Sport
16/08/2023 Václav Menšík

Test: Canyon Ultimate CF. Tohle je profesionální nářadí!

Z testů novinek ze světa motorů jsme na pár letních týdnů přesedlali na kolo! A stálo to za to, s některými bickyly je vskutku radost jezdit.

Výrobce kol Canyon před lety pořádně rozvířil stojaté vody tradičního cyklobyznysu. Aby zajistili svým zákazníkům velmi zajímavé ceny, přišli Němci z Koblenz s modelem přímého prodeje kol z výroby rovnou k zákazníkovi domů. Dávno před tím, než podobný obchodní model proslavila Elonova tesla.

Vy si prostě kolo vyzkoušíte na některé z testovacích akcí, obhlídnete třeba na veletrhu a pak v klidu vyberete na webu, aby vám přišlo pohodlně až domů. Paráda!

Tenhle prodejní model a agresivní cenová politika si rychle získaly přízeň zejména zkušenějších cyklistů. Schválně zkuste sledovat, kolik těchhle německých kol potkáte u kaváren a hospůdek, oblíbených cyklisty.

Kdo má před jednoduchým složením kola respekt nebo potřebuje poradit a chce si kolo přebrat pěkně ve stylu, může si jej nechat připravit v novém servisním a předávacím centru Canynon v Opavě.

A přesně tam mířím já. Redaktor prestižního magazínu nebude sedět v koutě! Nechci dělat ostudu, tak si pro to kosmické kolo přijedu kosmickou Teslou. To dá rozum, když ten byznys dělají podobně.

Zázemí pro cyklistickou značku se nachází hned vedle značkové prodejny piva. Tady je svět ještě v pořádku! A to se prostě musí líbit.

Kolo už na mě čeká. Na exkluzivním předávacím místě, které tu mají připraveno pro náročné zákazníky. Sednu si na gauč, ze kterého se kochám svým kolem a moudře pohovořím s kluky z Canyon. Dostanu školení o výbavě a vychytávkách kola, vlastnostech karbonu, který je tu úplně všude i o dobíjení elektronického řazení, což nebudu potřebovat, protože elektronické Shimano Ultegra vydrží řadit po tisíce kilometrů. A tolik já zase za těch pár týdnů, co bude silniční kolo moje, nenajedu.

Po příjemné půlhodince s techniky už vím, že můj Canyon má certifikaci UCI a taky integrovaný wattmetr Shimano 4iiii. Informací o svém bídném výkonu tak budu mít víc než dost a kdyby na to přišlo, mohl bych vyrazit s balíkem přímo na děsivý Galibier.

Laik fakt nepozná rozdíl mezi tímhle strojem a mašinou, kterou sedlá Mathieu van der Poel, toho času samozřejmě na trati slavné Tour de France. Jak se ukáže později, rozdíl je hlavně v tom, že ten borec tam jede tak trojnásobné Watty. Každý den. Já vyjedu dvakrát za týden a zbytek dní si lížu rány. I v mém případě ovšem každý jeden ušetřený Watt rozhoduje o úspěchu a neúspěchu. Ale sluší nám to oběma. Mathieu na francouzských silnicích, Václavovi v Nízkém Jeseníku. A to je přece základ cyklistiky po čtyřicítce, protože není důležité, jak ti to jezdí, ale jak u toho vypadáš!

To kolo ovšem jezdí skvěle! Geometrie karbonového rámu, optimalizovaného v aerodynamickém tunelu, přímo vyzývá k tomu, abych se do pedálů pořádně opřel. Když jdu ze sedla, tak mých sprinterských devadesát kilo s rámem ani nehne.

Kombinace vysokých karbonových ráfků, pevných os v nábojích kol, tuhého rámu, karbonového jednodílného kokpitu a řídítek funguje prostě dokonale. V závodním pelotonu mimořádně funkční, před kavárnou mimořádně krásný.

Krom toho, že pevné osy, které možná znáte z horských kol, jsou přínosem pro tuhost celého kola, jsou naprosto blbuvzdorné. Nemusíš zápasit s rychloupínákem a vždycky to kolo okamžitě nasadíš správně. To se hodí nejen při defektu na Staré dámě.

Pozorný čtenář si jistě všiml, že Canyon nemá lanka od přehazovaček a má kotoučové brzdy. Staromilci reptají, já říkám jednoznačné a rozhodné ano! Elektronické řazení Shimano mění převody, jak když bičem mrská a nikdy se nenechá rozhodit. Hydraulické kotoučové brzdy se skvěle dávkují a hlavně, fungují i za deště a mokra, což se o klasických špalících zejména v kombinaci s karbonovými ráfky úplně říct nedalo. Jedním slovem paráda a já už nikdy nechci jinak!

Nenechte se zmást, on je tenhle Canyon opravdu zrozen k rychlosti a závodění, ale to neznamená, že vás bude týrat. I na delších vyjížďkách je pohodlný, skvěle tvarované sedlo a karbonová sedlovka vás nebudou trápit ani po celém dni. Pokud to teda nebude první jarní švih, ten protrpí úplně všichni. I van der Poel.

Vracení Canyonu zpátky do Opavy ovšem bolestivé bylo. Loučil jsem se vážně nerad, protože moc lepších kol pro trochu té staré dobré silniční cyklistiky na trhu nenajdete. Jo, i na prahu čtyřicítky se člověk může zamilovat.

Canyon Ultimate CF SL 8 Aero

Rám: Canyon CF SL Aero

Pohon: Shimano Ultergra Di2 12-speed

Kola: DT Swiss ARC 1600

Cena: 122.799 Kč

Sdílejte článek