Společnost
27/03/2024 Petr Broulík

Ostrava má nový turistický magnet. Obnovená Grossmannova vila přivítá první návštěvníky

Foto: Petr Broulík

Jako nejprve zapomenutý, poté objevený a po důkladném očištění nablýskaný vzácný šperk působí po dokončené komplexní rekonstrukci Grossmannova vila v Ostravě.

Donedávna spíše nenápadná a chátrající vila začíná v těchto dnech svůj nový život. Že se má Ostrava a turisté na co těšit, slibuje i fakt, že v době života jejího majitele dobový tisk nazýval Grossmannovu vilu „pohádkovým palácem“. Veřejnosti se rekonstruované a restaurované sídlo významného ostravského architekta a stavitele Františka Grossmanna otevře 4. dubna.

Grossmannova vila po obnově za 130 milionů doslova září. Mistři řemesla a stavbaři firmy v ní opravili vše tak, aby vypadala co nejvíce jako 28. března roku 1923, kdy byla zkolaudována pro bydlení rodiny Františka Grossmanna. Areál zahrnuje samotnou vilu, ale taky obytný dům, altán s dřevěnou pergolou, kašnu, bazén, ohradní zeď a zahradu se zelení, která odpovídá původní výsadbě stromů a rostlin v areálu.

Vila je něco, čím se může Ostrava chlubit

„Otevíráme opravenou Grossmannovu vilu skoro na den přesně sto let od chvíle, kdy ji stavitel dobudoval. Ostrava získala novou památku a dominantu. Je to něco, čím se budeme moci chlubit a co by se mělo stát další zastávkou pro všechny návštěvníky města,“ řekl primátor statutárního města Ostrava Jan Dohnal.

Široko daleko v okolí Ostravy podobná veřejnosti přístupná památka není. Grossmannova vila přitom chátrala poměrně dlouhou dobu bez povšimnutí. „Byly v ní byty, školka a další zařízení. Objekt se však v čase zachoval, jen jeho chátrání bylo v pokročilém stadiu a rekonstrukce začala opravdu v poslední chvíli. Všem, kdo se na obnově podíleli, skládám poklonu,“ dodal ostravský primátor.

Ostrava má po industrii a zoo další turistický cíl

Představitelé města považují Grossmannovu vilu za architektonickou perlu Ostravy. Vila díky komplexní rekonstrukci získala zpět i dominantní interiérové schodiště objektu. Návštěvníci mohou znovu jako jejich předchůdci před sto lety obdivovat architektonické prvky, obnovené vitráže, dekorativní výmalbu, štukovou výzdobu stropů se zlacením, dřevěné obklady i vestavěný nábytek či výrazně barevné tapety.

Vilu navrhl jako své rodinné a firemní sídlo sám František Grossmann a v prostředí tehdejší Moravské Ostravy měla mnohá „nej“, od architektonického řešení, přes výjimečné vybavení až po velkoryse pojatou zahradu. „Chodil jsem se na stavbu dívat a obdivuji všechny, kteří krok po kroku navraceli krásu jednotlivým unikátním dochovaným prvkům, a vymýšleli, jak obnovit a zhotovit repliky prvků, jejichž záchrana již možná nebyla,“ řekl primátor a dodal, že Ostrava díky obnovené Grossmannově vile nabídne kromě často navštěvovaných industriálních památek či oblíbené zoo nový turistický cíl, který jistě ocení nejen příznivci historie a architektury.

Interiéry vily ještě doplní repliky nábytku

Rodinná vila s reprezentativním sídlem stavební kanceláře přitahovala už po svém dostavění před sto lety pozornost svým přepychovým provedením i neobvyklým stavebním řešením. Dům byl obklopen zahradou s exotickými dřevinami, sochařskou výzdobou, altánem, bazénem i kašnou.

