Společnost
10/09/2020 Jaroslav Baďura

Atraktivity zdarma přivedou i v těžkých dobách turisty, říká Jan Krkoška

Věřím, že se nám podaří znovu nastartovat ekonomiku a pomoci i turistickému ruchu, říká ​Jan Krkoška, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro cestovní ruch.

Když jsme spolu mluvili před dvěma lety v rámci seriálu rozhovorů Kraj v poločase, tak vše vypadalo poměrně idylicky. Rozjížděly se nové projekty, zvyšoval se počet turistů v našem kraji. Nicméně poté přišla světová pandemie. Jak velké škody napáchala, pokud jde o cestovní ruch v našem kraji?

COVID-19 opravdu napáchal velké škody také v rámci cestovního ruchu a cesta zpátky bude velmi těžká a zdlouhavá. Nebude to vůbec jednoduché, budeme začínat v podstatě úplně od začátku. Již v loňském roce se nám podařilo překonat milion návštěvníků, kteří se u nás ubytovali, za což jsem byl opravdu rád. Pád, který přišel, pro nás znamená vymýšlení naprosto nové koncepce cestovního ruchu, která bude směřovaná hlavně na náš kraj a na naše krásná místa.

Bude to tedy tak, že změníte koncepci i do budoucna, nebo se jedná jen o letošní rok, kdy lidé nemohou tolik cestovat do zahraničí?
Rozhodně se musí změnit ta letošní. Cestovní ruch potřebuje v dobrém slova smyslu nakopnout. Takže k nám musíme nalákat návštěvníky a zároveň turistickou sezónu prodloužit. Proto jsme přišli s projektem ATRAKTIVITY ZDARMA, díky kterému turisté nemusí v řadě míst platit vstupné. Zapojilo se několik desítek hradů, zámků a dalších atraktivit. Věřím, že tato nabídka lidi do našeho kraje naláká. Nebudou sice platit vstupenky, ale peníze u nás utratí v restauracích, zaplatí si ubytování, budou tu čerpat palivo. Zkrátka se m přivezou peníze.

Jak se tento projekt rozvíjí, máte na něj dostatek zájemců?
Zapojily se všechny krajské příspěvkové organizace, takže v září a v říjnu se nebude platit vstupné na Sovinci, v Archeoparku v Chotěbuzi, v krajských muzeích nebo třeba v Kuníně na zámku. Do programu se přihlásilo dalších několik desítek provozovatelů, takže lidé už vědí, že nulové vstupné je i ve Světě techniky v Dolních Vítkovicích v Ostravě, na hradě Starý Jičín, ve Studénce ve Vagonářském muzeu nebo na Stezce Valaška.

Máte nějaké informace o tom, že pandemie některé poskytovatele zasáhla až devastačně? Bude muset někdo skončit?
Já bych si moc přál, aby tomu tak nebylo a aby mohli všichni v rámci cestovního ruchu podnikat dále. Ale domnívám se, že některým jednoduše dojde jak ekonomická, tak i psychická síla na to, aby nějakou turistickou službu provozovali i dále. Nerad bych spekuloval o tom, o koho se jedná, ale máme signály, že bez pomoci vlády někteří pokračovat nebudou. Nedávno vyšla pozitivní zpráva, která oznámila vládní podporu pro hotely, a to částkou do 400 korun na pokoj. Na tomto jsme v našem kraji odvedli také velký kus práce, když jsme se snažili, aby byl tento návrh přijat.

Jaké jsou podle vás nejzásadnější věci, které se v cestovním ruchu povedly? Jak se například daří podporování turistiky v Jeseníkách?
Myslím si, že zrovna Jeseníky, které jsme chtěli propojit s Olomouckým krajem hlavně marketingově, se nám povedly. Pořádali jsme společně několik veletrhů, stejně tak jsme vytvořili síť nabíjecích stanic pro elektrokola po celém území Jeseníků. Vlastní síť dobíjecích stanic a půjčoven elektrických kol má i Moravskoslezský kraj. Spolu s investicemi, které pomáhají zkvalitňovat a modernizovat služby jesenických hor, rok od roku obliba Jeseníků stoupá. Dnes se můžeme pochlubit nejmodernější lanovkou, stejně tak aktualizací cyklostezek, budují se další moderní centra, která turisty lákají. Nesmíme ale zapomenout také na Slezskou Hartu, která prošla zásadní změnou. Když jsme před necelými čtyřmi lety nastoupili do funkce, bylo vidět pouze vodní plochu, ale dnes už tam jsou stezky, kiosky, toalety, převlékárny, pět multifunkčních mol, kde přistává nová elektro-loď a také menší výletní loď Santa Maria.

Když se člověk podívá na váš facebookový profil, je vidět, že si turistiku opravdu užíváte nejen jako člověk, který vymýšlí, co nového udělat, ale i jako aktivní občan. Často si služby zkoušíte i na vlastní kůži, baví vás to?
Já bych řekl, že člověk by si měl vždy vyzkoušet, zda budou tyto služby bavit i ostatní. Mojí výhodou je můj osmiletý syn, který mě, dá se říct, nutí, abych tyhle věci zkoušel. Celková turistika se v podstatě tvoří primárně pro rodiny s dětmi a až poté přicházejí na řadu senioři a teenageři, takže jakmile jsou spokojené naše děti, jsou spokojení všichni.

