Společnost
18/02/2020 Jaroslav Baďura

​Změnili jsme DNA ostravského dopravního podniku, říká Daniel Morys

“V rámci České republiky dnes patříme mezi nejmodernější dopravní podniky a inspirujeme i další,” říká Daniel Morys, který nastoupil do pozice ředitele Dopravního podniku Ostrava v roce 2017.

Když jsme si spolu naposledy povídali naposledy v roce 2017, tak jste v nadsázce přirovnal dopravní podnik spíše k seniorovi, byť aktivnímu, než k energickému mladíkovi. Změnilo se za tu dobu něco?
Myslím si, že jsme od té doby celkově změnili DNA firmy. Jsem přesvědčen, že jsme úspěšně začali budovat firmu na lidech, ne na strojích. Vychází to z jednoho zásadního předpokladu. Hlavním důvodem naší existence jsou cestující, takže se v prvé řadě musíme postarat právě o ně. Proto je však třeba pečovat o zaměstnance v první linii, kteří se pak starají o cestující dopravního podniku.

To nebylo vždy pravidlo?
Když jsem začínal, byla tady hierarchická struktura s ředitelem na vrcholu, který postupně rozděloval úkoly dolů, ale dnes to vidím tak, že středobodem naší pozornost jsou cestující a vedení je až na konci celé pyramidy.

Jak jste k tomu dospěli? Není důležitější stroj, který je čistý, přijel na čas a funguje mu wi-fi připojení? Personál přece není tolik vidět.
Mít dobré vybavení je podmínka nutná, nikoliv postačující. Městská hromadná doprava musí lidi bavit, to znamená, že musí být bezpečná, komfortní, čistá a rychlá. My se ale zaměřujeme hlavně na emoce, které jsou vždy spojeny s lidmi. Lidé vám mohou poradit, pomoci, a to za vás stroj neudělá. Hromadná doprava je podle nás městotvůrný prvek a tímto směrem chceme naši dopravu budovat.

A nedělá dopravní podnik svými technologickými novinkami spíše vše proto, aby z dopravy spíše lidský motiv mizel?
Já si myslím, že to tak není. Máme asistenty představy, což znamená 60 lidí v terénu a v tomto vidím právě návrat lidského faktoru. Jsou to v podstatě takoví naší ombudsmani cestujících. To, že inovujeme a nasazujeme moderní technické prostředky, vede jen k lepšímu komfortu pro naše cestující.

Co je tedy tím nejdůležitějším?
Jsem přesvědčen o tom, že náladu v městské hromadné dopravě tvoří tři emocionální brány. První z nich je ta, kdy se cestující rozhoduje, kam pojede. K tomu potřebuje pohodlnou aplikaci a web, který mu poskytne kvalitní informační servis. Druhá z nich je už konkrétní kontakt s dopravou. Člověk se musí cítit bezpečně na zastávkách, neměl by tam být nepořádek, měl by mít možnost schovat se před deštěm a měly by tam být kamery. Na třetím místě je pak samotné vozidlo, kde by se měl cestující cítit dobře. Tyto tři oblasti musíme jako podnik zvládnout. A chceme to zvládat i během postupného rozvoje. Dosáhnout jedničky je umění, ale větší umění je si tuto jedničku udržet. Naším cílem je dlouhodobá udržitelnost všech inovací, které děláme. Důvěru cestujících si musíme zasloužit.

Myslíte si, že dnes lidi cestování městskou hromadnou dopravou v Ostravě baví?
Jsem o tom přesvědčen. Lidé se mohou připojit na internet, mohou si číst, učit se, hrát si. Nejenom, že se sami zabaví, ale nenapadne je škrtat po okně nebo jakkoliv ničit zařízení vozidel, když vidí, že jedou v krásných nových vozech.

Přibývá tedy cestujících a ubývá vandalů?
Za prvé nám mírně klesají vandalistické škody, ale za druhé i nové prostředí zároveň formuje kulturu. Lidé si nechtějí hned ničit nové vozy, i když se vždy někdo takový najde. To, že cestující městská hromadná doprava vábí a baví, je i zásluhou toho, že reagujeme a komunikujeme. Před dvěma lety jsme téměř nefungovali na sociálních sítích a nezpracovávali žádné dotazy. Dnes s lidmi komunikujeme stále, naše facebooková stránka patří k top deseti nejsledovanějším na Ostravsku.

