Byznys
08/12/2016 Jaroslav Baďura

Polovině lidí, kteří chtějí ušetřit za energie, v tom dodavatelé nezákonně brání

Mnozí dodavatelé elektrické energie či plynu porušují zákon a znemožňují svým zákazníkům zvolit si jiného, levnějšího dodavatele. Vyplývá to z údajů, které dnes v Ostravě na tiskové konferenci zveřejnila aukční společnost eCENTRE.

„Upozorňujeme, že tento problém není o eCENTRE a našem byznysu – tento problém se týká stovek i tisíců lidí v celé České republice, kteří by rádi ušetřili až desetitisíce korun, ale jejich dodavatel energie jim v tom v rozporu se zákonem brání,“ uvedl statutární ředitel a majitel společnosti eCENTRE Vítězslav Grygar.

„Lidé nevědí, dokdy mají zajištěny dodávky energií, protože na smlouvě to nebývá uvedeno. Teprve, když podají výpověď, je dodavatel ze zákona povinen jim tento údaj sdělit – ovšem reakce některých dodavatelů jsou tak zdlouhavé, že ohrožují klienta v jeho snaze změnu uskutečnit,“ říká marketingová ředitelka společnosti eCENTRE Alice Mazurková.

Společnost eCENTRE od letošního října nabízí lidem, že jim vylicituje úspory na cenách energií a vyřídí změnu dodavatele za ně. V rámci této novinky požádalo společnost eCENTRE o zastupování ve věci změny dodavatele už celkem 1143 lidí.

„Z celkem 1143 výpovědí však v 668 případech stávající dodavatelé našich klientů nesdělili požadovanou informaci – datum ukončení dodávek. Tito dodavatelé tak porušují zákon,“ říká Grygar.

Lidé mají podle něj strach z toho, že s výpovědí stávající smlouvy budou potíže a že jim mohou hrozit sankce z případného předčasného vypovězení smlouvy. „A to někteří dodavatelé dobře vědí,“ řekl Grygar.

Největší potíže má eCENTRE se společností innogy Energie (někdejší RWE), BOHEMIA ENERGY, CENTROPOL a Pražská energetika. „Přitom další velcí dodavatelé, jako ČEZ Prodej a E.ON, Energie, Moravské naftové doly (MND) či Armex, vše podle zákona akceptují.“

Tomáš Panáček, právník společnosti eCENTRE, řekl, že nyní probíhá u Energetického regulačního úřadu (ERÚ) kontrola na základě podaných dvou stížností, které tam eCENTRE v říjnu podala.

„ERÚ i Ministerstvo průmyslu a obchodu, se kterým rovněž naše kroky konzultujeme, problematice rozumí a snaží se věc prozkoumat. Pokud by ale náprava ze strany dodavatelů nenastala, nebo by se odkládala, obrátíme se i na soud,“ řekl Tomáš Panáček.

ERÚ podle něj může dodavatelům, kteří porušují zákon, udělit pokutu a v krajním případě i odebrat licenci. „Nezanedbatelná není ani ztráta důvěry u klientů,“ dodal Tomáš Panáček.

Ve světě je porovnávání nabídek dodavatelů a změna dodavatele běžnou záležitostí. „Ve Velké Británii už změnilo svého dodavatele energií šedesát procent odběrných míst. U nás je to za celé období od liberalizace trhu pod pět procent,“ řekl Grygar a poukázal právě na nekalé jednání některých dodavatelů, kteří snahu lidí o úspory sabotují.

Naprostá většina velkých dodavatelů energií podepsala dobrovolně takzvaný Etický kodex ERÚ, který mimo jiné určuje, že dodavatel je povinen sdělit zákazníkovi všechny informace o termínu ukončení smlouvy.

„Když jsme tento kodex připomenuli společnosti Innogy Energie, sdělili nám, že kodex sice podepsali, ale že není závazný,“ dodal právník Tomáš Panáček.

Sdílejte článek