Nejnovější zprávy: Autotest: Hyundai Tucson N LINE, rodinný rychlík Příběh slavného orchestrionu z Chalupářů, vyměněn za rogalo a znovu nalezen

Proměny kraje

​Z Moravskoslezského kraje se stane vodíkové údolí

Moravskoslezský kraj má ohromné ambice v oblasti vodíku.

Foto: MSK

V budoucnu tak v něm začnou jezdit vodíkové autobusy, vlaky, případně i automobily. A ve vodíku vidí vedení kraje velký potenciál i v jiných odvětvích.

"S nápadem, jak využít vodík, jsme v tomto kraji přišli před dvěma lety. Už dávno víme, že je třeba jednat v této oblasti. Připravili jsme komplexní projekt toho, jak postupovat dále. Troufám si říci, že v dnešní době jsme na špici pelotonu v České republice. Pevně věřím, že vodík se stane budoucností tohoto kraje. V první fázi jej chceme využít pro potřeby dopravy, ale věřím, že časem bude přibývat i dalších technologií, které budou stát právě na vodíku,“ uvedl Ivo Vondrák, hejtman Moravskoslezského kraje s tím, že vodík je to nejčistší, co můžeme mít.

„Vozidla jezdící na vodík vypouštějí z výfuku páru. To je něco, co potřebujeme v tomto kraji. Je to ale téma, které není vůbec jednoduché, protože je třeba začít s čistou výrobou vodíku, je třeba ho skladovat, vybudovat čerpací stanice, takže je tam celá řada problémů, která vůbec nejsou triviální. Máme zájem, aby začalo přibývat autobusů, které budou jezdit na vodík, ale určitě bude stát za to, aby se kupovala i auta, která budou stavěna na vodík, takže je to celý komplex problémů,“ pokračoval hejtman a dodal, že o této problematice se diskutovalo na mezinárodním workshopu v Dolních Vítkovicích. Zúčastnili se jej i zahraniční hosté ze zemí Visegrádské čtyřky.

Vodíková koncepce je podle moravskoslezského hejtmana hotová. „Hledáme partnery v průmyslu. Chceme využít koksovny. Jsou tady totiž firmy, které mohou vodík i vyrábět. To, co se dnes spaluje v ovzduší, se dá využít při výrobě vodíku. Je třeba vybudovat systém čističek, ale také čerpací stanice, tedy takové, kde bude vodík přečerpáván do automobilů,“ popsal Vondrák.

„Máme podepsané memorandum s městem Ostrava a chceme se zaměřit právě na dopravu, která není přímo městská, ale mimoměstská, protože ve městě jsme schopní to pořešit pomocí elektrobusů, elektromobilů, ale jejich základním handicapem je nízký dojezd. To je něco, co se vodíkových vozidel netýká, protože do nich za pět minut natankujete plnou nádrž a máte dojezd stejný jako při spoušti spalovacího nebo vznětového motoru. Toto je budoucnost dopravy mezi městy, a to je to, co chceme podchytit v nejbližších letech,“ předeslal.

Unucka věří, že Ostrava bude mezi prvními městy, kde budou jezdit vodíkové autobusy

Na mezinárodním workshopu byla k vidění mimo jiné také prezentace znázorňující mapu Evropy s městy a datumy, od kterých v daných městech nebude jezdit nic, co vypouští do ovzduší škodliviny.

„Byly tam roky 2022 až 2030. Když jsem tam viděl Londýn, vzpomněl jsem si, že Londýn a Ostrava jsou první města, kde se dá v MHD platit bankovními kartami. Všechna ostatní města to od nás kopírují. Pevně věřím, že Ostrava, Londýn a další města budou první, kde budou jezdit vodíkové autobusy a ostatní to od nás budou kopírovat a náš kraj a průmysl jim to kopírování umožní,“ řekl Jakub Unucka, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a chytrý region s tím, že vedení kraje chce udělat z kraje vodíkové údolí ze dvou důvodů.