Jak se daří dostat lidi z aut do tramvají a autobusů?
Toto je určitě náš dlouhodobý cíl a troufám si říct, že je to i role městské dopravy. Moderní města dělají vše proto, aby se život ve městech zklidnil, aby tam nebyl polétavý prach a spaliny. Jsou města, kterým se to daří – Bordeaux, Barcelona, Eindhoven, Bilbao, Londýn. Od těchto měst se můžeme učit.

Ono to ale jen tak jednoduše okopírovat nepůjde…
Je pravdou, že každé město je individuální organismus, takže v Ostravě nemáme od koho opisovat, můžeme si jen vzít inspiraci a aplikovat to na naše podmínky. Výhodou pro auta tady je to, že Ostrava byla vybudována pro těžký průmysl a máme tady široké cesty. Patříme mezi nejprůjezdnější krajské město v naší republice. Praha, Brno i Plzeň a Olomouc, ale i menší krajská města mají problém právě s průjezdností. Charakter našeho města nenutí lidi přecházet z auta do MHD. Druhá věc je, že nepatříme k historickým perlám naší země, na druhou stranu jsme ale jedním z měst, které je na největším vzestupu. Objevují nás turisté, koná se tady spousta společenských a kulturních akcí. Colours of Ostrava nemají konkurenci jak v Česku, tak ve střední a východní Evropě. Máme být na co pyšní a jsem přesvědčen o tom, že na dopravě musíme stále pracovat, protože to, jak se lidé mohou po městě pohybovat, definuje také kvalitu života ve městě. Když hovořím s některými zahraničními studenty, tak si nemůžou dopravu v Ostravě vynachválit. Nejsme rozhodně nijak pozadu a troufám si tvrdit, že v rámci České republiky dnes patříme mezi nejmodernější dopravní podniky a inspirujeme i další.

Placení kartou, bezpečnostní kamery ve vozidlech, wi-fi připojení, nízkopodlažnost, bezdieselová vozidla… Nejste trošku nervózní, že už nebude co zlepšovat?
Jenom na letošní rok máme další velké plány. Snažíme se dopravu zatraktivnit. V létě vyjedou doubledeckery, které budou o víkendech fungovat jako spojky mezi Dolními Vítkovicemi a Zoo Ostrava. Také chceme posilovat dopravu pro turisty, pro návštěvníky našeho města. Chceme se zaměřit na vícejazyčnost, aby se kdokoliv dozvěděl potřebné informace jak česky, tak anglicky. Aplikace dnes už automaticky funguje v jazyku, který máte nastaven v telefonu. Velký akcent budeme klást také na ekologizaci. Přeci jenom se na silnicích stále najde pár našich dieselových autobusů, a to bychom chtěli do konce roku dořešit. Budeme nakupovat další CNG vozy, další elektrobusy, posilovat tradiční formy dopravy a modernizovat tramvaje a trolejbusy. Informačním servis našim cestujícím je oblast, ve které můžeme být vždycky lepší.

Je jasné, že jste limitovaní trolejemi, kolejemi a zavedenými cestami. Uvažujete i o nějaké budoucí modernizaci tramvajové trati či o vzniku dalších spojů?
Já bych zmínil tři opatření. Jsem rád, že na páteřní lince mezi Moravskou Ostravou a Porubou budou od 1. března jezdit tramvaje ve špičce každou chvilku, takže cestující nebudou muset řešit, v kolik co jede. Dále věřím, že se nám podaří znovu probudit projekt Nová Krmelínská, což je spoj z Dubiny do Hrabové. Věříme, že bude jezdit spoj, který rozveze cestující z tramvaje do práce. Mám velkou radost, že město stále aktivně prosazuje také projekt prodloužené tramvajové tratě pro sedmý a osmý obvod v Porubě ke Globusu a zpět. To vše určitě většina obyvatel města uvítá. Abychom podpořili rozvoj městské hromadné dopravy, tak je třeba uzpůsobit politiku parkování. Do budoucna chceme podpořit cestující, aby si kupovali roční jízdné. Jsem rád, že město se snaží přistoupit k opatřením ohledně návštěvníků centra vybudováním P+R parkovišť. Nejdřív je třeba vyřešit parkování na okrajích města, ze kterých se pak člověk komfortně dostane na městskou dopravu a ta už ho doveze, kam je potřeba. Doprava houstne, aut je stále víc a myslím si, že náš závazek do budoucna je stále pracovat a rozvíjet městskou dopravu tak, aby všem vyhovovala a všichni ji rádi používali. Mým přáním je, aby každý občan Ostravy měl dlouhodobé jízdné.

Sdílejte článek