Auto
01/02/2024 Václav Menšík

Chceme regionu vracet to, že se nám tu daří, říká Petr Šrámek z Autobondu

Foto: Vladimír Pryček/Magazín PATRIOT

Petr Šrámek je sportovcem, spolumajitelem a výkonným ředitelem rodinné firmy Autobond Group, která má své kořeny v našem kraji.

Jaká je moje role, to je otázka. Jsem trochu jako brouk pytlík. Od roku 2019 jsme tu poprvé měli externího ředitele – nebo spíše ředitele, kterého jsme přijali zvenku. Do té doby jsme si rodinnou firmu vedli sami. Tento ředitel u nás působil čtyři roky až do loňského února. Tak jsem zpátky. Po deseti letech jsem měl chuť trošku nakouknout pod pokličku firmy, co se tady děje a jak firma vypadá zevnitř. Sedl jsem tedy do židle exekutivce, od začátku roku už ale máme náhradu," řekl v rozhovoru pro Magazín PATRIOT Petr Šrámek a pokračoval: „Přece jenom kombinovat to s rolí, která mě baví víc a kterou s tátou děláme, to znamená strategie, rozvoj společnosti, trochu víc přemýšlet o vizích a o tom, kam se budeme rozvíjet, to mě definitivně baví víc než denní operativní agenda. Těch deset měsíců mi stačilo na to, abych se dostatečně dovzdělal, co se týče interního dění."

Jak dlouho jste ve firmě? Kdy jste nastoupil do Autobondu?

Táta zakládal Autobond sám, já jsem se připojil asi po dvou nebo třech měsících. Dneska je to s asi čtyřletou přestávkou mezi lety 2014 a 2018 už sedmnáct let.

Jaké pozice jste v Autobondu zastával?

Prošel jsem si klasické kolečko. Ale vzhledem k tomu, že nejsem zcela mechanicky zručný, tak jsem to absolvoval tam, kde byl využíván můj menší či větší talent. Začínal jsem na prodeji aut v autosalonu, postupně přes role brand manažera a další jsem se dostával k vedení společnosti. A v roce 2010 se tehdejší akcionáři rozhodli, že mi to jako jednatřicetiletému svěří celé. V ten okamžik jsem to tedy považoval za velmi nemoudrý krok, ale oni seznali, že to je dobrý nápad. Byla to z jejich strany hodně velká partyzánština a odvaha.

Je pro vás automotive koníček, nebo je to jen práce?

Myslím, že v tomhle oboru všichni musí mít ten byznys jako koníček. Když se na to podíváme čistě perspektivou ekonomiky a toho, jak byznys dneska vypadá, tak zjistíme prostým pohledem do výsledovek společností, které podnikají v automotive, že náš byznys má velmi nízké marže. To znamená, že jakýkoliv investor by se nám asi zasmál, za jakou maržovost tohle všechno riziko postupujeme a proč to děláme. Je to zkrátka a jednoduše hlavně proto, že nás to baví a ve finále nic jiného neumíme.


Foto: Radim Kolibík/Magazín PATRIOT

Kdy vznikla první pobočka Autobondu na Severní Moravě a proč?

Autobond vznikl tím, že se spojily tři subjekty, primárně tři muži, což byl můj otec, který do konce roku 2005 řídil importéra Kia v České republice, a dva tehdejší dealeři Kia, kdy jeden z nich byl v Karlových Varech a druhý v Ostravě. Dál od sebe to už být nemohlo. Spousta lidí se nás dneska ptá, jak je možné, že jsme se dostali na Moravu a do Karlových Varů. Vždycky říkám, že pro nás to bylo úplně jednoduché, protože to byla více méně shoda náhod. A asi to tak mělo být.

Poslední dobou jste v našem kraji hodně vidět. Čím to je, že si vás tak moc všímáme?

Na Moravě se nám od samého počátku daří obchodně i ekonomicky. Dneska bychom měli správně mít sídlo v Ostravě, protože tam máme víc lidí a taky výrazně lepší výsledky než v Čechách. Asi bych řekl, že i moravská mentalita je nám trošičku bližší než ta pražská. Praha je samozřejmě víc anonymní, je trochu větší práce se prosadit. Tím, že jsme v Ostravě od samého počátku a firma tam měla historii ještě předtím, než jsme Autobond založili, tak byl pro nás start trošičku jednodušší.

Která moravská pobočka vám dělá největší radost? Které značce se nejvíce daří na Moravě a ve Slezsku?

Dělají nám radost všechny značky. Pro nás je téměř povinností, abychom výsledky a značky měli co nejvíc diverzifikované a abychom z pohledu rizika k tomu přistupovali tak, že se snažíme dávat všem stejnou péči a důraz na výsledek. Obrovský přínos má pro nás spolupráce s Toyotou a Lexusem. To je pro nás v Moravskoslezském kraji velmi specifické. Toyota má v rámci dealerské sítě nastavenou filozofii dealerů a my jsme ti, kteří mají na starost celý Moravskoslezský kraj až po Olomouc. Jsme taky v Šumperku v Olomouckém kraji.

