráče.

Pohled na přístavbu sálu ze strany přilehlého Sadu Dr. Milady Horákové. Vizualizace: Steven Holl Architects / Architecture Acts

Zcela nové možnosti přinese přístavba sálu co do technického a skladovacího zázemí. Zejména klavíry a velké hudební nástroje, které je nutné z důvodu náročné manipulace skladovat v blízkosti pódia se budou vyvážet na pódium speciálním mechanismem ze skladů, kde bude zajištěna stálá teplota a vlhkost.

JAK BUDE SÁL VYUŽÍVÁN

Své sídlo zde bude mít jeden z předních českých symfonických orchestrů, naše Janáčkova filharmonie Ostrava. Tento orchestr už 70 let působí v nevyhovujících prostorách. Průměrná vyprodanost jeho koncertů a akcí je 90%. Na některé a to i reprízované koncertní cykly se v této sezóně již nedostanete. JFO bude sál využívat nejen ke koncertování, ale také ke každodennímu zkoušení.

CO VŠECHNO SE TAM BUDE DÍT

Ze strany umělců, orchestrů, agentur, domácích i zahraničních produkcí je již nyní deklarován velký zájem si prostory samotného koncertního sálu pronajmout, a to i s ohledem na možné využití jiných prostor celého komplexu. Těšit se můžeme na koncerty českých umělců (např. Davida Kollera, Ewy Farne, Vojtěcha Dyka, Tomáše Kluse, Ivy Bittové), zahraničních osobností (Zaz, Bobbyho McFerrina, Imagine Dragons) nebo světových orchestrů (Wiener Symphoniker Orchestra, London Philharmonic Orchestra, La Scala Milano nebo New York Philharmonic Orchestra).

Foto: Lucie Maceczková

Mnozí svůj zájem dokládají i písemně (tzv. „letters of intent/support“). Prostory koncertního sálu však nebudou vhodné pouze pro hudební vystoupení, ale nabídnou zázemí pro řadu jiných, ne ryze koncertních akcí, a to i “konferenčního” typu. Například: Meltingpot, Ceny Anděl, Czech Grand Design, Ceny Jantar, Pecha Kucha, Comic Con apod.

VYPLATÍ SE TO?

Nový sál počítá se značnou vytížeností externími subjekty formou pronájmů, s komerčním natáčením a nahráváním hudby. Organizátoři koncertů a multižánrové produkce tak mohou díky zmíněným kvalitám vůbec poprvé zvát do Ostravy umělce světové kvality. Kapacita 1300 míst také zásadně prospívá ekonomické využitelnosti a vyšší vytíženosti sálu.

FAKT TO TAM BUDE DOBŘE ZNÍT?

Péče o akustiku byla svěřena uznávanému japonskému specialistovi Yasuhisovi Toyotovi, který si díky skvěle odvedené práci v koncertních sálech napříč kontinenty se svým tokijským ateliérem Nagata Acoustics zajistil celosvětové renomé. Společnost Nagata Acoustics navrhla od roku 1971 akustické řešení u bezmála 60 koncertních sálů po celém světě. Díky "jejich akustice" zvuk skvěle zní v sálech v Paříži, Šanghaji, Tokiu, Los Angeles, Katovicích či Hamburku. Za pár let také v Ostravě.

K dosažení těch nejlepších akustických parametrů koncertního sálu bylo nutné provést několik sérií akustických měření – ty se prováděla v modelu interiéru koncertního sálu v měřítku 1:10. Model umožnil simulaci reálných akustických podmínek a po ukončení měření byl převezen do městské galerie PLATO, kde je v prostorách bývalého hobbymarketu Bauhaus zpřístupněn veřejnosti. Prohlédnout si jej tak můžete osobně nebo ve virtuální prohlídce: https://www.koncertnisal.cz/akusticky-model

Rozhovor s Yasuhisu Toyotou z Nagata Acoustics: https://www.koncertnisal.cz/rozhovor-s-y-toyotou

PROČ ZROVNA 1300 MÍST

Ve spádové oblasti (dojezdová vzdálenost do 60 min.) v populaci cca 1 mil. obyvatel nepůsobí jiný symfonický orchestr než Janáčkova filharmonie Ostrava. Obdobná situace je v Katowicích, kde je efektivně využíván sál s kapacitou dokonce 1800 míst.

Společenské prostory v přední části přístavby sálu. Vizualizace: Steven Holl Architects / Architecture Acts

Zároveň Ostrava zapadne do kulturní infrastruktury, která hraje velkou roli při plánování turné významných umělců. Kapacitně se novému sálu v Ostravě blíží pouze multifunkční aula Gong. Ta však při své realizaci nepočítala s orchestrálními koncerty a tak logicky akustické parametry neodpovídají požadavkům pro koncerty tohoto typu. V České republice s výjimkou Kongresového centra Zlín a několika výrazně menších realizací není žádný nově vybudovaný koncertní sál, který by disponoval podobným prostorem s ideálním poměrem akustiky a kapacity. Ostravský sál bude znamenat jedinečnou příležitost k návštěvě.

Sdílejte článek