Nejnovější zprávy: Noční kontrola na zastávce Stodolní: deset procent cestujících bez jízdenky Bazaly mají 60 let. Podívejte se, jaké byly kdysi a jak vypadají teď

Byznys

Turisty v jihoamerické poušti vozí speciální Tatrabus

Do portfolia kopřivnické automobilky Tatra tradičně patří projekty speciálních vozidel. Jedním z nich je unikátní terénní autobus, který již více než půl roku vozí turisty v jihoamerické poušti Atacama.

Tatrabus v jihoamerické poušti Atacama (Foto: tatra.cz)

Jak koncem ledna informovala společnost Tatra Trucks, šestihodinová jízda autobusem, který je postaven na podvozku klasické modelové řady Tatra Phoenix, turisty dostane až do výšky 5 700 metrů nad mořem.

Vznik unikátního "Tatrabusu", který by se proháněl po Jižní Americe, začal v roce 2017, kdy si chilská společnost XPatagonia SpA koupila tatrovácký podvozek v provedení 8x8.

"V Itálii na náš podvozek s kabinou nejprve namontovali autobusovou nástavbu a poté byl hotový vůz převezen lodí do Chile. Do provozu se dostal až v druhé polovině roku 2018, jelikož bylo nejprve potřeba vyřídit v Chile registraci vozidla," uvedl v tiskové zprávě Vlastimil Kučera, projektový manažer společnosti Tatra Trucks.

Speciální vůz má čtyřnápravový podvozek s pohonem všech osmi kol, automatickou převodovku a motor Paccar MX340 o výkonu 460 HP. Zajímavostí jsou hned tři řiditelné nápravy, a to první, druhá a čtvrtá, které vozu propůjčují výborné manévrovací schopnosti.

Ty jsou potřebné na úzkých horských silničkách, v prudkých stoupáních a klesáních i v dunových polích. Tatrabus, kterému místní přezdívají Trekker, má ve své výbavě i systém centrálního dohušťování pneumatik, díky kterému řidič může měnit tlak v pneumatikách v závislosti na podmínkách přímo z kabiny.

Vůz je vybaven třemi monitory a čtyřmi kamerami, jedna z nich je dokonce infračervená a umožňuje jak bezpečnou jízdu v noci, tak pozorování hvězd nebo nočního života zvířat.

Jelikož se speciální autobusová Tatra Phoenix vydává do velkých nadmořských výšek, je k dispozici i zásoba kyslíku.

V Tatrabusu jsou zabudovány dvě velké nádrže a jedna menší regulační, které dokážou pomocí kyslíkových dýchačů 34 cestujícím a posádce poskytnout životně důležitý kyslík na dlouhé desítky hodin.

Foto dne