Komentáře
22/03/2024 Kamila Marková

HR trendy Kamily Markové. Hýčkejte si své zaměstnance

Grafika: Magazín PATRIOT

Kvapem se blíží čtyřleté výročí mého působení v personální agentuře. A jelikož náměty na příspěvky hledám v reálných situacích, ani tentokrát tomu nebude jinak.

Podíváme se na to, jak si hýčkat zaměstnance, aby při rekapitulaci svého působení ve firmě došli k závěru, že jsou těmi správnými lidmi na správném místě.

Sepsala jsem tedy pár zásad, které k takovému výsledku, při správné aplikaci, vedou (alespoň u mě to zafungovalo).

Přistihnete někoho, že udělal něco dobře ... pochvalte ho za to.

Pro mě je to nejjednodušší a nejefektivnější způsob, jak zaměstnancům ukázat, že si upřímně vážím jejich práce. Kolikrát jste si v duchu řekli: „Hm, dobrá práce!“, ale nahlas jste už v myšlence nepokračovali? Neotálejte, ale aplikujte to v přítomném okamžiku. Hned a bez okolků se v danou chvíli zastavte a řekněte to. Nejen, že bezprostřední pochvala bude pro zaměstnance impuls, že jste si dobře odvedené práce všimli, ale že to dokážete i ocenit. No a pokud u toho budou i ostatní kolegové? O to lépe – efekt se začne nabalovat.

Dbejte na rozvoj a pracujte s potenciálem.

Rozvoji potenciálu zaměstnanců jsem se věnovala v samostatném příspěvku již dříve. On je to ale nikdy nekončící příběh. Práce s talenty je velmi omílané téma a stále se v mnoha firmách najdou rezervy. Pokud se zaměříme na rozvoj svých zaměstnanců, bude to mít dopad na více oblastí. Nejen, že zaměstnance posuneme o pár levelů výše a vychováme si tak třeba dalšího klíčového pracovníka. Také zvyšujeme loajalitu zaměstnance, která se bude odrážet nejen v jeho spokojenosti, ale časem i v externím vnímání firmy. Pracujme na individuálních rozvojových plánech a realizujme akční kroky k tomu, aby zaměstnanci naplňovali vývoj svého potenciálu.

Budujte kolektiv a atmosféru ve firmě.

O budování firemní kultury toho najdeme nepřeberné množství. A není pochyb o tom, že je velmi důležité do této oblasti investovat čas a energii. Tato činnost ale nemůže být jen souhrnem tvrdě kalkulovaných kroků. Nejpřirozenější způsob, jak podpořit budování kolektivní sounáležitosti a atmosféry ve firmě, je rozvíjet to pozitivní, co ve firmě vzniká přirozeně. Běžným fungováním sami zaměstnanci nastavují procesy, zásady a v konečném důsledku i principy a základ pro firemní kulturu. Buďte jako Baťa a až si zaměstnanci vyšlapou tu správnou cestičku, až na jejích základech postavte chodník. Nikdo už pak nebude chtít chodit po trávě.

Komunikujte.

Univerzální rada na všechno. Funguje ve vztazích, přátelství, businessu a v zaměstnání jak by smet. V tomto případě bych se nezaměřila jen na transparentní komunikaci mezi sebou, poskytování zpětné vazby a práce s ní. Ale neopomíjejte například komunikaci firemní vize. Sdílení informací o vizi není jen pro uši managementu a vedoucích pracovníků. Každý správný zaměstnanec se cítí být součástí firmy v tom smyslu, že svou energií přispívá k naplnění společného cíle. A pokud ví, co je vizí firmy a jaká je cesta jejího budoucího směřování, o to více bude hrdý, když se vize bude postupně naplňovat s tím, že on sám má na tomto také svůj podíl.

A pár slov na závěr? Hýčkejte a pracujte se svými zaměstnanci tak, aby vás s hrdostí nazývali zaměstnavatelem.

Autorka je HR manažerka

Sdílejte článek
zavřít reklamu
Reklama