Nejnovější zprávy: Ve vlaku cestovala přepravka plná pavouků. Nikdo se k nim nehlásí Konečně! Prostor před Uralem v Zábřehu získá novou tvář

Byznys

Dráhy koupí pro Moravskoslezský kraj pět nových vlaků za miliardu

České dráhy (ČD) pořídí pro Moravskoslezský kraj pět nových vlaků, takzvaných jednotek typu push-pull, celkem téměř za miliardu korun.

Ilustrační foto: zdopravy.cz

Na trať mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem a Frenštátem pod Radhoštěm na Novojičínsku by měly vyjet na konci roku 2020. Nyní dráhy vypsaly výběrové řízení na výrobce těchto vlaků, sdělila mluvčí ČD Monika Bezuchová.

Člen představenstva ČD odpovědný za techniku, servis a majetek Miroslav Kupec uvedl, že jednotky typu push-pull se dráhy rozhodly na trasu mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm objednat kvůli jejich univerzálnosti.

„Jde o netrakční soupravy, to znamená, že je lze na trati nasazovat ještě před plánovanou elektrifikací. V provozu mohou být spojeny jak s elektrickou, tak s dieselovou lokomotivou,“ uvedl Kupec. Takovéto soupravy už podle něj používají dráhy třeba na Slovensku.

Nové vlaky budou moci jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině. Budou mít deset míst v první třídě a 310 ve druhé, elektrické zásuvky nebo nízkopodlažní nástup s místy pro vozíčkáře.

„Tyto moderní soupravy poskytnou komfort podobný vlakům Pendolino nebo InterCity, přitom však reflektují, že jsou určeny pro cesty na kratší vzdálenosti. Samozřejmostí tak bude velkoprostorový interiér, účinný systém větrání, vytápění a klimatizace, bezbariérové vakuové WC, informační tabule s možností akustického hlášení či zásuvky pro notebooky. To vše by mělo zásadně zvýšit pohodlí a komfort cestujících,“ uvedl člen představenstva ČD zodpovědný za regionální dopravu Ludvík Urban.

Dráhy by nové vlaky chtěly společně s Moravskoslezským krajem pořídit s pomocí evropských dotací. Bezuchová uvedla, že dopravní model nasazení těchto souprav už dráhy projednaly s krajem a společností Koordinátor ODIS, která v Moravskoslezském kraji řídí systém hromadné dopravy.

Trasa mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem a Frenštátem pod Radhoštěm je čtvrtou nejvíce vytíženou příměstskou tratí v kraji.

Foto dne