Komentáře
08/12/2023 Ilona Rozehnalová

Důvěrnosti Ilony Rozehnalové. Hall by Holl – vznikne v Ostravě světová stavba?

Grafika: Magazín PATRIOT

Pouzdro na housle, vesmírná loď, velryba, úžasná stavba, paskvil… takto i jinak nazývají Ostravané projekt přístavby koncertního sálu a rekonstrukce stávajícího Domu kultury města Ostravy, z dílny světového architekta Stevena Holla.

Zahraniční média zařadila projekt mezi 10 nejočekávanějších staveb světa. Dostal se do hledáčku celostátních médií, odborníků na architekturu, ale i ostravských politických stran a v předvolebním boji loni na podzim se stal tématem číslo jedna. Opoziční strany v něm stavbu odmítaly a označovaly ji za projekt pro „bafuňáře“.

Byť projekt koncertního sálu v minulosti přinesl velké emoce, poslední dobou můžeme naštěstí sledovat, že se diskuse racionalizuje a například zářijová anketa v jednom periodiku, v níž příznivci koncertního sálu převážili, ukazuje, že kvalitní a nápaditá komunikace projektu ze strany týmu kolem Janáčkovy filharmonie Ostrava přináší výsledky. V komunikaci ovšem nesmíme usnout na vavřínech – jak ukázala zářijová debata o koncertním sále v Komorní scéně Aréna, stále se na sociálních sítích i v kuloárech objevují otázky, zda bude koncertní síň projektem pro „vyvolené“ nebo bude přínosem i pro ty, kteří se o vážnou hudbu nezajímají. Řada lidí dle diskusí na sociálních sítích také stále neví, jaká bude náplň objektu, ani proč ostravské filharmonii nestačí vystupovat v bývalém, kině Vesmír, v kulturním domě nebo v Gongu. Bude proto nutné, abychom veřejnosti více vysvětlovali, proč je tento projekt potřebný.

Pozitivním a překvapivým výstupem debaty je, že na rekonstrukci domu kultury a přístavbě koncertního sálu je dle primátora Jana Dohnala shoda napříč koaličními stranami. Město podle Dohnala projekt v celém rozsahu zrealizovat chce, je to jeho priorita, žádný plán B aktuálně nemá. Ve chvíli, kdy by výstavba zhavarovala, totiž Janáčkově filharmonii hrozí další provizorium, což znamená fatální zmrazení jakéhokoli rozvoje tohoto vynikajícího českého orchestru. Málo se v souvislosti s rekonstrukcí domu kultury a stavbou koncertního sálu vypichuje zásadní fakt, že filharmonie dlouhodobě živoří v provizoriu, kde nemá adekvátní zázemí jak z hlediska zvuku, tak z hlediska zkušeben, ladíren či péče o nástroje (například koncertní křídla trpí nekvalitním umístěním i stěhováním). Gong, Vesmír ani kulturní dům neposkytují potřebné zázemí, problém je také s akustikou. Janáčkova filharmonie sídlí již 70 let v nevyhovujícím provizoriu – nový koncertní sál nebude jen prostředím s vysoce kvalitní akustikou, jak se často prezentuje, ale především splacením dlouholetého dluhu, který Ostrava vůči filharmonii a celé hudební scéně má.

Z publika v rámci diskuse zaznělo mimo jiné i to, že v posledních měsících veřejnost nemá ze strany města dostatek informací o tom, co se s projektem děje, proč se zastavily některé dílčí práce u kulturního domu nebo jak se daří shánět finance. Nedostatek informací dává prostor různým spekulacím, což není stav, který by projektu prospěl. Proto bychom se nyní měli všichni dle svých možností více soustředit na komunikaci s veřejností, jejich lepší informovanost a vysvětlování, proč je projekt pro Ostravu přínosem, proč bude benefitem i pro ty, kdo se o vážnou hudbu nezajímají. Měli bychom nyní začít více komunikovat, že koncertní síň je prostorem i pro další hudební žánry od jazzu, world music nebo popu, že součástí je několik sálů s různorodými nehudebními funkcemi, ale také vnitřní a venkovní veřejné prostory pro každodenní využití, a že vynaložená částka, bude mít pro Ostravu smysl. Kromě výše zmíněného bychom se měli snažit veřejnosti lépe vysvětlit, že tato stavba, pokud se nám povede, může být po desetiletích zřejmě první stavbou světového formátu v Česku. Její realizace by významně pomohla důvěryhodnosti a prestiži našeho města ze strany investorů, architektů, odborníků i veřejnosti a image Ostravy, čímž může významně přispět k její transformaci.

Autorka je majitelkou Antikvariátu a klubu Fiducia

Sdílejte článek