Jaké máte plány na nový rok? Můžeme se u nás těšit na dealerství nějaké nové značky?

V tuto chvíli to ještě nemohu prozradit, ale něco chystáme. Co se týče Moravy, tak můžu upozornit na náš staronový showroom na Hrabové, kde jsme čerstvě rebrandovali. V Ostravě-Svinově jsme koupili bývalé dealerství Opel, které intenzivně předěláváme na salon Toyota. Když pojedete po Svinovských mostech, tak na obou sjezdech budeme mít autosalony. Jeden bude pro užitkové vozy, druhý pro osobní a u toho bude velký servis. Svinov se stane vedle Hrabové druhou velkou provozovnou Toyoty. Otevření plánujeme do prázdnin, je to dost optimistické, ale když to bude už v květnu, tak budeme super spokojení.

Naposledy jsme si povídali zhruba před dvěma lety, kdy se otvíral Lexus Ostrava, a vy jste netajil velká očekávání. Podařilo se je naplnit?

Lexus se skvěle rozjel. Popravdě jsme měli trošičku strach z přijetí luxusní značky do našeho portfolia, protože naše firemní DNA bylo postavené na dostupnějších vozech. Filozofie prodeje luxusních aut je trošku jiná. Lexus nám byl logicky nejbližší tím, že je to dceřiná společnost Toyoty. Podařilo se nám Lexus otevřít a pevně doufám, že všichni budou souhlasit, že se nám ho podařilo i skvěle rozjet. Dneska už prodáváme v Ostravě sto padesát, sto šedesát aut ročně a věřím, že porosteme dál. Značka je to skvělá. A když zákazník pochopí základní filozofii, se kterou Lexus přichází na trh a bezprecedentní péči o zákazníka, tak když si koupí Lexus, už z něj nevystoupí.


Foto: Vladimír Pryček/Magazín PATRIOT

Jaké je vaše oblíbené auto z vašeho portfolia? Čím jezdíte nejraději?

Představte si, že jsem si minulý měsíc sám koupil Toyotu GR 86, dvoumístného sporťáka. To auto není ani firemní, opravdu jsem si ho koupil pro sebe, vzal jsem si na něj úvěr. A je skvělé. Ale protože mám velkou rodinu a dohromady máme pět dětí a psa, tak mám ještě dodávku Proace Verso, což není o emocích, ale o pragmatické praktičnosti.

V našem kraji jste partnery Baník Ostrava i HC Vítkovice. Proč jste se spojili s takovými velkými kluby? Co vám to jako firmě přináší?

V Moravskoslezském kraji se nám daří a bereme za samozřejmost, že bychom měli podporovat lokální aktivity, kraj, sport. Naše partnerství s Baníkem Ostrava trvá pátý nebo šestý rok a není postavené jenom na pragmatickém obchodě a marketingu, ale troufám si říct, že i na základních hodnotách a přístupu. I po lidské stránce si s majitelem Baníku, Vaškem Brabcem, velmi dobře rozumíme. To je pro nás velmi důležité. To stejné se týká HC Vítkovice a Aleše Pavlíka. Velmi si vážím obou partnerství a troufám si říct, že nás to velmi zviditelňuje v regionu. My opravdu fandíme Baníku, takže na zápase se Spartou jsem nesměl chybět osobně a podporoval Baník z našeho sky boxu.

Nedávno jste oznámili partnerství i s dívčím týmem Baníku. Proč jste se rozhodli podpořit i holky?

Popravdě jsem nevěděl, že ženský tým Baníku Ostrava existuje. Zjistil jsem to až čistě náhodou u třetího piva po jednom zápase áčka Baníku na stadionu ve Vítkovicích. Kde jsem potkal dvě holky a ptal jsem se, odkud jsou, a zjistil jsem, že jsou to slečny, které hrají fotbal za Baník. Samozřejmě posílen pivy jsem obratem začal domlouvat spolupráci. Přišlo mi logické, že když podporujeme chlapy, měli bychom podporovat i holky, byť je mediálně není tak vidět a svoje domácí hřiště mají v Radvanicích za hospodou. Ale hrají první ligu. Vždycky to přece není jen o tom, že by člověk měl být první, druhý, třetí. Je to i o neustálé práci a souboji s osudem. My jim držíme palce a budeme je podporovat dál.

Chystáte i jiná partnerství podobného typu?