„Vila Františka Grossmanna je jednou z mála vil většího měřítka, postavených v Moravské Ostravě v první polovině 20. let 20. století. I přes to, že po roce 1918 byla situace v zemi jiná, objekt nepopírá silný vliv Vídně na Ostravsku. Vila má v lemech dveří a oken, v římsách, v řešení rizalitů a štítů jemně propracovanou výzdobu a interiér doplňují uměleckými díla. Celá stavba překračuje významem do té doby poměrně maloměstské prostředí Moravské Ostravy,“ řekl architekt projektu Daniel Vaněk.

Projekt rekonstrukce objektu připravil právě on a společnost PPS Kania. Obnovu památky realizovala společnost MORYS. Součástí obnovy vily byly restaurátorské práce, kterých se ujaly renomované společnosti s letitou praxí v oboru.

Celkové náklady na rekonstrukci jsou ve výši přesahující 132 milionů korun s DPH. Pět milionů bude stát ještě v současnosti objednaný a vyráběný nábytek, který interiéry vily zakrátko doplní.

Původního schodiště, štuky, zlacení a rekonstrukce nástěnných maleb

Komplexní rekonstrukci památkově chráněného objektu popsal výkonný ředitel společnosti MORYS Jiří Šmidák: „Chtěli jsme dosáhnout původního vzhledu vily v době jejího dokončení. Před zahájením rekonstrukce střechy jsme celý objekt provizorně zastřešili a zaplachtovali, aby do domu nezatékalo. Odstranili jsme plechovou krytinu i dřevěné bednění, vyměnili jsme části napadeného krovu. Celý krov jsme očistili, zbavili nátěrů a ošetřili proti dřevokazným škůdcům. Nová střecha je z keramických bobrovek, nad apsidou a věžovým rizalitem je nová střešní krytina z mědi. Z téhož materiálu jsme provedli veškeré klempířské konstrukce jak na domu, tak na altánu."

Významná role při obnově památkově chráněného objektu připadla dobovým fotografiím, díky kterým stavebníci i restaurátoři objekt renovovali. Veškeré uměleckořemeslné a restaurátorské práce, například repasování oken a dveří, obnovu historických žaluzií, výrobu repliky původního schodiště v hale, restaurování štukové výzdoby, zlacení, restaurování a rekonstrukce nástěnných maleb, výrobu atypických keramických krbů, obkladů i dlažeb zajišťovala firma ARCHATT, která se za třicet let existence podílela například na obnově střech a fasád Národního divadla i Pražského hradu, obnově Libušína i zámků Lednice, Valtice a dalších objektech lednicko-valtického areálu.

Spoustu prvků restaurátoři odvodili z dobových fotografií

„Tvar a velikost nedochovaných prvků jsme často odvozovali pouze z černobílých dobových fotografií, velmi složitá byla replika schodiště ve vstupní hale s veškerou výzdobou. Část interiérové výmalby se nedochovala a rekonstruovali jsme ji rovněž dle fotografií. Velmi komplikovaná byla i výroba replik nedochovaných krbů pouze dle fotografií a opravdovým oříškem bylo zhotovení replik části původních obkladů, které se nedochovaly,“ řekl jednatel společnosti ARCHATT Jan Všetečka.

Kouzlo Grossmannovy vily spoluvytváří také barevné vitráže, jimiž je historická památka doslova poseta. Téměř v každé místnosti dokreslují specifickou atmosféru budovy. Přitom před rekonstrukcí byly v rámech jen malé zbytky původních vitráží. I tady se ke slovu dostaly dobové fotografie, které byly jediným důkazem existence specifických mozaik, i těch nejikoničtějších v prvním patře. Tuto filigránskou práci provedli restaurátoři firmy Mitvalsky.cz, zabývající se touto specializací více jak třicet let a podílející se na celé řadě projektů.


