Kontejnerový terminál v Mošnově spojí Ostravu s přístavem v Antverpách
Díky kontejnerovému terminálu, který vznikne do roku 2022 v průmyslové zóně v Mošnově, se nejen Ostrava, ale celý Moravskoslezský kraj propojí prostřednictvím železnice s nejrychleji rostoucím přístavem v severní a západní Evropě – belgickými Antverpami.
Memorandum o vzájemné spolupráci podepsali ve středu 18. září představitelé Moravskoslezského kraje, Statutárního města Ostravy, Správy železniční a dopravní cesty, společnosti Concens Investments a přístavu Antverpy.
„Myslím si, že je to velice významné, protože Mošnov má strategickou polohu a my jsme hledali cestu, jak jej dále rozvíjet. Určitě si všichni uvědomují, že dopravu cestujících není lehké rozvíjet v konkurenci Katovic, byť se o to snažíme. Velkou budoucnost však vidíme právě v nákladní dopravě. Proto se v Mošnově buduje velké centrum, které bude logisticky orientované,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák s tím, že důležité je mít k takovému centru partnery.
„A právě přístav Antverpy jako druhý největší v Evropě je silný partner. Toto je cesta, jak využijeme logistického centra na maximální možnou míru. Nesmírně důležité je i to, že jdeme cestou železnice. Logistická centra s sebou nesou ekologickou zátěž, pokud se veškeré zboží vozí nákladními vozy. Vzhledem k tomu, že bude centrum napojeno na železnici, dostává nové možnosti,“ poznamenal hejtman.
„Pevně věříme, že se to rozvine, že se vybuduje silné logistické centrum a dostáváme na jedno místo tři módy dopravy. A sice železnici, silnici a letiště. Navíc, když vezmeme v potaz geografickou polohu tohoto místa, tak je to úplně ideální,“ dodal.
Podle Ivo Vondráka není snadné odhadnout, co všechno se bude v Mošnově překládat, ale nízkého zájmu se rozhodně neobává. „Kupříkladu v úterý jsem navštívil společnost Adler, která se velice těší na to, že tuto možnost využije. Je to veliká logistická firma působící v Ostravě, stoprocentně ekologická a má o to veliký zájem.“
Může jít o projekt evropského významu, míní ostravský primátor Macura
Vznik nového kontejnerového terminálu v Mošnově dlouhodobě podporuje také Statutární město Ostrava. Podle jeho primátora Tomáše Macury má tento projekt ambici stát se projektem evropského významu.
„Nebojím se říct, že podobné cargo, podobné dopravní centrum nikde v dohledné době nemá šanci vzniknout. Pro nás je výhodné to, že to zvýší atraktivitu celé průmyslové zóny Ostrava-Mošnov a vidíme tam také obrovský potenciál v růstu letiště, takže to s krajem podporujeme dlouhodobě,“ řekl Macura. „Navíc to vzniká na pozemcích města a kraje, takže si hlídáme, co a v jakých časových termínech tam vzniká. Jsem rád, že investor Concens Investments patří k těm, kteří jdou dopředu a jsou jedni z mála, kteří termíny překračují.“
Manažer pro mezinárodní rozvoj přístavu Antverpy Wim Dillen poznamenal, že belgická strana byla k tomuto projektu přizvaná velice brzy.
„Máme v Česku svého představitele. Požádal nás, abychom se podívali na tuto příležitost propojení středoevropského regionu s přístavem v Antverpách, který tento region propojí s celým světem. Tento projekt splňuje pět strategických cílů, které přístav Antverpy má pro léta 2018 až 2020,“ popsal Wim Dillen.
„Jeden z hlavních cílů je přesun modálního transportu na železnici a na vodu, což tento projekt stavbou železnice splňuje. Budeme nejen symbolickými signatáři tohoto memoranda, ale budeme se také aktivně podílet na propojení přístavu Antverpy se středoevropským regionem a díky průmyslovým a ekonomickým možnostem, které tento region skýtá, si myslíme, že tento projekt bude přínosný i pro nás,“ míní Dillen, podle kterého je rovněž velice důležitá lokalizace Moravskoslezského kraje.
