Komentáře
07/01/2024 Kamila Marková

HR trendy Kamily Markové. Jak ztratit kandidáta ve 3 krocích

Grafika: Magazín PATRIOT

Ve svých příspěvcích se často zabývám tipy a triky, jak získat do své firmy ty správné zaměstnance. Tentokrát bych se ráda pozastavila někde uprostřed náborového procesu.

Dejme tomu, že se vám po strastiplné náborové cestě konečně dostane pod ruku skvělý životopis. Na první dobrou to je snový kandidát, a tak ho okamžitě zvete na osobní pohovor.

Od této chvíle, až do doby, kdy ideálně přijme vaši pracovní nabídku, máte před sebou velkou výzvu. A tou je, abyste kandidáta po této cestě neztratili.

Já se s vámi podělím o vlastní postřehy a zkušenosti, jak se vám jej s největší pravděpodobností ztratit podaří.

Dlouhé a netransparentní výběrové řízení je jedním z důvodů, kdy kandidát dostane spoustu času na to, aby se poohlédl i po jiných zajímavých možnostech. Navíc při zdlouhavém průběhu výběrového řízení může vzniknout dojem, že o kandidáta nemáte až takový zájem a může se snižovat i zainteresovanost z jeho strany.

Kandidáta raději informujte dopředu o tom, co se bude dít. Jak dlouho bude výběrové řízení trvat a jaký je jeho plánovaný harmonogram. Kandidát uvidí, že ve svých procesech máte jasno a dopředu bude znát plánovaný průběh. I vícekolové výběrové řízení by se mělo vejít ideálně do 14 dnů.

Nebo si představte… dorazíte na 2. kolo výběrového řízení. Kromě personalisty se pohovoru tentokrát zúčastní i vedoucí pracovník, možná váš budoucí nadřízený. V místnosti zatím není. On totiž vedle teprve ukončuje hovor s dodavatelem, popadá životopis a běží za vámi. Má toho hodně a pohovory jsou pro něj jen malou doplňující agendou. Usedá, rychle očima projíždí text v životopise a mezi tím vás poslouchá „na jedno ucho“. Co byste si o tomto pomysleli? Je to ve firmě vždy takto neorganizované a hektické? Mají tady o mě opravdu zájem? Zvědomte vedoucím pracovníkům, jak jsou připravenost a zájem o výběrové řízení s budoucím zaměstnancem podstatné. Zabraňte tomu, aby od váš kandidát odcházel s dojmem, že pro vedoucího pracovníka byl pohovor jen nutné zlo.

Třetím přičiněním, díky kterému můžete ztratit svého kandidáta, je přístup při osobním pohovoru. Někteří se snaží při vedení pohovoru navést různé situace, aby vyzkoušeli, jak kandidát jedná pod tlakem či stresem. Jak se dokáže vypořádat s nepříjemnými situacemi a konfrontací. Je však důležité mít na mysli, že chování kandidáta při pohovoru jen omezeně zrcadlí jeho reálné fungování a tedy i jeho reakce v přirozených situacích. Tímto přístupem jen kandidáta odradíte, protože i on na pohovoru hodnotí. Vás, firmu. Z vypjatého pohovoru si udělá vlastní obrázek, a to už je jen krůček k tomu, abyste ho ztratili. Raději na pohovoru nalaďte atmosféru, která lépe odráží vaši firemní kulturu a vás samotné. Buďte přátelští, vtipní, otevření a upřímní. Všechno bude lepší, než varianta jedna.

Tři kroky, jak úspěšně ztratit svého kandidáta, bychom měli. Ovšem, kdo nemá rád něco navíc, že? Takže přidám jeden malý tip. Spíš investici do toho, abyste své kandidáty neztráceli ještě dřív, než budou přemýšlet, zda se k vám přihlásí. Má rada zní – dávejte zpětnou vazbu. Když vám někdo pošle svůj životopis, vraťte energii zpět a odpovězte. Poděkujte za reakci i v případě, že neodpovídá vašim potřebám. Pokud po pohovoru slíbíte zpětnou vazbu v daný den, udělejte to. Dali jste slib, splňte ho. Je to vaše i firemní vizitka. A když výsledek ještě s jistotou neznáte? Přesto zavolejte a posuňte to, ale vědomě. Chybějící zpětná vazba narušuje PR a jak asi víte, jedna negativní reference překryje 10 pozitivních. Vyvarujte se nálepky těch, kteří nereagují na zaslané životopisy, nebo nedodržují své sliby.

Autorka je HR manažerka

Sdílejte článek