Společnost
10/03/2021 Petr Broulík

Zrušte dálniční známky mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem, vyzývají obce i řidiči

Velké téma pro tisíce řidičů, ale i obyvatel obcí na trase Ostrava - Frýdek-Místek, je opět na stole.

Na jednání zastupitelstva Ostravy zazněl z úst jednoho ze zastupitelů dotaz na problém zpoplatnění úseku dálnice, dříve rychlostní silnice mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem.

Denně tuto trasu mezi oběma městy absolvuje spousta řidičů, ovšem někteří však nemíní platit kvůli jízdě po D 56 dálniční známku a jezdí raději silnicemi přes okolní obce.

Zastupitel Václav Kubín by nejraději, kdyby tato silnice mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou nebyla zpoplatněna jako dálnice a aby ji ministerstvo navrátilo do kategorie rychlostní komunikace.

Nazval to „navrácením do normálního stavu“, kdy byla jako rychlostní silnice původně provozována. Tedy bez nutnosti zakoupit dálniční známku.

Lidé z obcí, kudy řidiči bez známky jezdí, trpí

Václav Kubín upozornil, že to není problém jen řidičů na této silnici, ale desítek tisíc obyvatel Ostravy, kteří bydlí podél alternativních tras mezi oběma městy a kolem jejichž domů jezdí řidiči, kteří za tyto známky kvůli pár kilometrům jízdy na dálnici D56 nechtějí platit.

„Lidé bydlící kolem těchto alternativních tras trpí každodenně hlukem, dýcháním výfukových zplodin a stáním v kolonách při cestě do zaměstnání. Ten problém sužuje velkou část obyvatel Ostravy a myslím, že je trápí více než špatná akustika v koncertním sále nebo nemožnost zajet tramvají až ke Globusu. Nutnost dálničních známek na hlavní trase mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou by měla být jedna z hlavních priorit města,“ argumentoval zastupitel Václav Kubín.

Nebude třeba známky do ukončení stavby obchvatu Frýdku-Místku?

Primátor Ostravy Tomáš Macura upozornil, že o řešení problému zpoplatnění D 56 jednal se současným ministrem, ale předtím i s jeho předchůdci už několikrát, ale zatím s nimi nenalezl společnou řeč.

„Současný ministr argumentuje tím, že takovým rozhodnutím by se spustil nebezpečný precedens pro jiné úseky podobných komunikací, kterých je v rámci republiky mnohem více. Ale je přístupný tomu, že by se tento úsek vyjmul z dálničních zpoplatněných tras jen na dobu přechodnou a to do doby, než dojde k vybudování obchvatu Frýdku-Místku, respektive komunikací, které jsou s tímto obchvatem spojeny,“ řekl primátor Ostravy.

Dodal, že tento tlak na ministerstvo vytvořili zástupci města spolu s bývalým náměstkem hejtmana pro dopravu Jakubem Unuckou.

„Měl jsem se s panem ministrem Havlíčkem setkat během posledních třech měsíců několikrát, on vždy tuto schůzku z převážně covidových důvodů zrušil. Ale věřím, že k té schůzce v krátké době dojde,“ řekl primátor Tomáš Macura.

Připomněl, že stejnou aktivitu vůči ministerstvu dopravy vyvíjejí i někteří naši poslanci a senátoři napříč politickými stranami. „Avšak zatím jsme zkrátka v té věci úspěšní nebyli,“ připustil primátor.

Dva roky s námi nejednali. Až jsme sepsali petici

Podobný požadavek se stal už loni tématem petice, kterou v srpnu podepsali u benzinové stanice u ostravské průmyslové zóny vedle dálnice zástupci osmi z celkem třinácti obcí, které petici iniciovaly – žádali v ní vynětí ze zpoplatnění této dálnice II. třídy D56.

Starostům obcí na trase Frýdek-Místek – Ostrava přijde totiž absurdní platit dálniční známku kvůli několikakilometrovému úseku, který na dálniční síť ani nenavazuje a je často opravován, takže řidiči si musejí stále hlídat nejen rychlost, ale taky se soustředit na dopravní kužely a provizorní čáry.

„To spoustu řidičů vyhání na okresky vedoucí přes okolní obce, kde narůstá doprava, a s tím spojený hluk, prašnost a zvýšené emise z výfukových plynů,“ stojí v takzvaném petičním průvodci.

Petiční výbor je složen ze zástupců 13 obcí a částí Ostravy – jedná se konkrétně o Frýdek-Místek, Sviadnov, Paskov, Žabeň, Krmelín, Řepiště, Staříč, Fryčovice, Proskovice, Novou Bělou, Starou Bělou, Hrabovou a Zábřeh.

Petici těchto třinácti obcí nakonec podepsalo 8 200 občanů. „Výsledek petice byl, že s námi konečně ministerstvo dopravy začalo jednat. Proběhly schůzky, poslední se uskutečnila devátého prosince,“ řekl náměstek frýdecko-místeckého primátora pro dopravu Karel Deutscher.

Připomněl však, že bez této petice do té doby ministerstvo dopravy o tomto problému s obcemi dva roky vůbec nejednalo.

„Závěry jsou takové, že ministerstvo dopravy zreviduje počty projíždějících vozidel a v letošním roce se sejdeme znovu a budeme to řešit,“ dodal náměstek primátora Frýdku-Místku Karel Deutscher.

Známku nekupuju. Nevyplatí se mi to

A jak vidí problém řidiči, kteří nechtějí za úsek D 56 kupovat dálniční známku a raději jezdí přes okolní obce? Řidič Petr z Bohumína sice nyní pracuje „home office“, tedy z domu, ale ještě loni jezdil denně dlouhá léta do zaměstnání z Bohumína do Paskova.

V posledních letech už nejezdí po D 56, ale přes okolní obce.

„Kdybych si kupoval na ty tři kilometry D 56 dálniční známku za patnáct set na rok, tak se mi to za ten kousek nevyplatí. Nevyužiju ji. Nehledě na to, že ta dálnice je věčně rozdrbaná a je o ničem. Věčně je na ní nějaké zúžení, oni tu část opraví a za půl roku je to rozdrbané zpátky. Tak za co se tam teď platí?“ říká řidič.

A připomíná, že naopak za úsek dálnice D1 z Ostravy do Bohumína řidiči neplatí. „Právě proto, aby nejezdili bokem přes okolní obce,“ říká řidič z Bohumína.

Sdílejte článek