Společnost
01/01/2024 Petr Sobol

Konec neplatičů a zničených bytů?! Kaktus mění realitní trh k lepšímu

makléři Jana Pulicarová a Jan Demel. Foto: se souhlasem Kaktusu

Ostravská realitní kancelář Kaktus je na trhu už přes osm let. Teď přichází s novou službou, díky které chce zamezit neplatičům a zničeným bytům.

Společnost práci realitních makléřů mnohdy nevnímá příliš pozitivně. O to těžší potom jejich práce je. Ostravský Kaktus se na trhu dokázal prosadit a dnes patří k silným hráčům realitního světa. „Když jsme začínali, tak jsme chtěli změnit vnímání realitního trhu. A myslím, že se nám to daří,“ řekl pro patriotmagazin.cz jednatel Kaktusu Kamil Kůs.

Říkáte, že jste chtěli změnit realitní trh. Jak jste toho chtěli dosáhnout?

Na realitním trhu najdete spoustu makléřů, kteří svou práci nedělají tak, jak by měli. Před osmi lety jsem si proto řekl, že založím kancelář, která vše bude dělat slušně a poctivě. A tak to pokračuje dodnes.

Funguje to?

Když nabíráme nové makléře, jejich adaptace a zaškolení zabere klidně i rok. Dnes spousta makléřů dělá svou práci pro svůj profit, ale ne pro klienty. U nás je to naopak. Klientům říkáme, co si doopravdy myslíme a vždy jim radíme, co je pro ně nejlepší. Funguje to a klienti se k nám rádi vrací. Síť klientů se nám rozrůstá, čemuž odpovídají i reference. Naši práci děláme na 150 procent. Makléři mezi sebou vzájemně spolupracují, jsme jeden tým, který spolu rád tráví čas v práci i ve volném čase.

Teď přicházíte s novou službou. Můžete ji představit?

Jedná se o exkluzivní službu na trhu v České republice a na Slovensku, která je určena pro nájemní bydlení. Díky pojištění a službám chceme pronajímatelům garantovat platby ze strany nájemce a poskytnout jim mnoho dalších služeb a benefitů pro pronájem bez starostí. Chodili k nám totiž klienti, kterým jejich nájemci dlužili nájemné včetně služeb i za celý rok. Mnohdy to došlo hodně daleko, což je za mě nepochopitelné. Nový produkt Kaktus Plus tomu zabrání.

Jak to tedy v praxi funguje?

Jedná se o produkt, který se vytvořil ve spolupráci se světovou pojišťovnou AXA Asssistance. Ta je světovým lídrem v poskytování asistenčních služeb. Funguje to tak, že se měsíčně se odvádí 15 procent z nájmu, díky kterým je v ceně kompletní garance nájmu, pojištění způsobených škod ze strany nájemce a technická i právní asistence 24/7 po celé republice. Takže když se něco stane, zavolá se na AXA Assistance a následně vždy dojde k odstranění škody. Pronajímatel se nemusí obávat neodborných oprav a případného vedlejšího poškození. Nový produkt myslí také na ztrátu zaměstnání a pracovní neschopnost.

V jaké formě?

V případě ztráty zaměstnání je potřeba doložit pojišťovně potvrzení z evidence pracovního úřadu. Pojišťovna díky tomu bude platit až dvanáct měsíců veškeré nájemné včetně služeb. Toto je naprostá novinka na našem trhu. To samé platí v případě pracovní neschopnosti. Postačí doložit neschopenku a pojišťovna po celou dobu pracovní neschopnosti bude platit nájemné, včetně služeb za nájemce. Jedná se o skvělou ochranu pro pronajímatele, pokud nájemce z těchto důvodů nemůže platit nájemné. To se samozřejmě týká i způsobených škod ze strany nájemce.

Kdo podle vás bude tuto službu nejvíc využívat?

Služba je určena pro klienty, kteří chtějí pronajímat svou nemovitost bez starostí. Nájemce v případě škod a poruch komunikuje přímo s AXA Assistance, která vše řeší. To samé platí pro případ neplacení nájemného. Pronajímatelům chceme zajistit jistotu a klidný spánek. Očekávám, že to bude lákavé například pro lidi, kteří žijí dlouhodobě v zahraničí a nemají čas se o svou nemovitost starat. Oprávněně se bojí byt pronajímat, protože nad ním nemají kontrolu. V případě poruchy spotřebičů nebo odstranění havarijního stavu nemůžou okamžitě poskytnout nápravu, stejně tak na dálku nemohou řešit neplatiče. Určitě to bude zajímat i majitele dražších bytů, kteří mají strach o poničení své nemovitosti. Právě z tohoto důvodu spousta lidí nechává své nemovitosti prázdné.

