Byznys
27/11/2023 Marek Prorok

Hloupé otázky jsou důležité, říká Mikuláš Hurta, který inovuje textilní průmysl

Foto: archiv NIL Textile

Představte si, že se v jednadvaceti letech stanete nejmladším českým výrobním ředitelem velkého podniku z branže leteckého průmyslu. Vyděláváte spoustu peněz a jste úspěšní. Pak ale do tabulky v Excelu začnete zapisovat podnikatelské nápady, které by mohly pomoci změnit svět k lepšímu.

“Pamatuji si dodnes, že tabulka měla přesně 83 řádků,” říká Mikuláš Hurta, CEO ve firmě NIL Textile, kterou založil a vlastní.

Nápad na podnikání v oblasti textilu byl jedním z 83 řádků tabulky. Textilní průmysl Mikuláše Hurtu přitahoval proto, že jeho negativní dopady na ekologický systém byly největší. Například podle odhadů Evropského parlamentu je textilní výroba zodpovědná za přibližně 20 % celosvětového znečištění vody. Děje se tak kvůli látkám používaným k barvení a konečné úpravě výrobků.

Vzhůru do neznáma

Mikuláš Hurta se proto rozhodl postupně opustit teplé místečko v lakovně, a začít pracovat na snižování uhlíkové stopy. Odhaduje se, že módní průmysl odpovídá za 10 % celosvětových emisí uhlíku – to je, pro zajímavost, více než mezinárodní letecká a námořní doprava dohromady.

Přirozená potřeba pomáhat je hluboce zakořeněnou lidskou vlastností, přestože ji někdy úspěšně potlačujeme, třeba po celý život. Jak ale pomáhat co nejefektivněji, ptal se v období své transformace Mikuláš Hurta. Charitativní projekty jsou užitečné, ale jejich dopad relativně malý. Mnohem větší efekt by mělo změnit průmyslové procesy, než se snažit stále dokola vyrovnávat s jejich následky.

Cirkulární ekonomiku je možné do češtiny přeložit jako oběhové hospodářství. Jak už sám název napovídá, hlavní myšlenkou je minimalizovat nebo úplně eliminovat odpady. Proměnit je v nové zdroje.

Ve spolupráci s VUT Brno a Technickou univerzitou v Liberci začal Mikuláš Hurta hledat odpověď na otázky, jak nejlépe provádět recyklaci textilních materiálu, aby to mělo ekologický i ekonomický smysl. Proč už podobné procesy neexistují, proč všichni říkají, že to nejde?

"Vystudoval jsem na VŠB-TUO průmyslový management, proto řadě expertů z oborů chemie či textilu musely mé otázky připadat hloupé," říká Mikuláš Hurta. "Přitom jsou to právě hloupé otázky a přemýšlení mimo zavedené koleje, které dokážou nastartovat nějakou inovaci."

Všechno jde, když se chce

Koncem roku 2021 uvedl NIL Textile na trh značku NILMORE. Podařilo se najít odpověď na klíčovou otázku, jak vyrobit recyklovatelné tričko, které by stálo méně než dovolená v Bulharsku. V současné době firma pracuje se čtyřmi základními materiály:

NILPLA je materiál získávaný z obnovitelných zdrojů, nejčastěji kukuřice nebo cukrové třtiny. Výtěžnost tohoto materiálu na 1 hektar je 8x vyšší než u bavlny.

NILCOTT je stoprocentně molekulárně recyklovatelná bavlna. Navíc již na začátku má v sobě 50 % recyklátu. Každý kilogram materiálu uspoří 14 740 litrů vody, 23 kg emisí CO2, 56 kwh energie, 1,1 kg chemikálií a 10,5 m2 půdy.

NILPET je vyroben ze stoprocentně recyklovaného polyesteru získávaného z polyesterového textilního a obalového odpadu. Díky tomu firma ušetří až 38 % CO2 emisí, 50 % vody a 51 % chemikálií v porovnání s klasickým polyesterem.

CIRPAD využívá polyamidový odpad v podobě rybářských sítí, koberců, zbytků látek či průmyslových odřezků. Je jedním z nejpevnějších a nejodolnějších textilních materiálů vůbec, který lze recyklovat stále znovu bez ztráty kvality.

