Nejnovější zprávy: Století objektivem Ostravanů: Hotel Balnar na Kamenci U obce Ostravice v Beskydech lidé údajně spatřili medvěda

LEGENDY MHD

Legendy ostravské dopravy: Trolejbus, který jezdil v Ostravě 35 let!

Magazín PATRIOT a Dopravní podnik Ostrava připravili seriál, ve kterém postupně představí legendární vozy ostravské hromadné dopravy.

Foto: Archiv

Na sklonku roku 1961 zahájili v Ostrově nad Ohří, kam byla výroba škodováckých trolejbusů v roce 1960 přenesena, sériovou výrobu nového typu Škoda 9 Tr, který se ve výrobním programu udržel až do roku 1982.

Během té doby bylo dopravním podnikům dodáno neuvěřitelných 7 452 trolejbusů tohoto úspěšného typu. V různých modifikacích byly v provozu v tuzemsku, ale převážná část byla určena na export.

Naprostá většina z nich směřovala do měst tehdejšího Sovětského svazu. Dodávány byly také do Polské lidové republiky, Německé demokratické republiky, ale bylo možno se s nimi setkat i v indické Bombaji (v levostranném provedení), norském Bergenu nebo afghánském Kábulu.

V Ostravě byly trolejbusy Škoda 9 Tr v historii nejpočetnějším typem, v různých modifikacích jich bylo v letech 1962 až 1981 zařazeno do provozu celkem 75.

Mezi nimi bylo 14 vozů pro městskou dopravu méně vhodného dvoudveřového exportního provedení (čísla 48 až 57 a 75 až 78), tři byly pořízeny jako ojeté z Pardubic (čísla 80, 3085 a 3086).

Od roku 1979 jsou postupně vyřazovány, poslední pravidelná jízda „devítkou“ po ostravských ulicích se konala 20. května 1997.

Náš historický vůz číslo 82 pochází z 23. exportní výrobní série verze Kábul, proto musel být ještě před zařazením do provozu v Ostravě upravován. Je to dvounápravový trolejbus třídveřového provedení s celokovovou karosérií a usměrněným pohybem cestujících při jednoslužném provozu.

V průběhu provozního nasazení nebyl historický trolejbus číslo 82 podstatně upravován. V roce 1978 byla odstraněna pokladna s vydavačem jízdenek u řidiče a vůz byl přizpůsoben provozu v systému mechanizovaného odbavování cestujících.

V roce 1979 obdržel nové evidenční číslo 3082. Po vyřazení z osobní dopravy v roce 1988 byl převeden jako cvičný ke středisku výchovy pracujících, vybaven sedadlem instruktora a přečíslován na 8302.

Jako muzejní je využíván od roku 1990 a v současné době je až na drobné detaily upraven do stavu po zařazení do provozu.

Seriál čerpá z knihy Katalog historických vozidel Dopravního podniku Ostrava kolektivu autorů. Text vytvořili Jiří Boháček a Petr Mitáček, fotografie poskytla celá řada dárců, zaměstnanců a příznivců Dopravního podniku Ostrava.

Foto dne