Nejnovější zprávy: Století objektivem Ostravanů: Hotel Balnar na Kamenci U obce Ostravice v Beskydech lidé údajně spatřili medvěda

LEGENDY MHD

Legendy ostravské dopravy: Nezapomenutelný a krásný "Erťák"

Magazín PATRIOT a Dopravní podnik Ostrava připravili seriál, ve kterém postupně představí legendární vozy ostravské hromadné dopravy.

Foto: Archiv

Autobusová městská hromadná doprava byla v Ostravě zahájena 14. dubna 1930 jako doplněk dopravy tramvajové pro připojení těch částí města nebo okolních obcí, kam nebyly tramvaje zavedeny.

Ve skromných letech provozu za první republiky byl významný podíl dálkové a zájezdové dopravy. V závěru třicátých let provozovala Společnost moravských místních drah v Ostravě pouhých deset autobusů, převážně značky Tatra.

Obrovský rozmach autobusové dopravy nastal v našem městě po válce, kdy bylo zapotřebí urychleně zajistit přepravu pracujících z rodících se sídlišť do budovaných průmyslových závodů.

Již od roku 1947 byly dodávány na svou dobu pokrokově řešené autobusy Škoda 706 RO s trambusovou karoserií, které v roce 1959 nahradil modernizovaný typ Škoda 706 RTO.

Kompletní podvozky těchto autobusů včetně motorů byly výrobkem továrny LIAZ, na jejich karosování se podílelo více podniků, včetně zahraničních. Z tuzemských to byla zejména Karosa Vysoké Mýto a dále LIAZ Rýnovice a SVA Holýšov.

Poslední dodávky dnes již legendárních autobusů RTO pro Ostravu se uskutečnily v letech 1974 a 1975 z automobilky v polském Jelczi jako typ 272E. Celkem bylo u Dopravního podniku města Ostravy v provozu 284 autobusů tohoto typu, z nichž většina byla městského dvoudveřového provedení.

Devět vozů bylo linkových jednodveřových a dva v zájezdovém provedení RTO LUX.

Typickým byl pro ostravskou městskou dopravu provoz autobusů s přívěsy Karosa D 4, B 40 a později Jelcz PO 1E, který se udržel až do roku 1981. Začátek osmdesátých let je také zároveň koncem éry ostravských „erťáků“. V roce 1984 jsou vyřazeny z osobní dopravy a převedeny na služební poslední dva vozy.

V provozu byl později upraven pro jednoslužnou obsluhu pouze řidičem. Po 18 letech provozního nasazení byl převeden jako dílenský vůz do garáží Poruba a přeznačen na D212, od roku 1988 pak 9212.

V letech 1993 až 1994 byla v autobusových dílnách Dopravního podniku města Ostravy na Hranečníku provedena náročná renovace tohoto vozidla, při které mu byl navrácen původní vzhled z poloviny sedmdesátých let.

Jako atraktivní vozidlo bývá nasazováno na různé objednané jízdy, často ve spojení s přívěsem Jelcz.

Seriál čerpá z knihy Katalog historických vozidel Dopravního podniku Ostrava kolektivu autorů. Text vytvořili Jiří Boháček a Petr Mitáček, fotografie poskytla celá řada dárců, zaměstnanců a příznivců Dopravního podniku Ostrava.

Foto dne