Foto: Petr Broulík

„Vitráže, nebo spíš to, co z nich zbylo, byly v katastrofálním stavu, mnohé už neexistovaly. Unikátní zahradní motivy, patrně od opavského malíře a vitrážníka Adolfa Zdrazily byly zachyceny na černobílých snímcích. Naše práce tedy spočívala i ve výběru ideálních kombinací, které korelují s malbou na zdi této místnosti,“ řekl restaurátor Tomáš Mitvalský.

Provoz vily bude zajišťovat společnost Černá louka

Renovována byla také zahrada, obklopující Grossmannovu vilu. Vysazeny byly původní druhy rostlin, definovány byly opět dle dobových fotografií. Kompletní sadové úpravy obsáhly výsadbu stromů, keřů, popínavých rostlin, záhonů, živých plotů i zatravnění. V zahradě se opět skví i opravený altán, pergola, fontána, jezírko i květnice, které realizovala firma FICHNA-HUDECZEK, stejně jako veškeré venkovní zpevněné plochy navazující na objekt vily.

Rozsáhlá rekonstrukce navrátila po sto letech rezidenci staronový vzhled odpovídající období Grossmannova života. Vila bude v následujících týdnech zpřístupněna veřejnosti s pravidelným kulturním programem a prohlídkovou trasou, která návštěvníky blíže seznámí s příběhem Františka Grossmanna a jeho „pohádkového paláce“.

„Jak nejideálněji vilu zpřístupnit veřejnosti jsme se inspirovali obdobnými stavbami, namátkou mohu uvést brněnskou vilu Tugendhat. Provoz vily bude zajišťovat městská společnost Černá louka,“ řekla Lucie Baránková Vilamová, náměstkyně primátora pro kulturu.

Primátor Jan Dohnal doplnil, že výtěžek prvních prohlídek Grossmannovy vily poputuje na konto mobilního hospice Ondrášek.

Vila ukrývá i tragický příběh manželů Grossmannových

Kurátor Grossmannovy vily Tomáš Rusek řekl, že František Grossmann se narodil 3. srpna 1876 v Pustějově. Po studiu na mistrovské škole při německé průmyslovce v Brně se vypracoval na samostatného stavitele ve Frýdku a roku 1906 se přestěhoval do Moravské Ostravy, kde spojil své síly s architektem Františkem Fialou. Firma pak realizovala na Ostravsku celou řadu staveb, mezi ty nejhodnotnější patřila dostavba kostela Panny Marie Královny v Mariánských Horách, Dům katolických tovaryšů nebo soukromé sanatorium Dr. Leopolda Kleina.


Foto: Petr Broulík

Grossmannova vila však v sobě ukrývá i tragický příběh stavitele Františka Grossmanna a jeho ženy. Z pohádkového paláce se totiž stavitel František Grossman a jeho rodina radovali pouhých deset let. V důsledku hospodářské krize a finančních problémů volil stavitel spolu se svou ženou v roce 1933 dobrovolný odchod ze života.

„V domě si pustili svítiplyn. Františka Grossmanna už přivolaní lékaři nezachránili, jeho ženu na pár dnů ano. Přestože ji služebnictvo a lékaři po návratu z nemocnice hlídali, v nestřežené chvíli se manželka Františka Grossmanna na půdě domu oběsila,“ řekl kurátor vily Tomáš Rusek.

Vilu pak v dražbě v roce 1937 získala Hypoteční a zemědělská banka moravská v Brně. V březnu 1939 dům zakoupili Alžběta a Josef Rybovi. Josef Ryba byl ředitelem výrobního podniku firmy Eternitas v Moravské Ostravě. Po konci druhé světové války a Rybově odchodu z vedení podniku rodina odprodala polovinu domu roku 1958 manželům Pištovým. V letech 1964 až 1965 pak vilu odkoupil městský národní výbor pro účely zřízení mateřské školy a posléze školní družiny, které chátrající dům opustila v roce 2005.

Sdílejte článek
zavřít reklamu
Reklama