A to nejlepší na konec. Až se vám po letech na novém golfovém polo tričku udělá díra, můžete ho přinést na některé ze sběrných míst, kde ho od vás vykoupí, jako se vrací lahve od piva.

Nechci slevu zadarmo

Pokud kupujete pouze ve výprodejích, a největší radost vám udělá, když seženete značkové tričko pod 100 Kč, cirkulární model textilní výroby vás patrně neosloví. Není totiž primárně o ceně, nýbrž o hodnotách, a o budoucnosti naší planety.

Na druhou stranu, smysl nedává ani tričko za 35.000 Kč, což je přesně výchozí bod, ve kterém začala inovační cesta, na kterou se Mikuláš Hurta se svým týmem vydal. Recyklovat textilie totiž bylo možné už dříve, pouze to bylo finančně náročné.

Recyklace textilu. Foto: Archiv NIL Textile

NIL Textile postupoval odzadu, a tázal se: který materiál by šel recyklovat nejlépe? Když přeskočíme několik měsíců pokusů a omylů, dostaneme se k polylaktidu (PLA), neboli bezvodé vysokomolekulární podobě kyseliny mléčné. Její výhodou je, že když ji rozložíte na molekuly, jsou všechny stejné neboli homogenní, na rozdíl od jiných látek, které vytvoří třeba šest odlišných druhů molekul. Bingo!

Další měsíce trvalo testování, jak z molekul vytvořit vlákna, přízi a látku, a jak všechno nabarvit, aby se to při praní nerozpadlo či nevybledlo. Dnes je NILPLA vyladěná a otestovaná, a kromě zmíněných ekologických vlastností vyniká lehkostí, prodyšností a snadnou údržbou. Díky vysoké tepelné vodivosti v teple chladí a v zimě hřeje.

B2B - Být či nebýt?

Co je brainwashing (vymývání mozku) je obecně známé. Greenwashing je něco podobného, pouze se to děje ve jménu ekologie. Slyšeli jste už o biobavlně, ano, pěstuje se bez chemických prostředků, ale přírodu zatěžuje podobně jako bavlna bez přívlastku. A navíc, když své biobavlněné tričko obnosíte, vyhodíte ho do odpadků, jako by se nechumelilo.

Velké módní značky se stále více chlubí svým ekologickým přístupem k výrobě, prodeji i recyklaci. Mají třeba jedno procento sortimentu z recyklovatelných materiálů, ale dělají si reklamu, a komunikují, jako kdyby se jednalo o 99 %. I to je greenwashing.

"Nadcházející zima bude složitá," říká Mikuláš Hurta. "Ekonomická krize už se zpožděním dolehla i na textilní průmysl, a první věc, kterou firmy omezí, jsou nové projekty, včetně těch ekologických.“

Naštěstí existuje stále více čestných výjimek. Třeba obchodní řetězec Albert právě testuje 200 zástěr pro své zaměstnance. Po roce je NIL Textile stoprocentně zrecykluje a vyrobí nové - s nulovým odpadem! Pokud bude spokojenost, spolupráce se rozšíří.

"Prozatím spolupracujeme s malými a středními firmami, protože se k nim můžeme dostat jednodušeji. Kolekce recyklovatelného oblečení jsme vytvořili nebo vyrábíme například pro značky Koutný, WINQS, MGG (Tomáš Baťa), Direct Alpine, Never Enough a další," říká Mikuláš Hurta. „Ale cílem je samozřejmě dostat se také k velkým hráčům, kteří jsou nejvíce zodpovědní za znečišťování životního prostředí.”

Je možné přispívat na charitu, protestovat, psát články do Magazínu PATRIOT, ale cesta inovace průmyslového procesu má určitě největší potenciál něco konkrétního změnit. Já se třeba nemůžu dočkat, až za pár let půjdu do sběrného místa recyklovat svoje první tričko. Nejprve však musím zrecyklovat část své nadváhy, protože největší velikost v e-shopu NILMORE je v současné chvíli 2XL. Díky i za to!

Výroba ekologického a recyklovatelného textilu v Ostravě-Porubě. Foto: Archiv NIL Textile

Sdílejte článek