Vedeme kontinuální komunikaci, za to u nás primárně odpovídá marketing, který vede Petra Kruntorádová. Jsou to věci, které neustále konzultujeme a vyhodnocujeme příležitosti, které přichází. Pro nás jsou důležité i další regiony, potřebujeme posílit náš zvuk a naše jméno i v Praze. Budeme se poohlížet i po Praze. Ale Sparta to určitě nebude! Rozhodně nebudeme v Praze nikoho podporovat v hokeji ani ve fotbale, to by nedávalo smysl. Podíváme se trošku jinam. Dlouhodobě máme navázané partnerství s českým olympijským týmem bobistů.

Jaký byl rok 2023 pro Autobond jako firmu?

To záleží na tom, z jakého úhlu pohledu to vezmeme. Z čistě ekonomického pohledu, to dost pravděpodobně bude rok historicky nejúspěšnější. Myslím, že takový rok se nebude dlouho opakovat, protože přece jen teď jsme všichni konfrontováni s klesající poptávkou, která celkem logicky přichází po několika letech období, kdy auta prostě chyběla. Situaci kolem aut, dodávek a chybějících čipů známe všichni. Situace se mění. Nyní je spíše lehký převis nabídky nad poptávkou. Tento rok čekám výrazně složitější. Ekonomika asi nebude vypadat tak, jak vypadala v minulém roce. Ale rok 2023 pro nás byl z pohledu ekonomiky super silný a máme na čem stavět.

Celou dobu koukám na vaši nástěnku a vidím medaili z Beskydské sedmičky. Kdy a proč jste ji šel?

Já mám Moravu strašně moc rád. Beskydy jsem dlouhou dobu skoro vůbec neznal, začal jsem je poznávat asi před třemi lety prvním výstupem z Malenovic na Lysou a pak dolů. Začalo mě to bavit. Postupně jsem si cíleně plánoval výlety do Beskyd při služebních cestách, kdy většinou bydlíme v partnerském Golf & Ski resortu Ostravice. A loni jsem se rozhodl, že absolvuju Beskydskou sedmičku, což je kultovní závod přes hlavní hřeben Beskyd. Bylo to úžasné. Musím se přiznat, že po vylezení prvních dvou kopců jsem trošičku váhal, jestli jsem schopen to vůbec dokončit, ale bylo to skvělé. A už v cíli ve Frenštátě jsem věděl, že půjdu znova.


Foto: Vladimír Pryček/Magazín PATRIOT

Šel jste ve dvojici, nebo sám?

Byl jsem registrovaný jako jednotlivec, ale šli jsme s kamarádem spolu. Říkali jsme si, že pokud to nebude nezbytně nutné, tak se nebudeme opouštět, což jsme nakonec dodrželi, byť kamarádovi dvacet pět kilometrů před cílem odešly kolena, tak jsme kopce dolů scházeli hodně pomalu. Jinak bychom to možná dali pod dvacet hodin – to bude výzva na příští ročník. Byla to skvělá zkušenost.

Takže letos budete na startu Beskydské sedmičky znovu.

Ano, budu na startu znovu. Doufám – pokud se mi podaří získat registraci. Strašně se na to těším. Morava a Ostravsko pro nás opravdu není jen pragmatické místo, kde vyděláváme peníze. Snažíme se v regionu být, pochopit ho, máme ho rádi. Je to pro nás radost, když sem jedeme, když můžeme podnikat a podporovat lidi i místní kulturu a sport. Je to fajn. Na Moravě se nám daří po všech stránkách.

Vaše kolegyně mi prozradila, že prý budete závodit na olympiádě. To mě zajímá!

Toyota je partnerem Olympijských a paralympijských her v Paříži v roce 2024. V rámci Evropy měli všichni zaměstnanci Toyoty i dealerských sítí možnost stáhnout si aplikaci Toyota Start Your Impossible. V průběhu roku v ní sbíráte body za chůzi, běh a další cvičení. Byla to celoevropská výzva a kdo splnil úkoly v rámci měsíců, mohl se dostat do slosování o účast na olympijských hrách v Paříži na maratonu. A z dvě stě padesáti lidí vylosovali mě. Samozřejmě nepoběžím ten olympijský maratonský závod, ale poprvé v historii olympijských her se pak na stejné trati poběží závod pro veřejnost, kde se startovné dá vyhrát jen pomocí soutěží a losů. Doufám, že mě zdraví nezradí a že si to budu moct zaběhnout. Byť je to ještě horší než Beskydská sedmička.

Bude to váš první maraton?

Bude to můj šestý nebo sedmý. Už vím, jaké to je, a B7 je proti maratonu opravdu jednodušší. Čtyřicet dva kilometrů po asfaltu je strašně daleko. A ještě bude v srpnu v Paříží hodně teplo.

Petra Kruntorádová: Chtěla bych říct, že Petr se ve výzvě umístil v pořadí v České republice třetí celkově. Reprezentuje nás opravdu moc dobře!

Petr: To je známka toho, že asi chodím stále málo do práce, když si mohu dovolit tak moc sportu a pohybu.

Sdílejte článek