Sport
11/10/2023 Jan Petrus

Renesance na fotbalových stadionech. V Ostravě už fandí i mladí chachaři

Foto: Marek Dušek

Zelená je tráva, fotbal to je hra. Však to znáte. Fotbal je milovaný i nenáviděný společenský fenomén, který v lidech vyvolává silné emoce. Největší neshody panují okolo kultury na stadionech. Část lidí má pocit, že se jedná o nebezpečné prostředí, kam se rozhodně nemá chodit, natož aby tam snad člověk ještě bral děti. Jiní si naopak víkendy bez návštěvy ochozů nedovedou představit.

Tento rok se v nejvyšší soutěži Fortuna lize naplno projevil pozoruhodný trend, který nabíral na síle už v předchozích sezonách. Na tribuny se vrací lidé ve velkých počtech. Zároveň se kluby poprvé po revoluci důkladně zaměřují na to, aby si člověk ze stadionu odnesl pozitivní zážitek a zase se na něj vrátil. Marketing snad poprvé necílí pouze na muže, ale také na ženy a děti.

V principu se nejedná o nic nového. Jako každý podnikající subjekt si i velké sportovní kluby uvědomily, že o platícího zákazníka je potřeba bojovat, aby si o víkendu vybral k návštěvě právě fotbalový stadion a nedal přednost jiné atrakci. Jakmile už na stadionu jednou je, musí o něj být patřičně postaráno. Nedá se spoléhat pouze na to, že vše obstarají hráči tím, že porazí soupeře, zvlášť když konečný výsledek zápasu je dopředu nejistý.

Jak už to v Česku bývá, jdou sem trendy ze zemí na západ od nás. Majstrštyk se povedl fotbalovému klubu z Kodaně, který ve svém městě udělal z jednotlivých zápasů plnohodnotnou celodenní zábavu tím, že o každém domácím fotbalového zápase začal přemýšlet jako o jednorázové akci, o které ví celé město. Co se tedy děje v arénách napříč republikou? A čeho se podařilo dosáhnout na Ostravsku?

Návštěvnost v Praze vystřelila raketově vzhůru. K dlouhodobě úspěšné Slavii se jarním titulem přidala Sparta, jejíž marketing bývá hodnocen jako ten nejlepší v lize a na oba kluby chodí vyprodané stadiony. K nim se přidal Hradec Králové, kterému se podařilo otevřít zcela nový stadion o kapacitě 9 300 lidí, na nějž čekaly doslova generace tamních fanoušků.

Selátko i DJ

Nevšední recepty na to, jak lidi přilákat na produkt jménem fotbal, zkouší všude po republice. Sigma Olomouc spustila fanzónu, kde se v čase naší návštěvy s Baníkem grilovalo selátko a hrál DJ, jehož fotka oběhla sociálně sítě v Česku i zahraničí. Na samotný zápas pak dorazilo 10 tisíc natěšených diváků. Teplice, které udělaly rebranding a vyrazily do letošní sezony s novým klubovým znakem, vyprodaly svou kolekci dresů tak rychle, že se letos vůbec nedostalo na všechny zájemce.

Tato euforická vlna se do jisté míry projevuje i v Ostravě, rozhodně u nás ale nedosahuje návštěvnost takových čísel jako v hlavním městě. Zatímco počet permanentkářů se drží na čísle okolo sedmi tisíc, což je stejně jako před rokem, průměrná návštěva po šesti domácích zápasech naopak vyskočila z 6674 na 7771, což už je chvalitebné. Oslovený tiskový mluvčí Baníku Marek Lorenc to vyjádřil stručně a výstižně: ,,Byli bychom rádi, aby se běžným standardem staly dvouciferné návštěvy.“

Mladí chachaři

Stejnou tužbu, tedy scházet se na ochozech v mnohem větších počtech, má i fanouškovská obec, která je už tradičně velmi aktivní po své vlastní ose. Letos je její asi nejviditelnější aktivitou stal sektor Mladí chachaři s vlastním speakerem i některými unikátním pokřiky. Mladí chachaři už si dokonce odbyli i výjezd na Sigmu, kam jeli sympaticky oděni do modré, aby je v záplavě bíle oděných Baníkovců bylo vidět a neztratili se. Před domácím zápasem se Zlínem se zase uskutečnil efektní pochod fanklubů od nádraží Vítkovice na stadion, což je opět příklad velmi pozitivní tradice okoukané ze zahraničí.

Fotbalová renesance má i překvapivě nefotbalové dopady, zejména na ekonomiku měst i celé země díky velkým útratám: „Každý víkend se díky fotbalu protočí miliony korun, desítky tisíc lidí vyrazí do ulic měst a na stadiony, stovky až tisíce lidí dostanou práci a další stovky tisíc lidí usedají k obrazovkám,“ píše Filip Horký ve svém komentáři pro fotbalový magazín Football Club vedený ostravským rodákem Karlem Häringem.

Na stadioně se platí kartou

To je mimochodem skvělá motivační zpráva pro Ostravu, která se snaží jako strukturálně znevýhodněný region pořád ještě definitivně dohnat bohatší města. Fotbal jí v tom, jak je vidět, může pomoci. Zatímco kdysi slavné Vítkovice sportovně skomírají, Baník naopak ukazuje, že budoucnost je otevřená a fanouškům se snaží vycházet všemožně vstříc. Letos je tak například poprvé možné všude na stadioně platit kartou nebo vrátit svou permanentku v případě neúčasti na konkrétním zápase zpět do prodeje a uvolnit tak potenciálně lukrativní místo k sezení jiným.

Karviná jako jeden z nejsympatičtějších malých klubů v lize může svou troškou do mlýna přispět také. Letos prodala dvojnásobný počet permanentek a daří se jí i s prodejem dresů v typické zelené barvě. Podle tiskového mluvčího Adama Januszka si lidé téměř vždy nechávají na dres natisknou buď jméno oblíbeného hráče, nebo svou přezdívku. Stadion má Karviná dávno postavený, lidem tedy nic nebrání vyrážet za sportovní zábavou do důstojného prostředí.

Pokud se i vy osobně chcete přesvědčit o tom, jak to dnes funguje na fotbale, pak o víkendu zamiřte na vám nejbližší prvoligový stadion. Nezapomeňte ale předtím udělat zastávku ve fanshopu, ať nepřijdete v červeném tričku mezi modrobílé. Jednotný vzhled plných tribun totiž následně na fotkách a v televizi vypadá moc hezky.

Sdílejte článek