Obchvat Frýdku-Místku, na který město čeká dlouhá desetiletí, má být součástí trasy transevropské dopravní sítě Brno – Olomouc – Český Těšín – Krakov. Naváže na už hotové úseky dálnice D48 a rovněž na dálnici D56 vedoucí z Ostravy.
„Přinese Frýdku-Místku velkou úlevu v podobě odklonění tranzitní dopravy z centra. Kromě významného zrychlení dopravy se zvýší plynulost a bezpečnost místní dopravy,“ uvedl v tiskové zprávě ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Díky stavbě se podle něj také sníží imisní a hluková zátěž tisíců obyvatel centra Frýdku-Místku.
Vydané závazné stanovisko ministerstva obsahuje 24 závazných opatření, která mají přispět ke snížení vlivů nové silnice na životní prostředí.
„Mají například zajistit náležitou ochranu přírodních památek Profil Morávky a Kamenec, stejně jako evropsky významných lokalit Niva Morávky a Řeka Ostravice během výstavby i následného provozu obchvatu,“ uvedla Roubíčková.
Na obchvatu bude vybudováno více než osm kilometrů protihlukových stěn. Stavbaři mají během výstavby důsledně bránit prašnosti.
„Pro zvýšení ochrany vod a vodních ekosystémů bude vyžadováno pravidelné čištění a údržba komunikací včetně odvodňovacích zařízení. Všechny podmínky jsou nově závazné,“ uvedla mluvčí.
Stavba obchvatu Frýdku-Místku by měla bez DPH stát téměř čtyři miliardy korun. Připravuje se už zhruba 20 let. Frekventovaný průtah městem je dlouhodobě přetížený mimo jiné kvůli blízkosti automobilky Hyundai.
Obchvat má nejen ulevit centru Frýdku-Místku od kamionů, ale i celkově zlepšit složitou dopravní situaci ve městě. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) loni v září řekl, že stavba obchvatu by měla začít letos v srpnu.
Obchvat Frýdku-Místku je osmou z devíti prioritních staveb, které souhlasné stanovisko MŽP získaly. EIA už v minulých týdnech obdržely například obchvaty Českých Budějovic a Otrokovic, železniční trať Sudoměřice – Votice, D49 mezi Hulínem a Fryštákem nebo novostavba dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem.