Byznys
08/08/2017 Jaroslav Baďura

Bez spolupráce nepřežijeme, říká jednatel společnosti IQ kuchyně Radim Věntus

Setkávání, spolupráce, vyměňování zkušeností – to vše patří stále častěji nezbytně k úspěchu v byznysu.

Někteří podnikatelé tvrdí, že na podobné akce, jako jsou pracovní snídaně, konference, a další podobné akce nechodí, že nemají čas, protože musí podnikat, nic prý jim to nedává.

Co spolupráce v rámci BusinessConu dává vám?
Já jsem bytostně přesvědčen o tom, že bez spolupráce nepřežijeme. Na posledním pracovním setkání BusinessCon klubu v ostravském Impact Hubu jsme během několika minut dokázali díky zapojení chytrých lidí mnohdy z úplně jiných oborů, přijít na řadu skvělých nápadů. Jsme firma – tým lidí s otevřenou hlavou i srdcem. Podnikání u nás není jen za účelem tvorby zisku, ten je téměř vedlejší produkt.

K čemu je tedy podnikání?
Já ho vnímám jako službu. Primární je, abych jako podnikatel vnímal dosah toho, co dělám a prospěšnost mého konání. A jen díky spolupráci s ostatními a zapojování lidí do týmů mohu být úspěšný.

Jak jste začínal vy?
Jsem původně architekt, ale před asi deseti lety jsem trochu přesedlal a začal působit v oblasti osobního rozvoje. Začal jsem pracovat s kouči, psychology – dělali jsme výcviky lidí, já je nejdříve absolvoval, pak jsem u nich asistoval a nakonec dostal na starost i samotné koučování. A díky tomuto postupu jsem se toho hodně naučil.

Co například?
Viděl jsem ve firmách, kde jsem koučoval, spoustu důležitých věcí – v mnoha firmách spolu lidé málo komunikují, podřízený občas odpoví šéfovi na nějakou otázku nebo šéf sdělí podřízenému nějaký úkol, ale tohle ještě není správná komunikace. Mnohdy mezi sebou lidé neumějí mluvit, vůbec o tom nevědí  a neuvědomují si, jakou hodnotu mají správné informace a jejich sdílení. Přitom stačí málo – upravit pravidla, naučit lidi větší důvěře a otevřenosti a vtisknout to do firemní kultury – a to je třeba umět a mít na to čas. My tady, na BusinessConu, pracujeme podobným způsobem, jsme tým lidí, kteří si vzájemně umějí a chtějí pomoci a taky se nám to daří…

Vy se na setkání BusinessConu ptáte, mnohdy lidí z úplně jiných oborů a bez zkušeností z vašeho druhu podnikání, na to, co vlastně máte dělat. Nevíte sami nejlépe, co vám pomůže?
Kdepak. My jsme sice dost chytří, ale vždy můžete narazit na něco, čemu se říká provozní slepota. Úplně všichni jsme poněkud uzavřeni v jistém pohledu a způsobu uvažování o našem vlastním podnikání a právě pohled zajímavých, perspektivních i zkušených lidí z jiné branže nám může velmi pomoci.

To ale přece musí mnohdy znamenat spousty špatných cest a jen výjimečně skvělý nápad či postřeh…
Vůbec ne, je to jinak. Říká se, že každý správný tým má mít aspoň jednoho laika, třeba snílka – člověka, který o složitosti náplně práce toho týmu neví vůbec nic, ale jen proto se dokáže na výsledek nebo na cestu k němu podívat úplně jiným pohledem…

Už se vám to vícekrát vyplatilo?
Ano, principiálně už mnohokrát. Já už tradiční způsoby práce a plánování skoro úplně vypouštím a ve svých projektech se kloním stále více k tomu, co jsem říkal před chvílí.

Nebojíte se, když takhle poměrně veřejně před mnoha jinými podnikateli prozrazujete své dlouho vymýšlené plány na další rozvoj, že vám může váš nápad někdo sebrat?
Naopak, i to by byla propagace. Navíc jsem přesvědčen o tom, že tu standardní konkurenci to nechá chladnou, protože jde o poměrně složitý a velmi propracovaný kontext, na kterém pracujeme už osm let. Navíc hodně záleží na tvorbě značky a způsobech práce – a v tom nás jen tak rychle někdo nedožene.

Potěšilo vás na posledním setkání něco, máte už nějakou radu?
Hned několik, během setkání se mi podařilo nasbírat několik podnětů, přímo pokladů, které nás posunou zase o kus dále – a v tomto spatřuji to nejvíce pozitivní.

Sdílejte článek