Nedávno jste si jednu z atrakcí vyzkoušel doslova vlastní kůži, kdy vás museli odvézt do nemocnice, co přesně se stalo?
Jelikož rád jezdím nejenom na lodích, ale také na kolech, tak jsem se jeden víkend věnoval dětem a měl jsem pád, který mě stál pět týdnů léčby. Skončil jsem v bezvědomí po osmimetrovém letu vzduchem. Každopádně jestli mohu něco doporučit, tak to jsou kvalitní přilby, které mohou mnohdy zabránit opravdu velkým úrazům. Já jsem toho příkladem.

Poměrně zajímavým směrem se kraj vydal, když se rozhodl pořádat konferenci pro mladé youtubery, hodláte v této aktivitě pokračovat?
Když jsme se o konferenci TBEX poprvé dozvěděli, zvažovali jsme, co nám to jako kraji může vlastně přinést. Když se na to dívám zpětně, tak to byla velmi důležitá cesta, která nám ukázala nový svět teenagerů a moderních technologií. Určitě bych byl tedy rád, kdybychom v tom pokračovali. V jednu chvíli tady bylo na jednom místě obrovské množství mladých, zajímavých a respektovaných lidí, kteří pozitivně reagovali na náš kraj. Psali o nás a svých zážitcích v Moravskoslezském kraji blogy, točili videa, zvali k nám ostatní milovníky cestování z celého světa. Samozřejmě nejde s jistotou říci, že za nárůst návštěvnosti našeho kraje vděčíme přímo akci TBEX, ale věřím, že konference pozitivní dopad měla.

Tahle nová generace má často i úplně jiný úhel pohledu na svět, souhlasíte?
Ano, jsou to různé typy lidí, kteří se například na Dolní Vítkovice či na Jeseníky a Beskydy dívají naprosto jinak a umí nás prodat i v zahraničí tak, jak my bychom to nikdy nezvládli. Stačí jim k tomu v podstatě jeden klik.

Kromě klasických způsobů turistiky, jakými jsou kola, lodě, lanovky, podporujete i nové progresivní a moderní možnosti, jakými jsou například jóga pointy, v jakém jsou momentálně stavu?
Budou se instalovat na začátku září. Máme vytipováno několik lokalit, kde je budeme chtít instalovat. Bude se jednat o místa, kde se lidé budou moci zastavit, nadechnout a relaxovat. Je to v podstatě cíl moderní doby, kdy je na prvním místě životní styl.

Je něco, z čeho máte největší radost, a i kdyby už nic jiného v tomto funkčním období nevyšlo, tak tohle po vás rozhodně zůstane?
Na prvním místě bych určitě zmínil spolupráci se všemi kolegy na krajském úřadě. Celý tým má ohromnou sílu, všichni jsou velmi pracovití a loajální a je potřeba říct, že jsme ani jednou nezakopli. Patří jim velké poděkování. Na druhém místě bych shrnul to, že se nám v rámci evropských fondů podařilo dostat do našeho kraje více než 14 miliard korun na projekty. Ať už jsou to projekty ve školství, sociálních službách, podnikavějším regionu. Je to číslo, které si zaslouží pozornost a díky němu máme rozjetých opravdu mnoho projektů.

Předpokládám tedy, že byste se stejným týmem chtěl pokračovat i po dobu dalších čtyř let, je to tak?
Je to přesně tak. A byl bych rád, kdyby na hejtmanství pokračoval celý stávající tým. Nejen pro to, že jsem konzervativní člověk, ale jsem si také jistý, že se mohu na všechny kolegy spolehnout.

Jako pro zástupce cestovního ruchu pro vás bude pokračování možná jedno z nejtěžších. Pokud bych se vás zeptal na plány do příštího funkčního období, co byste zmínil jako váš největší cíl?
Jsou dvě cesty, které budou velmi těžké. Jednou z nich je rozjezd ekonomiky, protože v naší oblasti nemáme jen cestovní ruch, ale také rozvoj podnikání a je třeba docílit toho, aby se ekonomika opět nastartovala. Budeme se snažit podpořit malé, střední i velké podniky. V cestovním ruchu pak bude záležet na tom, jestli se zvedneme ze dna. Je třeba, aby hotely v Ostravě, Havířově i v Krnově a v dalších městech přivítaly co nejdříve první podnikatele a turisty, aby se vše rozjelo. Řekl bych, že okrajové hotýlky a penziony letošní sezónu ještě nějakým způsobem chytnou, ale u měst to bude o mnoho těžší. Bude třeba naprosto změnit charakter marketingu.

Čeká vás tedy dost práce, chce se vám do toho?
Je to pro nás obrovská výzva, ale já věřím, že s týmem, který tady je, to zvládneme.

Sdílejte článek