Gastronomie
13/08/2019 Tomáš Svoboda

Zájem o poctivé sirupy roste, Oktarína ale zůstává rodinnou firmou

Kvalitní přírodní produkty a individuální přístup k zákazníkovi, to jsou hlavní atributy, na které v podnikání sází Tereza Rusková. Zakladatelka havířovské firmy Oktarína, která se pátým rokem specializuje na výrobu domácích sirupů.

Když jsme se potkali naposled, měla doma v Dolní Suché k dispozici jednu místnost s kuchyňkou a sama se starala o všechny firemní záležitosti od výroby sirupů přes marketing až po stánkový prodej.

I po třech letech sice zůstává na stejném místě, ale zázemí rozšířila na tři místnosti a co hlavně, má k sobě dva parťáky. A to rodiče, kteří pomáhají s výrobou, prodejem či účetnictvím.

„To, že jsme se stali rodinnou firmou, vnímám jako opravdu velkou změnu. Jsme díky tomu stabilizovanější a připravení zvládat mnohem více zakázek, než tomu bylo v počátcích,“ říká Tereza.

Značku Oktarína postavila na třech pilířích, kterými jsou přímý prodej sirupů na nejrůznějších akcích, e-shop a spolupráce s výběrovými zákazníky, pro které může vyrábět speciální edice.

Z ekonomického hlediska se jim podařilo během tří let zvýšit obrat zhruba šestinásobně. „Každoročně rosteme o 30 až 40 procent, ale počítáme s tím, že růst nebude trvat dlouho. Máme určité kapacity a víme, že není v našich silách dodávat všem a vyrábět všechny příchutě,“ vysvětluje.

I proto se v poslední době více zaměřují na prodej sirupů jako dárkových předmětů pro firmy či instituce, které si mohou objednat větší zakázky.

„Do budoucna chceme ještě zkvalitnit péči o zákazníky než se rozšiřovat třeba mimo náš kraj,“ pokračuje Tereza, jejíž sirupy si lidé mohou koupit i přímo ve výrobně v Dolní Suché nebo na několika výdejních místech v Ostravě.

Nejvíc chutná levandule

Samotný sortiment sirupů rozdělila na dvě kategorie. Nabízí zhruba patnáct druhů sirupů, které jsou dostupné celoročně. Jsou to třeba příchutě levandule, máty, jasmínu nebo růže.

„Druhou kategorii tvoří sezónní sirupy s příchutí jehličí, fialek, šípku nebo borůvek, které se sbírají čerstvé. Prodáváme je v menších lahvičkách a jejich cena je o něco vyšší,“ upřesňuje zakladatelka firmy Oktarína neboli osmé barvy duhy.

Ve velkém spektru jejích barev a chutí je od začátku nejoblíbenější levandule, ke které se časem přidala malina. „Přiznávám, že ovocné sirupy jsem vůbec nechtěla dělat, ale lidé si je vyžádali. Ráda je poslechnu, protože chci, aby byli spokojení,“ doplňuje Tereza.

Za významnou novinku letošního roku považuje limitovanou edici s názvem Ostravský sirup, který je kromě lokálních bylinek vyroben i s příměsí aktivního uhlí. Díky tomu má výraznou černou barvu.

Tím, co se naopak nemění, je spolupráce s regionálními bylinkáři a farmáři, u kterých nakupuje všechny potřebné suroviny. Část zásob si zajišťuje i samosběrem.

Výrobu se snaží rozumně předzásobit tak, aby měla pokrytých několik měsíců dopředu. I tak se ale občas potká se starostmi, jako byl například výpadek dodávky tisíců sklenic v předvánočním období.

„V Německu se zavřely dvě obrovské sklárny, takže jsme museli použít jiné a dražší sklenice, což pro nás znamenalo ztráty. Přesto jsme se rozhodli sirupy vyrobit a dodat zákazníkům,“ vzpomíná Tereza na poučnou zkušenost.

Důležitá je identita a možnost rozhodovat

Naopak radost jí dělá komunikace se zákazníky, kteří oceňují především to, že sirupy Oktarína jsou čistě přírodního charakteru.

„Lidé často zmíní, že jim připomínají sirupy jejich babiček. A to je milé slyšet. Radost mi dělá i zpětná vazba z kaváren a restaurací, z nichž některé si objednávají velkou část našeho sortimentu,“ sděluje mladá podnikatelka.

Přestože mohla s firmou skokově expandovat, dala přednost cestě postupného rozvoje. „Měli jsme nabídky, které však byly spojené s radikálním snížením ceny i kvality, což je logické, pokud expandujete třeba do velkých řetězců. Přišlo nám, že bychom tím ztratili nejen identitu, ale i možnost rozhodovat,“ zdůrazňuje Tereza, co je pro ni podstatné.

Zatímco dříve zvládala ještě i vyučovat biologii na gymplu v Orlové, teď se chce věnovat výhradně rodinnému byznysu. Ze zálib tak zbude čas jen na barmanské kurzy.

Věří, že se letos podaří zefektivnit veškeré procesy ve firmě a že se bude dál dařit nejen na akcích, kterých absolvují až třicet ročně. Aktuálně před sebou mají Beskydské rekordy ve Frýdku-Místku, později na podzim pak Venkovské Trojhalí nebo prodejní výstavu Kreativ v Ostravě.

Sdílejte článek