České závodníky letos na Dakaru podporuje i slezská technika!
Tým Instaforex Loprais Praga odcestoval na konci roku se dvěma závodními kamiony do Saúdské Arábie na Rallye Dakar.
České posádky jistí doprovodné vozidlo, které společnost Smolo Hydraulics doplnila o nezbytnou výbavu – hydraulickou ruku.
Zruční mechanici, kteří českou posádku doprovázejí v servisním voze, se na rozdíl od posledních let budou starat nejen o Lopraisův závodní kamion Praga V4S DKR, s motorem Iveco o výkonu neuvěřitelných tisíc koní, ale také o druhý vůz Tatra Jamal-Queen.
Za jeho volantem se na Dakar po roční absenci vrátil Jan Tománek. Pro Aleše Lopraise, jehož strýc Karel Loprais vyhrál Dakar šestkrát, to tak je v pořadí 15. start v super maratonu.
S ohledem na vývoj pandemie se český tým musel vzdát plánovaného podzimního testování na Arabském poloostrově. Počátkem listopadu naposledy prověřil vůz v sousedním Polsku, pak už následovalo balení a odjezd do Francie k nalodění soutěžních i doprovodných vozů.
"Projekt servisního vozidla pro Rallye Dakar 2021 jsme realizovali jsme společně s kolegy z PRAGA-Automotive, kteří na podvozek TATRA PHOENIX 6x6 dodali skříňovou servisní nástavbu. Díky dobrým referencím se na nás obrátil jednatel společnosti Roman Flandera," říká manažera obchodu Smolo Hydraulics Jan Hořčica.
"Tato Tatra má primárně sloužit jako mobilní servisní zázemí. Mechanici v něm budou po dobu závodů bydlet. Jedno spací místo je v nástavbě Pony nad kabinou, další čtyři lůžka se nacházejí hned za kabinou. V zadní části je prostor pro servisní zázemí a náhradní díly. Celá střecha skříňové nástavby je vyztužená a uzpůsobená pro převoz náhradních kol. Nad nimi je stahovací střecha pokrytá solárními panely, které dobíjejí baterie v zadním převisu vozidla.
Náš jeřáb HMF 1010 K2 s rádiovým ovládáním je v zadní části. Letos má především napomáhat při jednotlivých opravách. Jen pro představu, technici musí při výměně pneumatiky sundat ze střechy náhradní kolo, které váží zhruba 150 kg! Ruka bude nápomocná také při opravách náprav, motoru atd., tedy u všech manipulací s těžkými předměty.
V roce 2022 se má využívat pro výměnu solárních baterií. Proslýchá se totiž, že Rallye Dakar 2022 by mělo jet plně elektrické vozidlo, pro které budou nejpodstatnější právě solární baterie. Ty vyvíjí podle svého patentu firma HE3DA, která má závod v nedaleké Horní Suché. Jejich akumulátory jsou plně recyklovatelné, v porovnání s konkurencí mají mnohem větší kapacitu, při zachování stejných rozměrů, a rychleji se nabíjejí."
Je v jeřábu nějaká vychytávka pro specifika pouště, třeba proti zanesení jemného písku do hydrauliky?
Nemusela být, protože naše jeřáby standardně zvládají veškeré náročné podmínky. Laicky se jedná o hydraulický jeřáb s rádiovým ovládáním, s horizontálním dosahem 7,5 m a nosností na konci 1 270 kg. Je vybaven hydraulickým chladičem oleje a přídavným světlem na rameni. Na přání zákazníka jsme ho dovybavili přídavnou hydraulickou rukou, na kterou je napojen hydraulický rotátor s hákem. Obsluha může přes dálkový ovladač pomoci servisním technikům při manipulaci s břemenem.
Na vozidle je nápis HE3DA, spolupracujete s touto inovátorskou českou firmou na výrobu akumulátorů?
Naše spolupráce začala tímto projektem. V současné době probíhá zaškolování obsluhy a servisních techniků, aby si byli schopni sami pomoci v případě potíží během závodů.
Loprais jel zátěžové jízdy v Polsku, servisní vozidlo také?
To pouze doprovází závodní speciály po zpevněných cestách, nekopíruje celou trasu rallye. Na to je příliš dlouhé, hodně vysoké, má vysoko těžiště a je těžké. Vždyť veze celé servisní zázemí, nádrže s vodou, náhradní kola a díly.
Budete se zajímat o výsledky českého týmu v lednové rallye?
Určitě. Je nám ctí, že jsme mohli být součástí týmu, který koncepci tohoto vozidla vytvořil a realizoval. Věřím, že nás tato nová spolupráce opět posune dopředu a otevře nám ve Smolo Hydraulics nové možnosti.