Zavedení EET se v případě e-shopů týká plateb prostřednictvím bankovní karty. Hrozilo, že podstatná část e-shopů tuto možnost zruší. Nebyly totiž schopné splnit podmínku zaevidování tržby v okamžiku, kdy zákazník klikne na tlačítko zaplatit. To totiž ještě automaticky neznamená, že platba skutečně dojde.
Generální finanční ředitelství ale minulý týden vydalo stanovisko, podle nějž mohou e-shopy evidovat přijaté tržby až v okamžiku, kdy se o platbě dozvědí. Systém vyvinutý společností VIKIPID přichází s variantou, při které se internetové obchody bez EET obejdou úplně.
Systém spočívá v tom, že zákazník, který převezme zásilku od dopravce, za zboží neplatí přímo e-shopu, ale na garanční účet VIKIPID. Na účet internetového obchodu pak peníze převádí platební brána.
„To podle zákona o evidenci tržeb nepodléhá elektronické evidenci tržeb, protože v tomto případě poplatník přijímá platby pouze z účtu na účet, tedy bezhotovostním způsobem,“ uvedla Dronská.
Předseda představenstva společnosti VIKIPID David Chuděj uvedl, že primárním cílem systému bylo přinést do internetového obchodování zvýšení bezpečnosti a zefektivnit jej.
Online propojení systému se systémy dopravců a bankovních institucí tak podle něj umožňuje online přehled o pohybu zásilek i kontrolu nad probíhajícími finančními transakcemi. Firma systém vyvíjela a testovala čtyři roky. Jak se nyní ukázalo, pro e-shopy přináší další výhodu.
Analytici i právníci podle Chuděje potvrdili, že tento způsob fungování garančního systému EET nepodléhá. „Implementace naší garanční platební brány VIKIPID není náročná a tvůrci e-shopů ji zvládnou během jednoho až dvou dnů,“ uvedl Chuděj.