„Jednak, abychom zlepšili životní prostředí. Dneska už máme polovinu krajské flotily na CNG. Ostrava má trolejbusy, elektrobusy, takže polovina veřejné dopravy je ekologická. A chceme, aby byla ekologická ještě více, protože doprava je dominantním zdrojem znečištění v našem kraji a my konáme a děláme všechno pro to, aby to prostředí bylo lepší,“ podotkl Unucka.

„Víme, že brzy skončí doly, čeká nás i útlum hutní výroby a lidé zaměstnaní v tomto průmyslu potřebují něco dělat. Právě vodíkový průmysl, výroba technologických celků od čističky, plničky až po transportní zařízení může dodat práci několika tisícům lidí v našem kraji, takže pro nás to má tyto dva hlavní důvody. Zlepšit ekologii a nastartovat nový průmysl,“ nastínil.

Ostrava podle Jakuba Unucky rozhodně patří na mapu měst, která deklarují, že tam v budoucnu nebudou jezdit autobusy na diesel.

„I kraj ví, že v roce 2028 už nebude jezdit žádný dieselový autobus a to, jak se k tomu dostat, je na jednu stranu cesta dlouhá, na druhou krátká. Ostrava nyní podepisuje smlouvu na výstavbu první plničky na Hranečníku a zahájila proces nákupu první tří vodíkových autobusů. Kraj bude asi půl roku zpožděný. Příští rok na jaře vyhlašujeme tendr na deset vodíkových autobusů, které budou jezdit mezi Ostravou a Havířovem. Toto bude první velký krok, a sice na konci roku 2022,“ přiblížil.

Nejčistší výroba vodíku je z elektřiny, hydrolýzou

Dalším významným mezníkem pak bude rok 2025, kdy kraj soutěží nového vlakového dopravce na svých kolejích.

„Dneska už nikdo v Evropě nevyrábí dieselovou lokomotivu a ani ji nekupuje. Dopravce tak bude muset nakoupit vlaky, které jezdí na baterku, ale třeba do Bruntálu nebo do Jeseníku nejde dojet na baterku, takže tam předpokládáme, že budou vlaky na vodík, protože trať tam není elektrifikovaná a je to tak daleko, že tam nemohou jezdit vlaky na baterku. Dobře víme i to, že elektrifikace trati do Beskyd může trvat pět až pětapadesát let, takže i tam můžeme využít vlaky na vodík, které by později jezdily jinde, až by tam bylo trakční vedení,“ popsal Unucka.

„Toto jsou naprosto jasné představy, kde chceme mít spotřebu vodíku a bude záležet na průmyslu, jestli bude schopný vodík vyrábět. Předpokládám, že se toho firmy chytí, protože už jen dneska krajské autobusy ročně spálí naftu za půl miliardy korun. Byznys tak může být zajímavý pro ty, kteří plničky postaví,“ míní Unucka.

A jak by se měl vodík v kraji vyrábět? Existuje několik způsobů výroby vodíku.

„První je chemická, kdy se vyrábí z různých odpadních surovin. Nejčistší výroba vodíku je z elektřiny, hydrolýzou. Němci mají obrovské přebytky elektřiny v noci, když se nesvítí, když je příboj, když fouká, takže z přebytků elektřiny vyrábí vodík. My takové přebytky nemáme a nikdy ani nebudeme mít, ale za to máme odpadní plyny, ať už koksárenský nebo metan. Proto chceme jít touto cestou,“ poznamenal Unucka.

„V našem kraji máme výhodu nevýhodu, že je ho spousta v zemi. Metan, koksárenský plyn, důlní plyn, to jsou všechno v dnešní době odpadní plyny, které pokud se zpracují na čistý vodík, tak mohou být používané jako palivo. To je naše myšlenka, že to, co dneska spalujeme, bude sloužit jako palivo v krajských autobusech, vlacích a možná i autech.“