Společnost
04/04/2016 ČTK

Tahle zpráva zabrnká lidem na nervy: Důležité obchvaty měst se opozdí. Možná i o řadu let

Stavby důležitých silnic v Moravskoslezském kraji, jako jsou obchvaty Frýdku-Místku nebo Opavy, se zřejmě zpozdí minimálně o několik let.

S největší pravděpodobností bude nutné vypracovat znovu posudky vlivu na životní prostředí EIA, protože ty hotové nechce uznat Evropská unie. Stavby přitom s dotacemi od EU počítají. Pro Frýdek-Místek by to mohlo znamenat odložení stavby i o desítky let. Novinářům to dnes v Opavě řekli zástupci Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 – I/57.

Náměstek moravskoslezského hejtmana Daniel Havlík (ČSSD) připomněl, že projednávání obchvatu Frýdku-Místku bylo velmi zdlouhavé. Obchvat se připravuje asi 20 let a rozhodnutí o jednotlivých úsecích čelila napadání ze strany ekologických aktivistů i odvoláním.

„Obávám se, že bychom se znovu dostali do stejné situace, bylo by napadáno úplně všechno. To už se nebavíme o roku, o dvou, ale bavíme se skutečně třeba o desítkách let. To znamená, obchvat Frýdku-Místku jako takový by byl víceméně momentálně téměř utopií,“ řekl Havlík.

Městem projíždí denně 40.000 aut. Průtah je dlouhodobě přetížený i kvůli blízkosti automobilky Hyundai. Proti odložení stavby obchvatu před měsícem protestovali obyvatelé pětiminutovým zablokováním silnice.

Havlík řekl, že stavba je otázkou politického tlaku v Bruselu, kde by museli ministři vyjednat výjimku. Obchvat Frýdku-Místku je ale podle něj jednou ze tří problémových staveb, které přímo jmenovala Evropská komise a u nichž uvedla, že tam EIA bude požadovat znovu.

Dalšími jsou úsek Hulín – Fryštát ve Zlínském kraji a část obchvatu Prahy. „Budeme se snažit ten proces maximálně zkrátit, aby to byl skutečně jenom popis stávajícího stavu, a ne kompletně celé projednávání,“ řekl Havlík.

V kraji se problém týká také obchvatu Krnova, východní části obchvatu Opavy a prodloužené Rudné silnice v Ostravě. „Jsem optimistický v tom směru, že ten tlak bude takový, že ke zpoždění sice dojde, ale bude minimální. V tuto chvíli nevíme, jak se stát zachová u staveb, které jsou pod stoprocentně vydaným stavebním povolením, což je případ krnovského obchvatu,“ řekl tajemník sdružení Martin Dostál.

Také EIA pro východní část obchvatu Opavy se podle Havlíka zřejmě bude muset dělat znovu. „Snad by to tady ale nemusel být tak velký problém. Možná ztratíme dva roky, ale více snad už ne,“ řekl Havlík.

Prodloužená Rudná se v současné době staví z národních zdrojů s tím, že se počítalo s čerpáním evropských dotací po jejím dostavění. Stavbu ale brzdí nedořešený spor s majitelem jednoho pozemku, přes nějž má silnice vést.

Problémy s posudky EIA má v Česku 98 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU.

Nový zákon splňující podmínky evropské legislativy začal platit loni. Česká republika se nyní snaží dojednat výjimku pro stavby, které už mají schválené stavební povolení. Dosavadní jednání na pracovní úrovni s Evropskou komisí ale podle ministerstva dopravy nevedla k pozitivnímu výsledku.

Sdílejte článek