Proměny kraje
25/11/2019 Jan Smekal

Z Mošnova začne lítat pravidelná linka do Varšavy. Zpočátku pětkrát týdně

Zahraniční firmy, investoři, ale také turisté a další cestující budou moci od konce března příštího roku využívat pravidelnou linku, která bude létat na trase Ostrava – Varšava.

Z Polska pak bude možné pohodlně pokračovat do 111 destinací. V Severní Americe, Skandinávii či Asii.

Polský LOT tak bude jedinou tradiční leteckou společností provozující lety z třetího největšího města Česka. Lety na této trase budou obsluhovat letadla Bombardier Q400 a Embraer 170/175, na jejichž palubách se nachází 70 až 82 sedadel ve třech cestovních třídách.

„Letový řád je připraven tak, aby umožnil cestujícím z Polska a četných letišť v regionu rychlý a pohodlný přestup ve Varšavě na lety do Ostravy. Opačným směrem, cestou z Ostravy, LOT zajišťuje svým cestujícím přístup k rychlým přestupům na Chopinově letišti na evropské linky mimo jiné do Bruselu, Paříže, Amsterdamu a Düsseldorfu. Cestující získají také možnost využít dálkové lety například do USA, Kanady a do Asie - Singapuru a Soulu,“ uvedl člen představenstva LOT Polish Airlines Stefan Malczewski s tím, že od září se pak předpokládá navýšení rotací na dvakrát denně.

„Je to do jisté míry přelomový krok pro naše letiště, protože jsme našli silného partnera, který je známý ve světě, má obrovskou sílu a zabývá se také svým rozvojem. Našli jsme spojení do Varšavy. V daný okamžik je to tak, že od 30. března budeme létat pětkrát týdně, a to tak, aby ti, kteří tuto linku využijí, mohli následně létat do 111 destinací, které jsou z Varšavy dostupné,“ řekl Ivo Vondrák, hejtman Moravskoslezského kraje.

„Touto linkou jsme chtěli zahraničním zaměstnavatelům a firmám, kterých je v kraji přes 250, umožnit dostat se do světa, a naopak také ze zahraničí tady k nám. Je to něco, co je hodně důležité. Vidím perspektivu i v další spolupráci. Předpokládá se, že by se mohlo létat i častěji. Uvidíme, jestli najdeme ještě další destinace. Nyní je to na nás všech, abychom využili toho, že tady máme takového partnera a začali létat,“ pokračoval.

Linka je v režimu soukromého investora, takže ji kraj musí podpořit, byť moravskoslezský hejtman věří, že to v budoucnu nebude potřeba.

„Tato linka bude fungovat stejně jako linka, která létala do Dubaje. Fungovala na principu soukromého investora. Chováme se jako kterýkoli soukromník, který by tuto linku chtěl rozlétat. Prvních pět let na ni budeme přispívat a očekáváme, že v dalších letech bude zisková v řádech sedmi procent ročně,“ přiblížil náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka s tím, že je to zcela v souladu s evropskou legislativou. „EU povoluje pouze dva principy. A sice závazek veřejné služby nebo princip soukromého investora,“ dodal.

V letošním roce přepravilo mošnovské letiště přes 330 tisíc pasažérů Od nové pravidelné linky mezi Ostravou a Varšavou si hodně slibuje také ředitel Letiště Leoše Janáčka Jaromír Radkovský.

„Kvůli změně vlastníka společnosti ČSA jsme přišli o pravidelnou linku do Prahy, takže jsme hledali spojení s jiným hubem. Varšava byla jednou z prvních možností, kterou jsme hledali. Po roce a půl se nám to podařilo,“ řekl Radkovský.

„Chceme pracovat ještě na jednom až dvou hubech, což je to, co jsme sdělovali už před časem. Varšava a polský LOT má dnes další budovaný hub v Budapešti, což je pro nás také velice zajímavá destinace. Ale Varšava pro nás byla jednou z prvních možností už kvůli Tieta a kvůli korejským investorům.“

Už dříve kraj proklamoval, že bude hledat dopravce také na pravidelné linky do Vídně a Mnichova. Toto výběrové řízení však zrušil, protože se přihlásil jen jeden zájemce. Nyní se tak soustředí na to, aby úspěšně rozlétal linku do Varšavy.

Kromě spojení s hubem rozvíjí mošnovské letiště také charterové lety do prázdninových destinací, což se mu poměrně daří. „Další je spolupráce s armádou nebo leteckou školou, a to poslední, co nám nese zisk, je budování carga. Momentálně máme naplánováno vybudování několika velkých cargo hal. Už je to ve fázi projektové dokumentace, připravujeme vizualizace. Každé cargo, které nám oproti loňsku narostlo zhruba o 50 procent, nám přináší peníze, které jsou mnohem větší než z osobní přepravy. Budoucnost pro letiště je vydělat peníze na cargu a peníze ze zisku používat na podporu linek osobní přepravy,“ nastínil Jaromír Radkovský.

„První stan vyroste do konce tohoto roku, pomůže s cargem do Číny. Očekáváme, že příští rok vyrostou hangáry, které mohou stany nahradit. Chceme zdvojnásobit kapacitu našich cargo stanů,“ doplnil.

Pokud jde o přepravu cestujících, letos mošnovské letiště zaznamenalo mírný pokles. „Bylo to zapříčiněno zrušením pravidelné linky do Prahy a také uzeměním Maxů. Přesto pokles není nijak dramatický. Oproti loňsku, který byl extrémní, se jedná o 10 až 15 procent. Stále jsme ale na čísle přes 330 tisíc přepravených pasažérů, což je druhé největší číslo za posledních dvanáct let,“ konstatoval Radkovský.

Sdílejte článek