„Musíme si uvědomit, že přístav Antverpy je nejsilněji rostoucím přístavem za posledních sedm či osm let v severní a západní Evropě od Hamburgu až po Le Havre. Tam si vedeme dobře, ale chceme se rozvíjet i dále za hranicemi tohoto regionu. Je to důležité jak pro nás, tak pro tento region. Rád používám přirovnání k živé tkáni, že propojíme živou ekonomickou tkáň Antverp s živou ekonomickou tkání střední Evropy,“ řekl.
O provozování terminálu projevilo zájem mnoho globálních hráčů
Kontejnerový terminál postaví společnost Concens Investments, která nyní hledá operátora, který bude následně tento terminál provozovat. „Je to specifický byznys, který nemůže dělat každá firma. Nicméně ve světě je spousta globálních hráčů, kteří projevili zájem a se kterými vedeme intenzivní jednání,“ uvedl Petr Kalina, statutární ředitel společnosti Concens Investments. „Na nás nyní je, abychom terminál postavili podle jejich specifikací, zadání. Co se týče toku zboží, to už bude jejich práce. My ovlivníme to, že terminál bude plně funkční, bude mít dostatečnou kapacitu a bude moct obsloužit vlaky,“ pokračoval a zároveň naznačil, které zboží by se mohlo v Mošnově překládat.
„Česká republika je primárně postavena na automotive průmyslu, který se s narůstající elektromobilitou zřejmě zásadně nezmění, akorát se trochu změní komponenty, které se tady budou vyrábět pro elektrická auta. Jednáme kupříkladu s výrobcem pneumatik Continental, který působí v České republice. Má výrobní závody v Púchově a v Otrokovicích. Jen tyto dva závody ročně vyprodukují osmnáct tisíc kontejnerů s pneumatikami, které následně putují přes celou Evropu do jednoho z přístavů Hannover, Rotterdam, Hamburg nebo Antverpy a z Antverp lodí do zámoří. My nyní nabízíme, že převážnou část kontejnerů, které dnes jezdí po silnici, budeme schopní přesunout na železnici,“ podotkl Kalina.
Celková investice dosáhne výše 600 milionů korun. Terminál bude stát na ploše o rozloze 50 tisíc metrů čtverečních. „Máme schválenou dotaci z Operačního programu Doprava, ve které jsou nějaké zavazující podmínky. Jedna z nich je, že jsme omezení termínem. Terminál musíme spustit na přelomu roku 2022 a 2023, ale počítáme s tím, že jej zprovozníme nejpozději na konci roku 2022,“ nastínil Kalina.
A proč byl vybrán právě přístav Antverpy? „Antverpy mají nějakou obchodní politiku. Přístavy mezi sebou soutěží. Je to o tom, jak se logistické toky nastaví a kudy půjdou. Pro ně je atraktivní, že se v Česku sbíhají železnice jak ze severu, tak z jihu a pokračují dále na západ do Antverp,“ vysvětlil Kalina.
Novou železnici ke kontejnerovému terminálu v Mošnově postaví Správa železniční dopravní cesty. „Předpokládáme, že provedeme napojení nového terminálu. Má to nějaké možnosti. Buď přes Studénku nebo z traťových kolejí. V tuto chvíli jsme na začátku zpracování dokumentace záměru projektu,“ řekl Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy.
„Budeme určitě řešit i problematiku CHKO Poodří, kudy vede jedna ze zamýšlených variant. Naší snahou je nějakým nekonfliktním a bezproblémovým způsobem dovézt vlaky ke kontejnerovému terminálu,“ přiblížil s tím, že vznikne předávkové kolejiště v prostoru, jak se jede ze Studénky na letiště v Mošnově.
„Pro nás je nejdůležitější a nejpodstatnější napojit se na koleje vedoucí ze Studénky směrem na Přerov tak, abychom nemuseli do Studénky zajíždět a pak se s vlaky vracet. Půjde zhruba o tříkilometrový úsek nové trati,“ dodal Nejezchleb.