Byznys
09/05/2023 Jaroslav Baďura

Fusaky, které hřály vás i vaše děti. Ostravský výrobce přežil krizi a znovu jede

​Psal se rok 1992, když v Ostravě pod rukama švadlen začaly vznikat první textilní výrobky pro děti pod obchodní značkou Emitex.

Konkurence téměř neexistovala, dovoz levného textilu z Asie také ne, zákazníci rádi ocenili českou ruční výrobu a z Emitexu se zakrátko stal lídr trhu s dětským textilním zbožím.

Doba se ale rychle měnila a s ní rostl tlak na udržení této pozice. Jen díky tradici nebylo možné na trhu přežít, a tak muselo přijít na řadu radikální řešení. V roce 2021 strategický investor odkoupil obchodní značku Emitex, majitelem se stala společnost Baby Textil a začala se psát nová éra této firmy.


Foto: Vladimír Pryček

První kroky byly jasné. Dát značce atraktivní design, přijít s novým konceptem produktů, stabilizovat síť obchodních partnerů, nastavit strategii komunikace a zajistit kroky potřebné k rozvoji firmy.

Naštěstí bylo na čem stavět. Nejen na tradici značky, ale také na stabilním týmu zaměstnanců, kteří mají desítky let zkušeností, a jsou doslova srdcem firmy. „V zaměstnancích vnímám silný lidský potenciál a dlouhodobou hodnotu značky,“ popisuje situaci ředitel společnosti Lukáš Chovanec.

Jako strategické rozhodnutí, které pomohlo firmě ustát nelehké období, se ukázalo rozšíření cílové skupiny zákazníků, tedy nezaměřovat se pouze na segment výrobků pro děti. V současné době firma vyrábí produkty pro zdravotnictví, střelecký sport, hendikepované osoby, atd. Dále bylo nutné strategicky rozdělit svou produkci a prodej mezi různé části trhu. „Zhruba šedesát procent odbytu tvoří velkoobchod. V něm prodáváme vlastní výrobky pod značkou Emitex v naší distribuční síti obchodních partnerů. Dalších třicet procent představuje výroba pro naše partnery. Zjednodušeně řečeno, my vyrobíme produkt, na který našijeme logo jiné firmy,“ uvádí Lukáš Chovanec.

Lukáš Chovanec. Foto: Vladimír Pryček

Díky výše uvedenému zažívá značka Emitex doslova znovuzrození. „Jsme si však vědomi toho, jak náročná cesta nás ještě čeká, přistupujeme k tomu zodpovědně a s pokorou.“

„Máme velké štěstí, že můžeme stavět na tradici značky a kvalitě jejích výrobků. V České republice snad není rodič, který by se nesetkal s výrobkem značky Emitex. Jsme velmi pyšní na to, že se od konkurence můžeme odlišit tím, že fusaky i další výrobky vznikají od A do Z u nás v ostravské dílně. Nešijeme v zahraničí, ani v Asii. Na veškeré naše materiály klademe vysoké nároky, musí být certifikované a v náležité kvalitě. Na tom nám velmi záleží, protože ve spojení s precizním ručním zpracováním můžeme zaručit, že například fusak bude sloužit dlouhé roky i několika dětem v rodině. Na veletrhu nás přišla navštívit zákaznice s našim fusakem, který za 16 let „odvozil“ 5 dětí.“

Ruku v ruce s tradicí a kvalitou ale musí jít i design. „To byla velká výzva, se kterou jsme se museli vypořádat. Chtěli jsme, aby naše výrobky byly nejen funkční a ve výjimečné kvalitě, ale také aby byly líbivé a pohodlné. Spojili jsme síly s návrháři a designéry z regionu a vznikly nové kolekce, které se setkaly s velmi pozitivním ohlasem u zákazníků. Spolupráce s nimi nám pomáhá udržet krok s moderními trendy. Máme z toho velkou radost a rozhodně si tuto nastavenou laťku chceme minimálně udržet, ale ještě lépe ji posouvat neustále dál a výš. Nechceme usnout na vavřínech, proto hledáme cesty, jak inovovat výrobky, investujeme do nových strojů, navazujeme strategická obchodní partnerství. Neustále pracujeme také na budování našeho dobrého jména a nastavení funkční komunikace. Razíme si cestu zpět na výsluní, chceme být značkou, na kterou je spolehnutí. Chceme nabízet ty nejlepší fusaky a ostatní výrobky určené dětem a jejich rodičům, být stabilním zaměstnavatelem, který zajistí týmu férové pracovní podmínky, dbát na udržitelnost a lokálnost výroby a dát všem na vědomí, že ostravský textilní klenot, značka Emitex, opět žije!“ říká ředitel Chovanec.

Foto: Vladimír Pryček

„Mnoho maminek si neuvědomuje, že když nakupuje výrobky vyrobené v zahraničí, nemá jasnou garanci jejich původu ani nezávadnosti materiálů. Jako výrobce jsme každoročně pod drobnohledem české hygieny, která kontroluje původ a nezávadnost textilií, ze kterých vyrábíme naše produkty, neboť v segmentu výrobků pro děti do 3 let jsou uplatňovány ty nejpřísnější hygienické normy a standardy. Věřím, že maminkám není jedno, s jakým materiálem přichází pokožka jejich miminka do kontaktu a zda tyto výrobky byly vyrobeny ekologicky a udržitelně.“

Emitex se zaměřuje také na ekologické aspekty výroby, využití recyklovaných materiálů a minimalizaci odpadu. „Takový přístup přitahuje stále více zákazníků, kteří hledají udržitelné a etické produkty pro své děti.“

V neposlední řadě dbá Emitex na kvalitu zákaznického servisu. „Tím, že máme vlastní šicí dílnu, jsme schopni našim zákazníkům produkt opravit, přešít a hledat řešení, jak vrátit poškozenému výrobku jeho funkci a původní vzhled. Vždy hledáme cestu a řešení, snažíme se být uvědomělí v rámci odpovědné a udržitelné módy, protože věc, která je poškozená, může po drobné opravě sloužit i několik dalších let, místo toho, aby skončila na skládce.“

Foto: Vladimír Pryček

„Díky dlouholetým dobrým obchodním vztahům s našimi dodavateli jsme schopni držet velmi příznivé ceny našich produktů, když vezmu v potaz poměr cena/výkon. Spolupracujeme s našimi partnery na vývoji textilních částí jejich produktů. Neznáme slovo „nejde“ a vždy se snažíme hledat cesty, jak s naším obchodním partnerem dojít ke kýženému výsledku. Děláme business „na podání ruky“, jsme zodpovědní vůči našim partnerům a jejich potřebám, časovým možnostem, objemům produkce a dalším jejich požadavkům," říká Chovanec.

„Když máte za zády podporu silného investora, kolem sebe skvělý tým schopných lidí, kteří s vámi sdílí vizi firmy, a jste ochotni se neustále přizpůsobovat a inovovat, je možné i v obrovské mezinárodní konkurenci dosáhnout úspěchu. Spolupracujeme s nadačním fondem Kulíšek nedonošeným dětem, s porodnicemi, oddělením neonatologie Fakultní nemocnice Ostrava, ale také s neziskovými organizacemi působícími v oblasti vzdělávání, jelikož bychom rádi mladým lidem představili krásu našeho řemesla a třeba je navnadili pro práci v textilním průmyslu. Rádi bychom se podíleli na transformaci našeho regionu a stali se atraktivním zaměstnavatelem v lehkém průmyslu."

Sdílejte článek