Kdo bude těch 15 procent platit? Nájemce nebo podnájemník?

Vždy je to na dohodě pronajímatele s nájemcem. Praxe je taková, že některé pronájmy jsou už včetně naší služby. Někdy ji platí pronajímatel, jsou ale i případy, kdy se vzájemně podělí nájemce a pronajímatel. Za mě by bylo férové, kdyby se to rozdělilo mezi obě strany. V rámci Kaktus Plus se navíc nevybírá kauce, protože nájem je už pojištěný. Kauce se používá na proplacení dluhu nájemného, poničení zařízení nebo vzniklé dluhy za služby, ale toto všechno je už v rámci služby pojištěno. Startovací platby jsou proto minimální.

Na trhu jste přes osm let. Jak jste se od té doby rozvinuli?

Náš tým se rozrostl, je nás více než 15. Jsme v Ostravě a Frýdku-Místku, cílíme taky na Opavu. Máme české i slovenské kouče, vzděláváme se, využíváme podpory Moravskoslezského inovačního centra, v současné době procházíme procesem digitalizace a zeštíhlení. Snažíme se být nadčasoví, pomalu přecházíme na elektronické podpisy, naše prodeje jsou zpracovány od A do Z. Naši makléři mají znalosti i vědomosti. Když prodávají družstevní byt, ví o družstvu všechno. Když prodáváme rodinný dům, známe energetickou náročnost, máme znalecké posudky nebo technické prohlídky domu. Jsme na všechno dokonale připraveni.

Jak vypadá vaše v práce v terénu?

Když zařizujeme nemovitost, tak na místo přijedou čtyři lidé. Jeden dům nachystá a zvelebí, druhý udělá virtuální scan. Díky tomu si nemovitost můžete prohlédnout z domova, a když vás zaujme, tak jdete na prohlídku. Další člověk má na starost videoprohlídku. Ta je o emocích. No a pak je tam ještě makléř, který vše zpracuje. V Kaktusu nám pomáhají také stážisté, kteří se k nám opakovaně vrací.

Jak vůbec společnost v dnešní době makléře vnímá?

Ta pověst historicky není dobrá. Byli jsme házeni do jednoho pytle, stejně jako finanční poradci. Ale doba se naštěstí mění k lepšímu. Pro nás je nejlepší reklamou doporučení. Byli jsme osloveni i o veřejný tendr, takže je vidět, že nás společnosti vnímají jako velkou kancelář. Teď bychom měli rezervovat areál za 60 milionů korun pro mezinárodní polskou společnost PKP Cargo, dříve jsme dokonce prodávali dům prezidentovi Hyundaie.

Kam byste se chtěli v nejbližší době posunout?

Máme tady tým mladých lidí, máme chuť se vzdělávat a svou profesí žijeme. V březnu budeme otevírat novou pobočku v Ostravě-Jihu, díky které budeme blíže klientům z největšího městského obvodu. V současné době tvoříme love brand, vytvořili jsme našeho Kaktusáka, na popud Alzáka, kterého už dáváme do reklam. Také se nám podařilo udělat krásné fialové firemní vozy, na kterých je schovaná mapa Ostravy.

Věříte, že i díky tomu mohou lidé na realitní kanceláře nahlížet jinak?

Věřím, že když naši práci budeme dělat slušně a poctivě, tak to půjde. Už jsme ušli kus cesty, ale mám pocit, že jsme stále na začátku. To, co vyděláme, vrátíme celé zpátky, ať už na rozvoj firmy, nebo do malých lokálních společností a sportovců. Zároveň přispíváme i na charitativní projekty.

Ještě lidem na závěr prozraďte, jak se nyní vyvíjí ceny bytů v Ostravě?

Ostrava začíná pomalu růst. Bytů je tady méně, a když je nabídka malá, tak ceny jdou nahoru. Zase začínáme cítit realitní chuť. Ovšem než dorovnáme covid, tak to ještě bude několik let trvat.

Sdílejte článek